yle.fi keskustelut
Etsi keskusteluista

vbphrase[tag_search]
Tarkennettu haku     Ohjeet     Säännöt
  yle.fi keskustelut > Abitreenit > Lukiolaiset
Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Vastaa viestiin
Kaikki viestit tässä ketjussa: ylioppilaan puhe Keskustelun työkalut
Vanha 27.05.2012, 14:32 ylioppilaan puhe   #1
-sea-

Käyttäjän -sea- avatar
Nakki napsahti, auts. Vajaa viikko aikaa väkertää vartin puhe yo-juhlaan. Perinteiset jorinat ei oikein toimi kun ollaan aikuislukiossa eikä meillä ole vanhojentansseja ja penkkareissakin oli vain kourallinen ihmisiä, jos niitä edes oli. Mistään nuorista isänmaan toivoistakaan ei oikein ehkä voi puhua, vaikka meillä kyllä on kai aika paljon nuoriakin valmistuvia. Ei siis mitään hajua mitä sanoa ja miten saada sanottavaa noin pitkäksi ajaksi.

Onko täällä muita jotka pitää puheen juhlassa?
Vanha 27.05.2012, 22:15 VS: ylioppilaan puhe   #2
abibi
Täällä sama homma, puhe pitäisi väsätä! Aiemmin tuntui, että jos puheen pääsisi pitämään olisi vaikka kuinka paljon hyviä ideoita, mutta nyt päässä lyö tyhjää. Olisiko kellään ideoita? Minulla kyllä se onni, että olen päivälukiossa, joten vanhat ja penkkarit voin sisällyttää puheeseen.
Ota meihin yhteyttä   Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 27.05.2012, 23:30 VS: ylioppilaan puhe   #3
-sea-

Käyttäjän -sea- avatar
Mä väkersin omaani tänään, aika helpolla sitä juttua lopulta tuli kun olin eka googlaillut muiden teksteistä ideoita.

Kirjoitin omista kokemuksista, miten nuorempana en olisi uskonut lukevani ylioppilaaksi vaikka joskus siitä haaveilinkin. Miten aikuislukiolaiselle koulu on joskus rankkaa kun on kaikkea muutakin mm kotityöt, työ/opiskelut, extraduuni kotona kun kursseja on vähemmän, mutta opiskeltavaa yhtä paljon kun päivälukiossa ja joissain aineissa joutuu jopa opettelemaan asioita mitkä olisi pitänyt hallita jo lukioon tullessa. Miten samalla aikuisopiskelijat on kuitenkin yleensä tosi motivoituneita ja meillä on koulussa ihana ilmapiiri. Lopussa puhuin miten haluan kannustaa myös aikuislukiolaisia ajattelemaan, että maailma on meillekin täysin auki ja mahdollisuuksia on monia (tätähän yleensä puhutaan nuorille ylioppilaille). Sitten tietysti kiittelen ja semmosta.

Kunhan nyt alkuviikosta lähetän tuon äikän opettajalle ja saan vastauksen niin tiedetään menikö yhtään lokeroonsa vai kirjoitanko uusiksi.

Onko puheessa mitään tiukkaa kaavaa? Mä en ole puhekurssia käynyt kun ei sellasta sattunut olemaan tarjottavana joka vuosi. Enkä muutenkaan muista yhtään puheen sääntöjä. Aloittaa pitää varmaan "arvoisat ylioppilaat, rehtori, koulun henkilökunta ja muut juhlavieraat", mutta onko muuta erityistä huomioitavaa?
Vanha 27.05.2012, 23:37 VS: ylioppilaan puhe   #4
abibi
Tuo on varmaan yleisin ja perinteinen aloitus, jota itsekin ajattelin käyttää (: Tosiaan en itsekään puhekurssia ole käynyt, ja äikänopella näytätän puheen varmaankin tiistaina, joten huomenna pitäisi varmaan kirjoittaa puhe pois alta, toivotaan että kynä alkaa sauhuta, koska huomenna siis valmista pitäisi saada Mun mielestä ei oikeastaan mitään tiukkoja sääntöjä ole (: Ja sun puhe kuulostaa hyvältä! (:
Vanha 01.06.2012, 00:33 VS: ylioppilaan puhe   #5
Temperance

Käyttäjän Temperance avatar
Protokollan mukaan rehtoria kuuluu aina tervehtiä ensin.

Tosiaan joo, itsekin puhun juhlassa eikä tullut kyllä luultavasti kenellekään yllätyksenä. Oma puheeni oli ylärajalta valitettavasti kymmenen minuuttia, olisin mieluusti puhunut pidempäänkin mutta nyt puhe lienee jonkun 8-10 minuuttia. Pitäisi vielä ehtiä se tässä pääsykoelukujen lomassa opetellakin; viime viikolla yksi yö sain inspistä sen kirjoittamiseen niin paljon että syntyikin sitten kerralla. Puhun tosiaan vähän humoristiselta kannalta ja aika rennosti, yritin välttää suurimpien kliseiden sudenkuopat ja siteeraan muutamaa itseäni fiksumpaa.

Tsemppiä puheiden pitäjille.
Vanha 01.06.2012, 01:21 VS: ylioppilaan puhe   #6
-sea-

Käyttäjän -sea- avatar
Mä mietin tuota onko rehtori ensin vai ylioppilaat, mutta päädyin ylioppilaisiin kun meidän juhlahan se on. Noin muuten ns korkeampi arvoiset tulee ensin, sen tiesinkin.

Itse pääsin kokeilemaan tänään koululla puheen lukua tyhjässä salissa ja aika hyvin se meni, apulaisrehtorilla oli ainakin hauskaa. Hän oli siis kuuntelemassa kuuluuko puhe hyvin. Huomenna sitten illalla jännät paikat kun sali onkin täynnä väkeä.
Vanha 01.06.2012, 09:35 VS: ylioppilaan puhe   #7
sukariini
Mulla on puheen alkuna hyvät opettajat, vanhemmat, arvoisat juhlavieraat ja peruskoulunsa päättävät, rakkaat ylioppilaat. Meillä on koulussa vain vararehtori niin en häntä ajatellut erityisesti tässä sormella osoittaa Peruskoulu ja lukio on meillä samassa niin ihan kiva varmasti heillekin että ysiluokkalaisia huomioidaan.

Tsemppiä kaikille puheeseen! Se n. 10 minuuttia menee yllättävän nopeasti kunhan vain pääsee sisälle siihen tekstiin. Mutta ei saa mennä liian syvälle! Terveisin itkupilli
Vanha 01.06.2012, 11:49 VS: ylioppilaan puhe   #8
-sea-

Käyttäjän -sea- avatar
Lainaus:
sukariini kirjoitti: Näytä viesti
Mutta ei saa mennä liian syvälle! Terveisin itkupilli
Niinpä! Mulla meinaa nousta pala aina kurkkuun siinä kun sanon "minullakin on vihdoin oma ylioppilaslakki" kun olen ensin parin kappaleen verran puhunut miten en lapsena osannut edes ajatella lukiota ja nuorempanakin lähinnä kadehdin.

Vaan nyt harjottelemaan! Tilaisuus alkaa kuuden tunnin päästä. Onnea teille muille huomiseen.
Vanha 02.06.2012, 07:05 VS: ylioppilaan puhe   #9
-sea-

Käyttäjän -sea- avatar
Täytyy nyt tulla vielä kertomaan miten meni.

En mokannut pahasti, en kaatunut, pyörtynyt tai muuta sellasta. Alussa hieman hämmennyin kun pöntön kukkalaite peitti puolet mun puheesta (mulla oli koko puhe tulosteena), mutta kun sain paperit jotenkin näkyviin meni alku hyvin. Hieman ennen keskivaihetta kadotin rivin ja siinä tuli pikkasen pidempi tauko aivan väärään paikkaan, mutta en usko, että muut huomasi. Sen jälkeen nousi vähän hiki pintaan ja seuraavat pari minuuttia meni kädet täristen (ääni ei). Loppu meni kuitenkin hyvin, itseasiassa siinä vaiheessa rupesin jo rentoutumaan ja olisin voinut puhua pidempään.

Ihan hirveästi sain kyllä kehuja, opettajat tuli kiittelemään sekä halailemaan ja monet ihan tuntemattomatkin juhlavieraat (muiden lakitettujen sukulaisia) tuli kiittelemään ja kehumaan. Pari jopa totesi puheen olleen parhaita ja hauskimpia mitä on kuulleet tuommoisissa juhlissa.

Vaikka siis pöntössä jännitti ja ajattelin ettei ne tästä suuremmin tykkääkään kun eivät reagoineet mitenkään näkyvästi niin juhlan lopussa olin kuitenkin yhtä hymyä kaikkien kiitoskiitoskiitoskiitoksien jälkeen. Kannatti suostua!

Keskustelun työkalut
Näyttövalinnat

Viestien lähetyksen säännöt
Et voi luoda uusia keskusteluja.
Et voi vastata.
Et voi lähettää liitteitä.
Et voi muokata viestejäsi.

BB code on Päällä
Hymiöt ovat Päällä
[IMG] koodi on Päällä
HTML-koodi on Pois päältä

Kello on nyt 16:43.