Mä väkersin omaani tänään, aika helpolla sitä juttua lopulta tuli kun olin eka googlaillut muiden teksteistä ideoita.
Kirjoitin omista kokemuksista, miten nuorempana en olisi uskonut lukevani ylioppilaaksi vaikka joskus siitä haaveilinkin. Miten aikuislukiolaiselle koulu on joskus rankkaa kun on kaikkea muutakin mm kotityöt, työ/opiskelut, extraduuni kotona kun kursseja on vähemmän, mutta opiskeltavaa yhtä paljon kun päivälukiossa ja joissain aineissa joutuu jopa opettelemaan asioita mitkä olisi pitänyt hallita jo lukioon tullessa. Miten samalla aikuisopiskelijat on kuitenkin yleensä tosi motivoituneita ja meillä on koulussa ihana ilmapiiri. Lopussa puhuin miten haluan kannustaa myös aikuislukiolaisia ajattelemaan, että maailma on meillekin täysin auki ja mahdollisuuksia on monia (tätähän yleensä puhutaan nuorille ylioppilaille). Sitten tietysti kiittelen ja semmosta.
Kunhan nyt alkuviikosta lähetän tuon äikän opettajalle ja saan vastauksen niin tiedetään menikö yhtään lokeroonsa vai kirjoitanko uusiksi.
Onko puheessa mitään tiukkaa kaavaa? Mä en ole puhekurssia käynyt kun ei sellasta sattunut olemaan tarjottavana joka vuosi. Enkä muutenkaan muista yhtään puheen sääntöjä. Aloittaa pitää varmaan "arvoisat ylioppilaat, rehtori, koulun henkilökunta ja muut juhlavieraat", mutta onko muuta erityistä huomioitavaa?