yle.fi keskustelut
Etsi keskusteluista

vbphrase[tag_search]
Tarkennettu haku     Ohjeet     Säännöt
  yle.fi keskustelut > Abitreenit > Psykologia
Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Vastaa viestiin
Kaikki viestit tässä ketjussa: Syksyn 2012 yo-kirjoitukset Keskustelun työkalut
Vanha 15.05.2012, 11:45 VS: Syksyn yo-kirjoitukset   #11
abina12
Lainaus:
Kissanvarvas kirjoitti: Näytä viesti
Hei muuten, tietääkö joku vastauksen:

Koska olen käynyt vain yhden (pakollisen) kurssin, voinko silti osallistua yo-kokeeseen? xD Kävin tosin jo kokeisiin ilmottautumassa, mutta eipä siellä kysytty kuinka monta kurssia olen aikoinani käynyt, toki annoin lukion päättötokarin... Ja merkkasin että pitkän psykan kirjoitan.
Eikös kirjoituksiin osallistumisen edellytyksenä ole se, että pakolliset kurssit on suoritettu? Psykassa on kai vain tuo yksi pakollinen...
Ota meihin yhteyttä   Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 01.06.2012, 16:17 VS: Syksyn yo-kirjoitukset   #12
maxjmus
Kissanvarvas, jos siinä oppiaineessa, minkä kirjoitat, on vain yksi pakollinen kurssi niin silloin olet sen käytyäsi olet oikeutettu osallistumaan yo-kokeeseen. Yhen kurssin pohjalta tosin ei voi odottaa kauhean hyvää lopputulosta...

EDIT: tähän olikin jo vastattu
Vanha 05.06.2012, 17:07 VS: Syksyn yo-kirjoitukset   #13
Neuvoja
Lainaus:
Kissanvarvas kirjoitti: Näytä viesti
Hei muuten, tietääkö joku vastauksen:

Koska olen käynyt vain yhden (pakollisen) kurssin, voinko silti osallistua yo-kokeeseen? xD Kävin tosin jo kokeisiin ilmottautumassa, mutta eipä siellä kysytty kuinka monta kurssia olen aikoinani käynyt, toki annoin lukion päättötokarin... Ja merkkasin että pitkän psykan kirjoitan.
Tähän jo vastattiinkin, mutta sen verran lisää, ettei sitä osallistumisoikeutta tarkisteta ilmoittautumisvaiheessa vaan vasta ennen kokeita. Jos silloin eivät pakolliset kurssit ole suoritettu, niin osallistuminen evätään siinä vaiheessa.

Mikä on pitkä psyka?
Vanha 24.07.2012, 08:37 VS: Syksyn yo-kirjoitukset   #14
Kissanvarvas
Pitkällä psykalla/reaalilla tarkoitetaan yleensä sitä, että on käynyt ko. ainetta enemmän kuin pakollisen kurssin.
Vanha 20.09.2012, 21:02 VS: Syksyn yo-kirjoitukset   #15
AGENTTTI
Saako psykan yo-kokeen vastauksissa muuten käyttää oman elämänsä esimerkkejä? Minulle on kaksi eri opettajaa pitänyt kursseja, toinen sanoo että pitää käyttää vain tutkimuksista saatuja tietoja ja niiden pohjalta yleistäviä esimerkkejä, kun toinen taas nimenomaan on painottanut että noiden kahden rinnalle tulisi myös ottaa oman elämäb esimerkkejä, mikäli ne aiheeseen sopivat. Ota siitä nyt sitten selvää!

Ja oletteko te saaneet mitään tärppejä tulevaan kokeeseen? Itse saamme vasta huomenna, ainakin päätellen siitä että tunnille pitää ottaa kaikki kurssikirjat mukaan.
Vanha 20.09.2012, 21:52 VS: Syksyn yo-kirjoitukset   #16
Nannana
Lainaus:
AGENTTTI kirjoitti: Näytä viesti
Saako psykan yo-kokeen vastauksissa muuten käyttää oman elämänsä esimerkkejä? Minulle on kaksi eri opettajaa pitänyt kursseja, toinen sanoo että pitää käyttää vain tutkimuksista saatuja tietoja ja niiden pohjalta yleistäviä esimerkkejä, kun toinen taas nimenomaan on painottanut että noiden kahden rinnalle tulisi myös ottaa oman elämäb esimerkkejä, mikäli ne aiheeseen sopivat. Ota siitä nyt sitten selvää!

Ja oletteko te saaneet mitään tärppejä tulevaan kokeeseen? Itse saamme vasta huomenna, ainakin päätellen siitä että tunnille pitää ottaa kaikki kurssikirjat mukaan.
Oon ite käyttäyny esseissäni niin tutkimuksia kuin arjen esimerkkejä, ja pisteiden perusteella nään sen oikeaksi tavaksi. Tietysti riippuu siitä, millaisia ne oman elämän esimerkit ovat: jos olet saanut nivottua niihin psykologian termejä (skeema, assimilaatio, assosiaatio, tietopohja ymsyms), uskon sen olevan ansio ja osoittavan sitä, että ymmärrät käsitteet. Mikäli ruokit esseetäsi kautta linjan oman elämän esimerkeillä nivomatta niihin yhtään termistöä, ei se välttämättä ole paras mahdollinen tapa, vaikka osoittaahan sekin osaamista ja kykyäsi havannoillistaa asia. Toivottavasti ymmärrät mitä ajan takaa Ite oon pyrkinyt siihen, että tuon esille 1-2 tutkimusta per vastaus ja lisäilen joihinkin väleihin niitä arjen esimerkkejä

Ja noista tärpeistä. Me ei olla saatu oikein mitään, psykasta on kuulemma vaikea keksiä mitään Vanhuus taidettiin mainita ja just siitä, että oppimiseen liittyvä kysymys ja jokin tutkimus kysymys on löytyy lähes aina!
Vanha 25.09.2012, 12:08 VS: Syksyn yo-kirjoitukset   #17
AGENTTTI
Muuten! Jos yhtenä tehtävän on tutkimus, niin pitääkö siitäkin tehdä essee vai sellainen kaavamainen juttu?
Vanha 25.09.2012, 15:34 VS: Syksyn yo-kirjoitukset   #18
Nannana
Lainaus:
AGENTTTI kirjoitti: Näytä viesti
Muuten! Jos yhtenä tehtävän on tutkimus, niin pitääkö siitäkin tehdä essee vai sellainen kaavamainen juttu?
Oon miettinyt samaa! Vää
Ota meihin yhteyttä  
Nannana on viimeksi muokannut viestiä 01.10.2012 15:20.
Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 26.09.2012, 12:46 VS: Syksyn yo-kirjoitukset   #19
Kissanvarvas
Psykan koe takana! Hyvät fiilikset jäi päällisin puolin Tein tehtävät 1, 4, 6, 8, +9 ja +10 eli molemmat jokerit! Parhaimmat tuntemukset jäivät kuitenkin tuosta kasista, jossa piti arvioida tutkimusetelmaa. Siihen pääpointtejani olivat:

- Kyseessä empiirinen pitkittäistutkimus, jonka tutkimuskysymys on määritelty selkeästi
- Tutkimusjoukko on epämääräinen ja suuri: alakouluikäisten ikäjakauma on laaja (matemaattiset taidot todella erilaisia 1. ja 6. luokkalaisilla), eikä tutkimuksen tiivistelmässä kerrottu, kuinka monessa alakoulussa tutkimus toteutettiin
- "Matemaattisia taitoja" ei ole määritelty (geometria, tilastotiede, todennäköisyys..??)
- "Tietokoneohjelma" aiheuttaa kongnitiivista kuormitusta ja vaatii harjoittelua, joka ei välttämättä liity matemaattisiin taitoihin. Tieto- ja viestintäteknologian sovelluksia on paljon, joten kyseinen harjoitus ei välttämättä validi
- Tutkimuksessa mitattiin vain vapaaehtoisia, jotka saattoivat olla matemaattisilta kyvyiltään lahjakkaampia kuin ne, jotka kieltäytyivät osallistumasta tutkimukseen
- Koska käytettiin samaa testiä ennen ja jälkeen harjoittelua ohjelmalla, testattiin myös oppilaiden muistia, ei vain matemaattisia kykyjä
- Alakoululaisten matem. taitoihin vaikuttavat muutkin tekijät kuin käytetty tietokoneohjelma tutkimuksen aikana.
- Johtopäätös on liian yleistetty
Vanha 26.09.2012, 14:15 VS: Syksyn yo-kirjoitukset   #20
AGENTTTI
VAIKEA KOE! tein 1, 4 ja 7-10. Jos sieltä edes C tulis oliko muidenkin mielestä se kakkosen tilastotaulukko jotenkin sekava? olisin muuten tehnyt ja osannu tosi hyvin mut en tajunnu taulukkoa
Vastaa viestiin

Keskustelun työkalut
Näyttövalinnat

Viestien lähetyksen säännöt
Et voi luoda uusia keskusteluja.
Et voi vastata.
Et voi lähettää liitteitä.
Et voi muokata viestejäsi.

BB code on Päällä
Hymiöt ovat Päällä
[IMG] koodi on Päällä