yle.fi keskustelut
Etsi keskusteluista

vbphrase[tag_search]
Tarkennettu haku     Ohjeet     Säännöt
  yle.fi keskustelut > Abitreenit > Lukiolaiset
Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Vastaa viestiin
Kaikki viestit tässä ketjussa: Äidinkieli Keskustelun työkalut
Vanha 17.04.2012, 22:59 Äidinkieli   #1
JacksonM
Nyt kaipaisin ohjeita äidinkielen YO-kirjoituksiin opiskelemiseen. Olen itse erittäin huono äidinkielessä, jonka takia täytyy alottaa perusteista. Tavoitteena on E tai M ja vaivaa olen valmis näkemään niin paljon, kun on tarvetta. Hyvät linkit, asioita joita ehdottomasti kannattaa opetella yms.

Kiitos jo etukäteen mahdollisille vastaajille!
Ota meihin yhteyttä   Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 04.05.2012, 17:24 VS: Äidinkieli   #2
mikaell13
Mo
Ootko millon lähdössä kirjoittaan tuon äikän?
Minäkii kaipaisin noita vinkkejä, mutt tärkeitä on ainakin varmaan retoriset keinot, argumentointi, tyylisuuntia, novelli/runo analyysia. Olen itsekin aika huono äidinkielessä ja mullakin olis tavoitteena tuo M
Kertokaa mitä on tärkeä osata!
Vanha 17.05.2012, 16:50 VS: Äidinkieli   #3
Jooonas
Mää oikeastaan hoksasin vasta tekstitaidon prelin jälkeen, kuinka heikosti tekstitaito mulla olikaan hallinnassa. Luin http://yle.fi/keskustelut/showthread.php?t=3291 tämän keskustelun lähes kokonaan ja lopputulos oli hyvä Sieltä löytyy kaikki tarvittava tekstitaidon hallitsemiseen! Kiitoksia kirjoittajille
Vanha 20.05.2012, 03:03 VS: Äidinkieli   #4
Temperance

Käyttäjän Temperance avatar
Voisin esittää oman näkökantani keskusteluun nyt kun äidinkieli on jo kirjoitettukin. (6-6-6 ja 55 pistettä, laudatur)

Mielestäni tärkeintä äidinkielessä, molemmissa osa-alueissa, on hallita ne perussäännöt. Täysin turhia menetettyjä pisteitä ovat esimerkiksi viittaustekniikassa tehdyt virheet tai kielivirheet, nämä asiat kun ovat jokaisen opeteltavissa ja niiden päälle on hyvä lähteä rakentamaan tekstin tulkintaa ja syvempää osaamista.

Suosittelen kaikkia käymään äidinkielen tekstitaitokurssin (syventävä), jossa käydään läpi keskustelijoiden mainitsemia retorisia keinoja. Itse jätin esseekurssin väliin, mutta tämä on makuasia; itselläni on vuosien historia luovan kirjoittamisen puolella, eikä essee tyylilajina ollut minulle yhtä vieras kuin tekstitaitovastaus, joten koin kurssin siinä mielessä tarpeettomaksi.

Lisäksi: lukekaa. Lukekaa niin paljon kirjallisuutta ja lehtiä kuin vain ehditte, sillä tekstin taju ja kyky päästä "sisälle" tekstiin kehittyy ennen kaikkea olemalla paljon tekemisissä erilaisten tekstilajien kanssa. Tekstiä lukiessa kannattaa kiinnittää huomiota rakenteeseen, kielikuviin, lauseisiin... Kun on lukenut paljon, on helppo lähteä sitten pilkkomaan tekstiä tekstitaidossa ja kirjasivistyksestä on äärimmäisen hyvä alkaa ammentaa lihaa esseen rungon ympärille.

Itse kirjoitin äidinkielen syksyllä ja en voi sanoa varsinaisesti lukeneeni kovinkaan paljon, esimerkiksi äidinkielen kirjoista selasin tekstitaitokurssin kirjan ja muut materiaalit läpi, mutta muihin kurssikirjoihin en tainnut koskeakaan. Sen sijaan kirjoitin itse (jos yhtään kiinnostaa, kirjoittaminen on erinomainen tapa parantaa kielen tajua) ja luin klassikkoromaaneita niin paljon kuin vain ehdin.

Tsemppiä opintoihin!

- Tempe

Keskustelun työkalut
Näyttövalinnat

Viestien lähetyksen säännöt
Et voi luoda uusia keskusteluja.
Et voi vastata.
Et voi lähettää liitteitä.
Et voi muokata viestejäsi.

BB code on Päällä
Hymiöt ovat Päällä
[IMG] koodi on Päällä