yle.fi keskustelut
Etsi keskusteluista

vbphrase[tag_search]
Tarkennettu haku     Ohjeet     Säännöt
  yle.fi keskustelut > Abitreenit > Yhteiskuntaoppi
Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Vastaa viestiin
Kaikki viestit tässä ketjussa: Kirjavinkkejä? Keskustelun työkalut
Vanha 08.12.2011, 13:39 Kirjavinkkejä?   #1
yle_mode
Toimitus
lakritsi
Lähetetty: 26.12.2007 18:10

Meillä on koulussa käytössä Kansalainen-sarja kaikissa muissa kursseissa kuin lakitiedossa, jonka kirja on Lukiolaisen lakitieto. Mitä kirjoja teillä käytetään lukiossa ja ootteko olleet niihin tyytyväisiä?
Pohdin kovasti, että riittävätkö nämä minun kirjat jos tähtään korkeimpiin arvosanoihin. Onko kaikissa kirjoissa lopulta ihan samat jutut hieman erilailla vai onko suuriakin eroja? Suositteletteko mitään tiettyä kirjaa luettavaksi?
Ja jos joku on jo kirjoittanut yhteiskuntaopin niin kiinnostaisi tietää mitä kirjoja tuli luettua yo-kokeeseen ja miten niillä tiedoilla pärjäsi.

Jere
Lähetetty: 26.12.2007 19:37

Minun pitäisi kirjoittaa yhteiskuntaoppi keväällä ja olen käsittänyt, että huippuarvosanoihin päästäkseen tulee olla hyvin ajan tasalla viime aikojen uutisista ja muutenkin omistaa tarpeeksi laaja yleissivistys. Puhutaanhan reaaleiden yhteydessä ainerajat ylittävistä kysymyksistä...

Noita kirjoja en valitettavasti osaa kommentoida.

Ansku|

Lähetetty: 2.1.2008 20:03
Itse kirjoitin yhteiskuntaopin nyt syksyllä ja voisin kertoa omasta menettelystäni kirjojen tiimoilta. Lukekaa, jos jaksatte Smile

Eli kesä otin netistä selvää muiden kirjasarjojen kirjoista, ja valitsin kutakin kurssia kohden yhden jonkun muun kustantajan kirjan oman kirjasarjani vastaavan lisäksi. Koska omasta kirjastostani ei kyseisiä opuksia löytynyt, tilasin ne kaukolainana suuremmasta kirjastosta. Ennen koulun alkua luin omat lukioaikana opiskelemani 1. ja 2. kurssin kirjat kertaalleen läpi (Lakitiedon jätin myöhemmäksi, lopulta jäi lukematta ):

WSOY: Valtarakennelmat, valtio ja yksilö (vanhan opetussuunnitelman mukainen HY5-kurssin kirja, peruskamaa, asiat tajusi, paikoin tieto vanhentunutta)

WSOY: Lukiolaisen taloustieto (mielestäni täysin turha, kuvakirja, jaaritteli sivukaupalla turhuuksia ja kun tuli jokin vaikea asia, niin ei selittänyt sitä kunnolla, yläasteajat mielessä )

WSOY: Jokaisen oikeustieto (PAKSU n. 300 sivua, mutta äärettömän kattava, kaikkia asiat eivät vielä edes kuulu lukioon, luetun sisäistämiseksi vaatii lukiokurssin aikana muutaman lukukerran, suosittelen jos vaan jaksaa lukea ja aiheesta kiinnostunut)

Sitten kun koulu alkoi niin tartuin kerran seuraaviin kirjoihin:

Otava: Lukiolaisen taloustieto (äärettömän hyvä kirja, selittää vaikeatkin asiat ymmärrettävällä tavalla, nivoo kokonaisuutta yhteen, itse en kuitenkaan taloustiedosta pidä niin selasin vaan läpi ja luin tärkeimpinäni pitämät kohdat)

WSOY: Lukiolaisen lakitieto (samat asiat tiivistettynä mutta huomattavasti vajavaisempana kuin ensimmäisessä lukemassani, suosittelen niille joita aihe ei kiinnosta vaan se on pakkolukua tai haluaa oppia perusasiat)

Ja koska koulussani vain 2 oppilasta oli valinnut EU-kurssin, niin se piti itseopiskeluna tenttiä. Luin ensin Edita: Kansalainen ja Eurooppa -kirjan muutamaan kertaan sisäistääkseni asiat (kirjassa aihepiirin päätteeksi aina hyviä kokoavia kysymyksiä käsitellystä asiasta) ja vierailin netissä asiaa käsittelevillä sivuilla. Sitten kun piti laatia 4 laajaa esseetä kurssin asioista, niin otin avuksi WSOY:n Lukiolaisen EU-kurssin. Samat asiat molemmissa, itse suosittelen jälkimmäistä. Ottakaa kuitenkin huomioon, että EU-kurssin kirjojen vähäisempikin luku riittää, jos ne on opiskeltu jo kertaalleeen koulussa.

Ja jos haluaa oppia/kerrata perusasiat, niin kannattaa varmaan lukee nyt joulukuussa ilmestynyt WSOY:n kirja Yhteiskuntaoppi, joka kuvailunsa mukaan tiivistää selkeästi kurssien ydinasiat. Itse en sitä ehtinyt kokeilemaan, joten luotan mainontaan

Ja jotkut kirjasarjat painottavat eri juttuja, jotkut voivat olla hyvinkin samanlaisia. Esim. ykköskurssia kerratessani huomasin, että esim. parlamentarismista käsitteenä oli toisessa kirjassa 2 riviä, toisessa 2 sivua.

Itse pidin ennen kirjoituksia lakitietoa itselleni helpoimpana, joten sitö en lukenut kuin tuon Lukiolaisen taloustiedon. Toisena tuli EU, juurikin siksi että kesän lopulla tentin sen ja asiat olivat vielä tuoreessa muistissa. Ykköskurssia pidin arvaamattomana, jokin kysymys saattaisi olla helppo jo selvällä maalaisjärjellä, jokin toinen taas täyttä hepreaa. Taloustieto tuli kiinnostuslistallani viimeisenä. Sitä luin hutaisten, luottaen siihen että voisin kokeessa poimia kolmen muun kurssin kysymyksiä Smile Viimeisenä iltana selasin hätääntyneenä 4 kirjaa läpi ja tuntui siltä että apua, keväällä uusiksi.

Kuinkas sitten kävi. Vastasin kahteen helppona pitämääni lakitietoon, testamentin menin sössimään. Sitten 2 EU-kysymystä: Miten EMU:un liittyminen on vaikuttanut Suomeen (JES, tärppi!!) ja vertailin kahen ukkelin käsityksiä EU:sta. Sitten vihaamastani taloustiedostani määrittelin Harmaan talouden, onni kävi kun tuli juuri tuosta kurssista niin helppo. Sitten 6. tehtävä oli jokeri, jossa tarvittiin tietoa kolmesta eri kurssista ja jossa käsiteltiin Suomen alueellisia eroja ja niiden tasoittamista.

Koetilanteesta nautin, tekstiä tuli. Kokeen jälkeen olin helpottunut, kunnes kokeen tarkastanut opettaja päätään pudistellen käveli käytävällä kohti ja aloitti: "Kuules (nimi), siitä kokeesta.." Ajattelin että se siitä sit, itku ei ollut kaukana Smile
Mutta voi sitä onnen hetkeä kun opo marraskuisena aamulla käveli samaisella käytävällä vastaan ja onnitteli L:stä, se oli mahtavaa

Sen lisäksi että luin kirjat kerran tai kaksi läpi, lueskelin heinäkuun auringossa lehtiä, varsinkin EU-asioita. Pyörin netissä pelailun ja meseilyn ohessa ja pelasin kaikkia hauskoja nuoremmille suunnattuja pelejä Esim. eduskunnan työskentelyä koskevaa peliä ja tietokilpailuja..

Tärkein asia on kuitenkin se, mikä ei liity kouluun. Lepo, ravinto ja liikunta, tuttu juttu, mutta suosittelen kiinnittämään huomiota.. Älkää ajatelko allekirjoittaneen tavoin ettette osaa mitään, vaan luottakaa siihen, että se, mitä koulussa on aiemmin on opittu, on yhä muistissa.

Ja vaikka joku toitottaa, että älkää missään nimessä jättäkö jotakin kurssia lukematta, niin jättäkää, jos siltä tuntuu. Itse luotin siihen, että taloustiedosta ei voi millään olla kolmea kysymystä enempää. Eikä ollut.

Toivottavasti tästä oli hyötyä, enkä lietsonut paniikkia Onnea kaikille kevään koitokseen!
Ota meihin yhteyttä   Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 08.12.2011, 13:41 VS: Kirjavinkkejä?   #2
yle_mode
Toimitus
VeeVee
Lähetetty: 20.1.2008 19:57

Olen lukion kakkosluokkalainen ja aion kirjoittaa keväällä yhteikuntaopin ja filosofian. Koulussamme on yhteiskuntaopissa käytössä Kansalainen-sarja, paitsi lakitiedonkurssilla on käytössä Jokaisen oikeustieto. Opiskelin yhteiskuntaopin 1. ja 2. kurssin eri lukiossa jossa nyt opiskelen ja niillä kursseilla luettiin WSOY:n Lukiolaisen Yhteiskuntatieto- ja Lukiolaisen Taloustieto -kirjoja.

WSOY:n Lukiolaisen Yhteiskuntatietoa pidän ihan hyvänä kirjana, mutta en ole vielä lukenut muiden kirjasarjojen vastaavia kirjoja, joten vertailukohtaa ei ole. Aion lukea myös Kansalainen-sarjan vastaavan kirjan.

WSOY:n Lukiolaisen Taloustieto on minusta hyvä kirja, mutta se käsittelee asioita hieman suppeammin, kuin esim. Kansalainen-sarjan vastaava kirja. Lukiolaisen taloustieto ei väännä asioita ihan niin rautalangasta, kuin Kansalainen ja talous. Tosin mikäli ymmärtää asiat helposti on Lukiolaisen Taloustieto parempi valinta, kuin Kansalainen ja talous. Jos aikoo lukea molemmat suosittelen Kansalainen ja talous -kirjan lukemista ensin.

WSOY:n Jokaisen oikeustieto on hyvä ja todella kattava kirja. Asiat käsitellään laajasti ja yksityiskohtaisesti. Suosittelen, varsinkin jos tavoittelee hyviä tuloksia.

Kansalainen ja Eurooppa on mielestäni ihan OK kirja. Mielestäni kansalainen-sarjan kirjat eivät ole kovin mielyttäviä luettavia, mutta sisältävät riittävästi tietoa.

Uskon kuitenkin, että asiat oppii jos on oppiakseen riippumatta siitä mitä kirjoja lukee.

Ranvey
Lähetetty: 20.1.2008 21:14

Onko kellään kokemuksia Tammen Agenda sarjasta? (:

Irie
Lähetetty: 22.1.2008 17:38

Agenda ei ole ulkoasunsa perusteella lupaavan näköinen, sisään en ole kurkannut.

Ostin ainoan myynnissä olleen kertauskirjan, näyttää ihan selkeältä. Yhteiskuntaoppiin ei välttämättä tarvitsekaan erityisemmin suurten sivumäärien pänttäämistä, joten voi olla, etten lue kurssikirjoja ollenkaan.

VeeVee
Lähetetty: 22.1.2008 21:27

Minkäs kertauskirjan ostit Irie?

Blaki
Lähetetty: 25.1.2008 21:43

Meillä on ollut koulussa käytössä sekaisin eri sarjoja ja opettajat ovat vaihdelleet kirjoja. Kansalainen-sarja ja Forum-sarja ovat olleet parhaat. Kertauskirjoissa on vähän se ongelma. että ne luettelevat asioita eli sellaista pohdintaa ei ole mukana. Ne on tietysti tiivistetty kurssikirjoista. Itse olen kiinnostunut lakitiedosta ja Eu:sta yleisesti. WSOY:n Jokaisen lakitieto on hyvä ja Forumin EU-kirja on suositeltava. Toinen on tietojärkäle ja tonen kriittinen ja näkökulmia tuova.

GW
Lähetetty: 1.2.2008 00:42

Tähänkin löytyy Aikakirja-sarjasta hyvää matskua. Jokamiehen oikeustietokin vaikutti hyvältä.

Irie
Lähetetty: 1.2.2008 12:45

WSOY:n Yhteiskuntaoppi-nimisen kirjan, kannessa on mieltään osoittavia lumiukkoja Eduskuntatalon portailla. Tää on oikeen hyvä pohjateos, kurssikirjoista voi kattoa sitten syventävämmin joitain asioita.

Sjufyrasju
Lähetetty: 5.2.2008 21:22

Itse ainakin vedin älläni syksyllä ihan Editan kirjasarjan ja Ylen uutisten tarjoamalla avulla. Toki siihen saa lisätä pienoista historian tuntemusta ja yleissivistystä ja jonkin verran muistiinpanoja.

Eli ei siihen laudaturiin vaadita mitään sen kummempia kertauskirjoja, erikoiskirjasarjoja, amuletteja ja ihmetemppuja. Kunhan vain vastaa jokereihin ja käyttää terävää päätään.

arkkibakteeri
Lähetetty: 7.2.2008 13:15

Mä aion lukea muuten lukea ylppäreihin kurssikirjojen avulla, paitsi taloustiedon kurssin aion kerrata muusta kuin kurssikirjasta, kävin tänään lainaamassa opettajalta Editan kansalainen ja talous- kirjan, kun se on opettajan mukaan paljon parempi kuin taloustiedon kurssilla ollut kirja, eli Lukiolainen taloustieto WSO:lta. Ekassa kurssissa meillä on Kansalainen ja yhteiskunta Editalta, lakitiedon kurssissa Lukiolaisen lakitieto WSOY:lta ja EU-kurssissa sitten Forum- Eurooppalaisuus ja Euroopan unioni. Kertauskirjakin tuli hankittua, en nyt tiiä oliko se hyödyllinen hankinta, kun tulee kuitenkin kerrattua jokainen kurssi kurssikirjan avulla.. Ja huomasin, että osassa lainaamaani kirjaa on opettajan alleviivauksia, ainakin niistä kohdista osaa poimia olennaisen asian.

teppot
Lähetetty: 8.2.2008 20:19

Tiedoksi kaikille.. Otavan Forum-sarja on tosi epäselvä. Meillä on 1 ja 2 kurssien kirjat Forumeita, lakitieto WSOY:n (Lukiolaisen lakitieto) ja Eurooppakurssi kans WSOY:ta (Lukiolaisen EU -kurssi)

Hissassa on myös nuo Forumit, ja kyllä eron muihin sarjoihin huomaa. Joten ei kannata hankkia tai lukea niitä, jos on käytössä muita kirjasarjoja.

Se WSOY:n Yhteiskuntaopin kertauskirja on muuten tosi hyvä ja selkeä... Kertasin sillä juuri taloustiedon kokeeseen...

tsemppiä lukulomalle
Vanha 08.12.2011, 13:44 VS: Kirjavinkkejä?   #3
yle_mode
Toimitus
katri__
Lähetetty: 17.2.2008 16:28

Meidän koulussa on tuo Forum sarja (paitsi lakitiedossa Lukiolaisen lakitieto) mielestäni forum on selkeä kun sen ymmärtää.!

taotaowascute
Lähetetty: 19.2.2008 20:20

Ranvey kirjoitti:
Lainaus:
Onko kellään kokemuksia Tammen Agenda sarjasta?

Meillä on 1 ja 2 kursseilla ollut käytössä Kansalainen-sarjan kirjat, 3:ssa Jokaisen oikeustieto (nykyään lähestulkoon raamattu minulle) ja 4:ssa semmoinen sininen kirja (en nyt millään muista nimeä, yksi tekijöistä oli ainakin Helena Kaksonen). Pelkästään näitä kirjoja lueskelin viime syksynä, kun luin yhteiskuntaoppia YO:hon ekaa kertaa ja nyt kun menen yrittämään toisen kerran, olen myös hankkinut nuo Agendan 1 ja 2 tukemaan lukemista.

Itse havaitsin ainakin, että Agendan kirjat eivät ole järin hyvää luettavaa, jos ei jo osaa opiskeltavia asioita kohtuullisen hyvin. Viime syksynä tuli luettua niin paljon, että tiedot on vielä suhteellisen pintyneinä aivokuoreen ja Agenda tarjoaa yksityiskohtaisempaa tietoa täydentämään jo omaamaani tietoa. Se ovatko Agendat hyviä riippuu siis vähän siitä tarpeesta, mihin tarkoitukseen niitä on hankkimassa.

teppot
Lähetetty: 20.2.2008 21:06

katri__ kirjoitti:
Lainaus:
Meidän koulussa on tuo Forum sarja (paitsi lakitiedossa Lukiolaisen lakitieto) mielestäni forum on selkeä kun sen ymmärtää.!

Makunsa kullakin. Forumeissa vaan on turhaa lätinää ja asiat vaikeasti selitetty ja joskus myös jäsennelty. Mielestäni oppikirjojen pitää olla sellaisia ettei niitä tarvitse erikseen "ymmärtää"....

Vaikka täytyy kyllä tuosta Lukiolaisen EU-kurssista sanoa, että se on aika puolueellinen joissain asioissa. Tulee kirjoittajien mielipiteet läpi niin, että alkaa ärsyttää. Mutta toisaalta on mukava päästä välillä väittelemään oppikirjan kanssa

ziczac
Lähetetty: 25.2.2008 14:03

Minä kirjoitan yhteiskuntaopin ylimääräisenä ja ajattelin olla lukematta EU-kurssin kirjan, koska siitähän tulee vain kaksi kysymystä kokeeseen. Pystyn parempaan suoritukseen jos keskityn vain kolmeen kirjaan. Onkohan tämä liian uhkarohkeata?

Sjufyrasju
Lähetetty: 27.2.2008 22:32

ziczac kirjoitti:
Lainaus:
Minä kirjoitan yhteiskuntaopin ylimääräisenä ja ajattelin olla lukematta EU-kurssin kirjan, koska siitähän tulee vain kaksi kysymystä kokeeseen. Pystyn parempaan suoritukseen jos keskityn vain kolmeen kirjaan. Onkohan tämä liian uhkarohkeata?
Minä en jättäisi lukematta EU-kurssia, sillä nuo EU-kysymykset ovat yleensä erittäin helppoja, eivätkä vaadi suuria hauki on kala ponnisteluja. Juuri tuon kurssin asioihin median seuraaminen auttaa, sillä uutisjutut - Hesari, YLE - sisältävät uskomattomasti faktatietoa EU:sta, joita sitten voi hyödyntää kirjoituksissa. Eikä yleisestikään tuo EU-kurssi ole kovinkaan painavaa ja vaikeaa asiaa.

taotaowascute
Lähetetty: 28.2.2008 10:59

ziczac kirjoitti:
Lainaus:

EU nimenomaan on liitettävissä niin moneen asiaan, että sitä ei kannata jättää lukematta. Jos joku on pakko jättää lukematta, järkevintä on varmaan unohtaa lakitieto. Siitä tulee yleensä kaksi kysymystä ja muut tehtävät harvoin sitä hirveästi sivuavat.
Vanha 08.12.2011, 13:47 VS: Kirjavinkkejä?   #4
yle_mode
Toimitus
divide-et-impera
Lähetetty: 23.2.2010 12:53

Meillä käytettiin koulussa kaikilla kurseilla Editan kansalainen kirjasarjaa, paitsi lakitiedossa WSOY:n jokaisen oikeustieto.
Omasta mielestäni Jokaisen oikeustieto on todella kuiva ja vaikealukuinen kirja. Tuntuu ihan kuin lukisi lakikirjaa. Siitä syystä luen YO-kokeeseen kansalainen ja oikeus kirjan, jota ei kurssilla käytetty.
Mitä mieltä sen kirjan lukeneet ovat? Onko kirjassa kaikki asiat jotka pitäisi tietää, vai onko kirja vajaa?

abi10
Lähetetty: 23.2.2010 15:39

divide-et-impera kirjoitti:
Lainaus:
Meillä käytettiin koulussa kaikilla kurseilla Editan kansalainen kirjasarjaa, paitsi lakitiedossa WSOY:n jokaisen oikeustieto.
Omasta mielestäni Jokaisen oikeustieto on todella kuiva ja vaikealukuinen kirja. Tuntuu ihan kuin lukisi lakikirjaa. Siitä syystä luen YO-kokeeseen kansalainen ja oikeus kirjan, jota ei kurssilla käytetty.
Mitä mieltä sen kirjan lukeneet ovat? Onko kirjassa kaikki asiat jotka pitäisi tietää, vai onko kirja vajaa?

Vuosi sitten yhteiskuntaopin kirjoittaneena sanoisin, että kannattaa lukea tuota Jokaisen oikeustietoa. Vaikka se vähän tylsä oliskin. Siinä on esitetty asiat niin hyvin. Tutustuin kerratessa muihinkin kirjasarjoihin, mutta niissä lakitiedon asiat oli esitelty tosi pintapuolisesti. Jos on aikaa ja aikoo vastata lakitiedon kysymyksiin, niin kannattaa ehdottomasti kerrata se kirja. Monessa kirjassa ei ole edes niitä asioita, mitä lakitiedon vastauksessa vaadittaisiin.

ladygaga
Lähetetty: 15.1.2011 13:50

Meidän koulussa ollaan yhteiskuntaopissa ollut 2 eri kirjasarjaa: Suomen tie & lukiolaisen lakitieto ja lukiolaisen taloustieto.

Suosittelen lämpimästi tilaamaan booky.fi Kansantalous tutuksi & Forumin Eurooppa kurssin kirjat, sekä tietenkin ABI yhteiskuntaoppi, niin saa varmasti luettua kaikki asiat oikein..

Smaug
Lähetetty: 20.7.2011 15:05

Kumpaa kertauskirjaa suosittelisitte, Abia vai WSOY:n kirjaa?

Tale
Lähetetty: 22.7.2011 17:44

Abi Yhteiskuntaoppi

Tinanja
Lähetetty: 8.8.2011 09:17

Mitäs kertauskirjaa suosittelisitte?

Kirjoittelen YH:n syksyllä, lukenut olen nyt koko heinä-elokuun, kertauskirja pitäisi vielä hankkia.

Meillä oli YH 1 & 2 kursseilla Forumin kirjat, hissassa kaikissa on ollut forumin kirjat. Itse olen ollut niihin melko tyytyväinen, ainut itseäni häiritsevä seikka on niissä sävy, jolla teksti on kirjoitettu. Asiat kyllä löytyvät hyvin, mutta sävy on välillä turhan... ruusuinen. Esimerkiksi eduskunnan työskentelystä kirja antaa hyvin auvoisen ja upean kuvan, hyvin epäuskoisen kuvan siis. Kirja myös toistaa toisinaan itseään.
Hyvää siinä on se, että se käsittelee asioita monipuolisesti.

Enemmän pidän Kansalainen - kirjasarjasta, se on oikeustiedossa ja eurooppa - kurssilla. Selkeä, käsittelee asioita monipuolisesti ja selittää käsitteitä sivujen marginaaleissa. Helppo lukea, kapeat palstat, ja teksti on elävää. Helppo tajuta.

Kirjavalinnat tosin aina liittyvät myös lukijaan. Enemmän varmaan kannattaa itse niitä tutkia, kuin kysellä neuvoja. Neuvoista voi saada paljon irti, mutta vain itse osaa sitten kertoa, mikä on se itselle sopivin kirja.

Tale
Lähetetty: 9.8.2011 09:31

Oikeustiedon kurssin opiskeluun ehdottomasti paras opus on Jokaisen oikeustieto. Yli 300 sivua selkeästi esitettyä asiaa, jonka pänttäämisellä oikeustiedon tehtävät YO-kokeessa ei oo mikään ongelma.

Jos kirjan hankkii, kannattaa varmistaa että kyseessä on uusin, päivitetty painos (2010).
Vastaa viestiin

Keskustelun työkalut
Näyttövalinnat

Viestien lähetyksen säännöt
Et voi luoda uusia keskusteluja.
Et voi vastata.
Et voi lähettää liitteitä.
Et voi muokata viestejäsi.

BB code on Päällä
Hymiöt ovat Päällä
[IMG] koodi on Päällä