yle.fi keskustelut
Etsi keskusteluista

vbphrase[tag_search]
Tarkennettu haku     Ohjeet     Säännöt
  yle.fi keskustelut > Abitreenit > Kemia
Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Äänestys: Mikä oli helpoin kysymys?
Äänestyksen valinnat
Mikä oli helpoin kysymys?

Vastaa viestiin
Kaikki viestit tässä ketjussa: Kemia K2012 Keskustelun työkalut
Vanha 08.02.2012, 20:19 Kemia K2012   #1
neutriino
Koetetaanpa saada vähän kevään kemistejäkin aktivoitua! Missä vaiheessa ootte kertailuissa? Mitä ajattelitte treenata? Mitä veikkaatte että kysytään?

Sain juuri itse kahlattua kaikki kurssit ajatuksella läpi - itselaaditut muistiinpanot on valmiina. Nyt jäljellä olis siis vaan kertausta sekä laskemista, laskemista, laskemista. Suunnitelmissa olis laskea reippaasti vanhoja yo-tehtäviä.

Toivoisin, että kysyttäisiin paljon orgaanista kemiaa - isomeriaa, rakennekaavoja, reaktioita jne. Mukana sais olla myös peruslaskuja useammasta eri aihealueesta, ts. kaikki laskut ei esim. kemiallisesta tasapainosta. Valtakunnallisessa prelissä oli tosi niukasti laskuja (olisko ollut yks kemiallinen tasapaino + sidosenergiaa?), toivotaan että niitä tulee mukaan varsinaiseen kokeeseen!

Millaisia jokerikysymyksiä odottelette? Kemianteollisuutta, kokeellisuutta, lääkekemiaa, biokemiaa?
Ota meihin yhteyttä  
neutriino on viimeksi muokannut viestiä 24.02.2012 13:28.
Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 25.02.2012, 12:15 VS: Kemia K2012   #2
20abi12
Itse aion lukea kirjat 2 kertaa läpi. Vielä on 2 kirjaa jäljellä aion myös laskea laskuja kemian abi kirjasta. Mulla tuottaa ongelmia nuo kidevesilaskut! Voisiko joku kiltti joka osaa niin laskea mooli 5 tehtävän 91, se tuottaaa ongelmia. Kiitos!
Ota meihin yhteyttä   Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 26.02.2012, 21:48 VS: Kemia K2012   #3
hennriika
Ite oon lueskellut kirjat jo kahdesti läpi ja tärkeitä asioita sieltä täältä jo ties monta kertaa. Itellekki tuottaa joskus ongelmia nuo kidevesilaskut, kun opetetaanko niitä missään kurssikirjassakaan? Mutta näin ite laskin.

Ba(OH)2xnH2O + 2HCl --> BaCl2 + 2nH2O
V(HCl)=7,5ml
n(HCl)=cxV=7,5x10^-3mol
n(Ba(OH)2)=0,5xn(HCl)=3,75x10^-3mol
m(BaOH)=nxM=0,6425g
118,3mg-64,25mg=54,05mg
M(nH2O)=m/n=144,133g/mol
M(nH2O)/M(H2O)=8
Vanha 08.03.2012, 13:39 VS: Kemia K2012   #4
OomutterioO
Onko jotain neuvoja miten voisi harjoitella kemian jokereita varten? Onko jotain vinkkejä mitä voisi tulla? Itse olen ajatellut että voisi jättää aivan kokonaan tekemättä... Onko sekään sitten järkevää? Luulen kuitenkin että perustehtävillä saan kuitenkin sen E:n tai M:n...

Kiitos avusta!
Vanha 08.03.2012, 13:48 VS: Kemia K2012   #5
taika63
Reaktion kertauskirja läpi, mutta ratkaisuja tehtäviin en ole saanut. Yrittänyt nyt Sanoma pron kautta, mutta eipä ole onnistanut. Kiva laskea kun ei sitten selviä missä meni väärin, kun ei tule oikeaa vastausta.
Ota meihin yhteyttä  
taika63 on viimeksi muokannut viestiä 08.03.2012 15:58.
Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 14.03.2012, 13:51 VS: Kemia K2012   #6
yle_mode
Toimitus
Kemian yo-koe julkaistaan klo 15 jälkeen yo-kokeet -sivulla.

Kysymyksiä vastauslähetykseen voi lähettää samalta sivulta klo 15:n jälkeen. Vastauslähetys alkaa klo 16.45 ja kemia tulee vuoroon noin klo 18.20.

Kemian oikeat vastaukset julkaistaan edu.fi-sivustolla klo 18.
Ota meihin yhteyttä  
yle_mode on viimeksi muokannut viestiä 14.03.2012 13:59.
Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 14.03.2012, 14:12 VS: Kemia K2012   #7
TARDIS
Mitkä fiilikset? Koe oli mielestäni kohtalainen - jotkut tehtävät olivat helppoja, toiset taas hieman vaikeampia, etenkin jokerit! Tein tehtävät 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9 + jokeri 12. Ykköstehtävästä en ymmärtänyt, mitä kohdassa 4-atominen molekyyli haettiin, taisi samalla mennä puolimetallitkin sekaisin (P ei tietenkään ole puolimetalli...höh).
Vanha 14.03.2012, 15:51 VS: Kemia K2012   #8
VilliSopuli
Mielestäni neliatominen on juuri tuo fosfori, ja puolimetalliksi laitoin Se... emäksisiin oksideihin olisin itsekin laittanut 2 mutta laitoin sitten vain yhden kun tehtäväasettelu oli "mikä". Laitoin muistaakseni Bariumin siihen...

olen nähnyt myös tällaista jaksollisen järjestelmän jaottelua http://ylivieska.cop.fi/karip/kemia/...aksollinen.gif
Ota meihin yhteyttä  
VilliSopuli on viimeksi muokannut viestiä 14.03.2012 15:55. Syy: linkin lisäys
Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 14.03.2012, 15:55 VS: Kemia K2012   #9
petri93
Lainaus:
VilliSopuli kirjoitti: Näytä viesti
Mielestäni neliatominen on juuri tuo fosfori, ja puolimetalliksi laitoin Se... emäksisiin oksideihin olisin itsekin laittanut 2 mutta laitoin sitten vain yhden kun tehtäväasettelu oli "mikä". Laitoin muistaakseni Bariumin siihen...
Seleeni ainakin esiintyy muutamana allotrooppisena muotona. Mä myös laitoin jokaiseen kohtaan yhden.
Vanha 14.03.2012, 14:16 VS: Kemia K2012   #10
VilliSopuli
Musta se oli ihan sikavaikee!!
Vastaa viestiin

Keskustelun työkalut
Näyttövalinnat

Viestien lähetyksen säännöt
Et voi luoda uusia keskusteluja.
Et voi vastata.
Et voi lähettää liitteitä.