Lainaus:
stool kirjoitti:
Humaanittarelle tervehdys! En oikein miellä sinua menninkäistar-muotoon.
Täytyi vielä palata tähän vanhaan aiheeseen kun luin vastineesi. Luultavasti ymmärsit väärin erään ilmaisuni tai sitten itse eksyin huumorisi mutkissa. Mutta vastuuhan on kuulijalla kun savolaisen kanssa huastoo.
Tosin Katainen näyttää olevan sitä mieltä että vastuu on veronmaksajalla hänen huumorilleen.
Mutta asiaan mennäkseni, kun kirjoitin: "...niiden kansalaisten osalla jotka ovat riippuvaisia sairaanhoidon tai muun hoivan saamisesta...jne", niin tarkoitin sitä että esim. tuota sairaanhoitoa on todella vaikea saada julkisella puolen. Vakavasti sairaat menetetään pikaisten tutkimusten tai hoitojen puutteessa koska ei ole varaa kun "kreikka" on tärkeämpi. Rikkailla ei tietenkään näitä sairaanhoidon ongelmia ole.
Eläkkeiden suuruus tai niukkuus määräävät sen, asioiko kansalainen yleisellä vai yksityisellä sairaanhoidon puolella.
Joskus kuuntelen yle 1 radio ohjelmia ja kerran eräs toimittajan kommentti aiheutti hieman ihmetystä. Hän päätteli että meillä ei riitä veronmaksajia huolehtimaan suurten ikäluokkien eläkkeistä. Näinhän se tietenkin voidaan nähdä. Mutta missä ne maksetut eläkekertymät on jotka nämä suuret ikäluokat ovat aikanaan maksaneet?
Käsitykseni mukaan ne ovat kulutetut. Onko ne sitten hävitetty kreikkaseikkailujen kaltaisiin operaatioihin ja eläkeyhtiöiden organisaatioiden paisuttamiseen, pomojen optioihin sekä yleensä huonoon varainhoitoon kun riittävää valvontaa ei ole ollut eikä ole vieläkään. Mitä sanoo tästä humaanitar?
Mielenterveyteen siirtyäkseni, tiedätkö että nämä mielenterveyden hoitajatkin ovat joskus tavallisia ihmisiä!
Heilläkin voi joskus iskeä niin vakava kaukokaipuu että on käännettävä nokka mieluiseen suuntaan ja vedttävä vitosta tankoon että mielenrauha säilyy. Pakko saada edes hetkeksi unohtaa Kataiset, Urpiaiset, Häkähöyrymiehet. Sasit jne. ettei menetä omaa mielenrauhaansa.
Muuten voi olla kuten se eräs isukki kun ajeli äitienpäivänä perheensä kanssa tervehtimään isoäitiä. Kun pääsivät perille niin isoäiti tavan mukaan kyseli pikkupojalta että pääsittekö hyvin liikenteessä. Poika kertoi: "Ensin oli vähä vaikeeta mutta sitte isi ohitti muutaman munapään, sitten pari tontin ostajaa, kolme huoraa, jonkun mulkun ja lopuksi erään täyssokeen niin sitten päästiin hyvin eteenpäin".
|
Hyvää meneilläänolevaa aikaa,missä lienetkään,sinä päivänsäteeni!
Todennäköisesti nyt kävi niin,että eksyit savolaisen huumorin koukeroihin,jossa vastuu todellakin on yksin kuulijalla!(jaettua vastuuta tämä taitolaji ei tunne)
Mutta nyt asialinjalle.
Kyllä täytyy kiittää onneani,että olen saanut julkisenterveydenhoidon puolelta todella tasokasta hoitoa.Minua,siis asiakasta on kuunneltu ja koen,että minä pääroolin esittäjä -eli potilas -olen tullut huomioonotetuksi.Ei ole moitteensijaa omaan kohteluuni nähden.
Nyt täytyy taas hieman vetää kotiinpäin,ja pohtia,että voisikohan olla mahdollista,että tämä olisi osa sitä niin paljon parjattua savolaiskulttuuria? Mene ja tiedä.
Ja jotta tämä heimoni "ylistysvirsi" ei tähän päättyisi,niin jatkan vielä muutaman sanasen.
Talouspelurit ovat vieneet valtaosan yhteisestä Suomen kakusta jonnekkin muille maille vierahille.Mutta täällä Sarvikuonojen maassa on osattu olla senverran "ovelia ja ettäältä viisaeta",että omaan lämiskäänkin on jotain pelimerkkejä jäänyt.
Tuo mielenterveyshoitajan virkavapaa on toki oikeutettua,mutta kyllä siihenkin tarvitaan "virallinenlupa" potilailta.
Unohda Urpilainen ja muu poppoo,mutta "humaanitarta" ei ole lupa unohtaa.
Ja lopuks´,hyi häppee tuas tuota loppujuttuvas,vaekka se ei mulle avvaatunukkaa-häppee myös sitä!
Aurinkoisia päiviä "kulkurille" toivottelee "humaanitar" tiältä Savosta!