lakritsi
Lähetetty: 26.12.2007 18:10
Meillä on koulussa käytössä Kansalainen-sarja kaikissa muissa kursseissa kuin lakitiedossa, jonka kirja on Lukiolaisen lakitieto. Mitä kirjoja teillä käytetään lukiossa ja ootteko olleet niihin tyytyväisiä?
Pohdin kovasti, että riittävätkö nämä minun kirjat jos tähtään korkeimpiin arvosanoihin. Onko kaikissa kirjoissa lopulta ihan samat jutut hieman erilailla vai onko suuriakin eroja? Suositteletteko mitään tiettyä kirjaa luettavaksi?
Ja jos joku on jo kirjoittanut yhteiskuntaopin niin kiinnostaisi tietää mitä kirjoja tuli luettua yo-kokeeseen ja miten niillä tiedoilla pärjäsi.
Jere
Lähetetty: 26.12.2007 19:37
Minun pitäisi kirjoittaa yhteiskuntaoppi keväällä ja olen käsittänyt, että huippuarvosanoihin päästäkseen tulee olla hyvin ajan tasalla viime aikojen uutisista ja muutenkin omistaa tarpeeksi laaja yleissivistys. Puhutaanhan reaaleiden yhteydessä ainerajat ylittävistä kysymyksistä...
Noita kirjoja en valitettavasti osaa kommentoida.
Ansku|
Lähetetty: 2.1.2008 20:03
Itse kirjoitin yhteiskuntaopin nyt syksyllä ja voisin kertoa omasta menettelystäni kirjojen tiimoilta. Lukekaa, jos jaksatte Smile
Eli kesä otin netistä selvää muiden kirjasarjojen kirjoista, ja valitsin kutakin kurssia kohden yhden jonkun muun kustantajan kirjan oman kirjasarjani vastaavan lisäksi. Koska omasta kirjastostani ei kyseisiä opuksia löytynyt, tilasin ne kaukolainana suuremmasta kirjastosta. Ennen koulun alkua luin omat lukioaikana opiskelemani 1. ja 2. kurssin kirjat kertaalleen läpi (Lakitiedon jätin myöhemmäksi, lopulta jäi lukematta

):
WSOY: Valtarakennelmat, valtio ja yksilö (vanhan opetussuunnitelman mukainen HY5-kurssin kirja, peruskamaa, asiat tajusi, paikoin tieto vanhentunutta)
WSOY: Lukiolaisen taloustieto (mielestäni täysin turha, kuvakirja, jaaritteli sivukaupalla turhuuksia ja kun tuli jokin vaikea asia, niin ei selittänyt sitä kunnolla, yläasteajat mielessä

)
WSOY: Jokaisen oikeustieto (PAKSU n. 300 sivua, mutta äärettömän kattava, kaikkia asiat eivät vielä edes kuulu lukioon, luetun sisäistämiseksi vaatii lukiokurssin aikana muutaman lukukerran, suosittelen jos vaan jaksaa lukea ja aiheesta kiinnostunut)
Sitten kun koulu alkoi niin tartuin kerran seuraaviin kirjoihin:
Otava: Lukiolaisen taloustieto (äärettömän hyvä kirja, selittää vaikeatkin asiat ymmärrettävällä tavalla, nivoo kokonaisuutta yhteen, itse en kuitenkaan taloustiedosta pidä niin selasin vaan läpi ja luin tärkeimpinäni pitämät kohdat)
WSOY: Lukiolaisen lakitieto (samat asiat tiivistettynä mutta huomattavasti vajavaisempana kuin ensimmäisessä lukemassani, suosittelen niille joita aihe ei kiinnosta vaan se on pakkolukua tai haluaa oppia perusasiat)
Ja koska koulussani vain 2 oppilasta oli valinnut EU-kurssin, niin se piti itseopiskeluna tenttiä. Luin ensin Edita: Kansalainen ja Eurooppa -kirjan muutamaan kertaan sisäistääkseni asiat (kirjassa aihepiirin päätteeksi aina hyviä kokoavia kysymyksiä käsitellystä asiasta) ja vierailin netissä asiaa käsittelevillä sivuilla. Sitten kun piti laatia 4 laajaa esseetä kurssin asioista, niin otin avuksi WSOY:n Lukiolaisen EU-kurssin. Samat asiat molemmissa, itse suosittelen jälkimmäistä. Ottakaa kuitenkin huomioon, että EU-kurssin kirjojen vähäisempikin luku riittää, jos ne on opiskeltu jo kertaalleeen koulussa.
Ja jos haluaa oppia/kerrata perusasiat, niin kannattaa varmaan lukee nyt joulukuussa ilmestynyt WSOY:n kirja Yhteiskuntaoppi, joka kuvailunsa mukaan tiivistää selkeästi kurssien ydinasiat. Itse en sitä ehtinyt kokeilemaan, joten luotan mainontaan
Ja jotkut kirjasarjat painottavat eri juttuja, jotkut voivat olla hyvinkin samanlaisia. Esim. ykköskurssia kerratessani huomasin, että esim. parlamentarismista käsitteenä oli toisessa kirjassa 2 riviä, toisessa 2 sivua.
Itse pidin ennen kirjoituksia lakitietoa itselleni helpoimpana, joten sitö en lukenut kuin tuon Lukiolaisen taloustiedon. Toisena tuli EU, juurikin siksi että kesän lopulla tentin sen ja asiat olivat vielä tuoreessa muistissa. Ykköskurssia pidin arvaamattomana, jokin kysymys saattaisi olla helppo jo selvällä maalaisjärjellä, jokin toinen taas täyttä hepreaa. Taloustieto tuli kiinnostuslistallani viimeisenä. Sitä luin hutaisten, luottaen siihen että voisin kokeessa poimia kolmen muun kurssin kysymyksiä Smile Viimeisenä iltana selasin hätääntyneenä 4 kirjaa läpi ja tuntui siltä että apua, keväällä uusiksi.
Kuinkas sitten kävi. Vastasin kahteen helppona pitämääni lakitietoon, testamentin menin sössimään. Sitten 2 EU-kysymystä: Miten EMU:un liittyminen on vaikuttanut Suomeen (JES, tärppi!!) ja vertailin kahen ukkelin käsityksiä EU:sta. Sitten vihaamastani taloustiedostani määrittelin Harmaan talouden, onni kävi kun tuli juuri tuosta kurssista niin helppo. Sitten 6. tehtävä oli jokeri, jossa tarvittiin tietoa kolmesta eri kurssista ja jossa käsiteltiin Suomen alueellisia eroja ja niiden tasoittamista.
Koetilanteesta nautin, tekstiä tuli. Kokeen jälkeen olin helpottunut, kunnes kokeen tarkastanut opettaja päätään pudistellen käveli käytävällä kohti ja aloitti: "Kuules (nimi), siitä kokeesta.." Ajattelin että se siitä sit, itku ei ollut kaukana Smile
Mutta voi sitä onnen hetkeä kun opo marraskuisena aamulla käveli samaisella käytävällä vastaan ja onnitteli L:stä, se oli mahtavaa
Sen lisäksi että luin kirjat kerran tai kaksi läpi, lueskelin heinäkuun auringossa lehtiä, varsinkin EU-asioita. Pyörin netissä pelailun ja meseilyn ohessa ja pelasin kaikkia hauskoja nuoremmille suunnattuja pelejä

Esim. eduskunnan työskentelyä koskevaa peliä ja tietokilpailuja..
Tärkein asia on kuitenkin se, mikä ei liity kouluun. Lepo, ravinto ja liikunta, tuttu juttu, mutta suosittelen kiinnittämään huomiota.. Älkää ajatelko allekirjoittaneen tavoin ettette osaa mitään, vaan luottakaa siihen, että se, mitä koulussa on aiemmin on opittu, on yhä muistissa.
Ja vaikka joku toitottaa, että älkää missään nimessä jättäkö jotakin kurssia lukematta, niin jättäkää, jos siltä tuntuu. Itse luotin siihen, että taloustiedosta ei voi millään olla kolmea kysymystä enempää. Eikä ollut.
Toivottavasti tästä oli hyötyä, enkä lietsonut paniikkia

Onnea kaikille kevään koitokseen!