yle.fi keskustelut
Etsi keskusteluista

vbphrase[tag_search]
Tarkennettu haku     Ohjeet     Säännöt
  yle.fi keskustelut > Abitreenit > Äidinkieli ja kirjallisuus
Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Vastaa viestiin
Kaikki viestit tässä ketjussa: Äidinkielen tekstitaidon treenausta Keskustelun työkalut
Vanha 08.12.2011, 13:58 VS: Äidinkielen tekstitaidon treenausta   #221
yle_mode
Toimitus
Mitella
Lähetetty: 11.2.2011 07:19

saas nährä miten ´vanhan käy.. heräsin siinä tunti sittte ja ku ei tullu enää uni nii aattelin että samapa se on vielä häthätää täältä kerrata kaikki olennainen.
Ota meihin yhteyttä   Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 11.01.2012, 18:45 VS: Äidinkielen tekstitaidon treenausta   #222
abitus
Voisiko joku kertoa, mitä ovat huumorin keinot ?
Vanha 06.02.2012, 14:39 VS: Äidinkielen tekstitaidon treenausta   #223
foolin
Vastauksesta numero #72 löytyy joitain huumorin keinoja

Itse olen korottaja ja haluaisinkin tietää onko teille kerrottu jotain tärppejä ja mitä kannattaisi vielä kerrata?
Vanha 09.02.2012, 19:10 VS: Äidinkielen tekstitaidon treenausta   #224
Koala-
Lainaus:
abitus kirjoitti: Näytä viesti
Voisiko joku kertoa, mitä ovat huumorin keinot ?
Huumorin keinoja ovat näin pikapikaa muistaessani ainakin:

-ohi puhuminen
-yllättävät rinnastukset
-kaksiymmärteisyys
-ironia/ sarkasmi
-sanaleikit

Toivottavasti näistä on jotain apua
Vanha 09.02.2012, 20:58 VS: Äidinkielen tekstitaidon treenausta   #225
Jooonas
Mua alko jännittää vasta sen jälkeen, kun sain prelin tuloksen... Kävipä vaan ilmi, että oon ihan hukassa tuon tekstitaidon suhteen. Eilen ja tänään oon kuumeisesti kertaillu näitä asioita, ja tuntuu jopa, että osaan jotakin. Ainut ongelma on se, että mua pelottaa etten ymmärrä mitä kysymyksessä haetaan takaa. Toisin sanoen mua pelottaa, että tulkitsen väärin kysymyksen tai en osaa yhdistää esim. tyylin ja sävyn analysointia tehtävänantoon. Yleensähhän ne tehtävänannot ei oo mitään suoria, vaan semmosia josta pitää vähän päätellä mitä haetaan takaa... Oon käsittämättömän huono näissä asioissa, miks en oo lukenu aikaisemmin enemmän tekstejä! Ei itku auta markkinoilla Joo, tiiän, kulunut sananlasku Ei muutaku onnea kaikille huomiseen! Mikäli jaksatte tänään illalla vielä vähän kerrata, niin kannattaa ehdottomasti lukea ylioppilastekstejä kirjasta nimenomaan niitä hyviä vastauksia! Huomenna tähän aikaan on jo analyysit ja argumentaatiot unohtunu
Vanha 29.08.2012, 21:03 VS: Äidinkielen tekstitaidon treenausta   #226
walle665
Hei. Tässä olis yksi uusimaan menossa vuoden tauon jälkeen. Meni tuo äidinkieli vähän penkin alle tosiaan :/

Asiaan: kaikkihan tietää, että käsitteet tuovat täsmällisyyttä, helppolukuisuutta, sujuvuutta ja asiantuntevuutta tekstiin. Helpompi on sanoa ingressi kuin aloitusteksti uutisessa, siis se ihan eka juttu siinä, se johdannon tapanen.

Netistä ei tahdo hyvää termi/käsite listaa tekstitaitoon löytyä. Voisiko joku valaista, linkkiä tjsp? Tässäkin keskustelussa melko hajanaisesti sieltä sun täältä kaikenlaista. Joku, jolla on pääsy materiaaliin, esim koulun kautta voisi ehkä kenties listata ainakin oleennaisempia termejä tänne (mikäli niitä ei jostai jo löydä)? Oppiipahan siinä itse kukin sitten
Vanha 13.09.2012, 12:23 VS: Äidinkielen tekstitaidon treenausta   #227
kastanja-
Apua! Tekstitaidon koe on huomenna, eikä minulla ole ollut äidinkieltä ikuisuuksiin.. Olisko kellään antaa mitään viime hetken vinkkejä, ohjeita tai tärppejä? Miten siihen oikeastaan voi edes lukea?

APUVA!
Vanha 13.09.2012, 12:48 VS: Äidinkielen tekstitaidon treenausta   #228
kastanja-
Lainaus:
kastanja- kirjoitti: Näytä viesti
Apua! Tekstitaidon koe on huomenna, eikä minulla ole ollut äidinkieltä ikuisuuksiin.. Olisko kellään antaa mitään viime hetken vinkkejä, ohjeita tai tärppejä? Miten siihen oikeastaan voi edes lukea?

APUVA!
Okei, oli vähän tyhmää laittaa viestiä ennen ketjun lukemista... Sorry! Mutta silti saa antaa viime hetken ohjeita jos tulee mieleen Olen lievästi paniikissa.
Vanha 13.09.2012, 15:01 VS: Äidinkielen tekstitaidon treenausta   #229
Noora--
Lainaus:
kastanja- kirjoitti: Näytä viesti
Okei, oli vähän tyhmää laittaa viestiä ennen ketjun lukemista... Sorry! Mutta silti saa antaa viime hetken ohjeita jos tulee mieleen Olen lievästi paniikissa.
Termejä, termejä ja vielä kerran termejä. Ilman ei pärjää, luulisin. Ja ihan rauhallisesti kai tässä voi ite kukanenki ottaa, son kuitenki "vaan" yks koe, jota panikointi ei ainakaan vie yhtään eteenpäin. Hengitellään siis syvään ja rauhallisesti tässä. (Kumpaakohan rauhoittelen enemmän, itseäni vaiko sua. ) Mutta siis joo, ite kertailen noita käsitteitä vielä tänään, en sen kummemmin valmistaudu.
Vastaa viestiin

Keskustelun työkalut
Näyttövalinnat

Viestien lähetyksen säännöt
Et voi luoda uusia keskusteluja.
Et voi vastata.
Et voi lähettää liitteitä.
Et voi muokata viestejäsi.

BB code on Päällä
Hymiöt ovat Päällä
[IMG] koodi on Päällä