yle.fi keskustelut
Etsi keskusteluista

vbphrase[tag_search]
Tarkennettu haku     Ohjeet     Säännöt
  yle.fi keskustelut > Abitreenit > Historia
Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Vastaa viestiin
Kaikki viestit tässä ketjussa: Historia S'12 Keskustelun työkalut
Vanha 28.07.2012, 19:03 VS: Historia S'12   #11
Miimh
Meil on kanssa hissan kertauskurssia tarjolla vain ja ainoastaan iltalukion puoella niin tyhmään aikaan etten sinne ole kyllä menossa. Sen verran täytyy näköjään luottaa omaan opiskelutekniikkaan että saan ilman opettajan vinkkejä kertailtua
Kertauskysymysketju kuulostaa muuten hyvältä, voisinpa sen tässä huvikseni tonne jo luodakin.
Ota meihin yhteyttä   Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 31.07.2012, 13:37 VS: Historia S'12   #12
spartacuz
Itse olen juuri vasta saannut 1. kurssin kirjan luettua. (Ihminen, ympäristö ja kulttuuri)
Tarkoitukseni on lukea ainakin kurssien 1-4 kurssien kirjat ennen 1.jakson alkua. 1. jaksossa minulla historian kertauskurssi.

Itselläni ei ole vielä tarkkaa 'opiskelusuunnitelmaa', mutta aion panostaa kursseihin 1-4 ja kurssit 5-6 jäävät vähemmälle. Minulla on 1-6 kurssien kirjat ja yksi kirjastosta lainattu Historian kertauskirja.

-Olisiko hyvä suunnitelma lukea ensin kurssikirjat läpi 'nopeasti' tekemättä muistiinpanoja ja alleviivauksia, että saisi ensin hyvän kokonaiskuvan ?

-Sitten kun koulun historian kertauskurssi alkaa kannattaisi aloittaa kertaaminen ja tehdä muistiinpanoja ja tehdä kirjan tehtäviä yms. ? ja lainata muiden kirjasarjojen kirjoja kirjastosta...ja lopuksi lukea koko kertauskirja (tai kertauskirjoja) ?

---Kuulostaako tuo suunnitelma hyvältä ? vai huonolta ?

PS. Kertokaa vielä tarkemmin esim. katsotteko mitään historia-leffoja tai sarjoja, jotka auttaisivat samalla historian opiskelussa ? olisiko mitään leffavinkkejä ?
Vanha 10.08.2012, 14:16 VS: Historia S'12   #13
Hennanna
Minäkin kirjoitan historian syksyllä ja ensimmäinen YO-koe jännittää jo aika kovasti!

Aloitin lukemisen kesäkuun puolivälissä, eli ihan hyvissä ajoin siis.. Luin ensin läpi n. kuukauden aikana kaikki kurssit(1-6), ja sen jälkeen aloitin lukemaan alusta uudelleen, tehden samalla laajoja muistiinpanoja+kirjan tehtäviä lukiessani. Tuolla periaatteella olen saanut nyt luettua 1-3 kurssit ja vielä olisi aikomus tehdä nelonenkin samaan tapaan. Vitosta ja kutosta tuskin jaksan samalla tavalla tehdä, sillä on osoittautunut ainakin itselleni HYVIN aikaavieväksi puuhaksi En tiedä vielä, että lukisinko kuitenkin 5&6 vielä kertaalleen läpi, vai keskittyisinkö suosiolla 1,2 ja etenkin 3, 4 kursseihin perehtymiseen.

Historia on aina kuulunut suosikkiaineisiini, joten haluaisin siihen nyt kovasti panostaa, mutta välillä laiskuus vie voiton ja siksi lukeminen onkin jäänyt viime aikoina melko vähälle.. Mielelläni E:n haluaisin, mutta välillä tuntuu, että kaikesta lukemisesta huolimatta muistan asiat vielä melko heikosti.. Noh, jospa se tästä

Hyviä lukuvinkkejä otetaan mielellään vastaan
Vanha 11.08.2012, 16:26 VS: Historia S'12   #14
redraven
Spartacuzille leffavinkkeinä voisi mainita esim. neloskurssiin liittyen Täällä Pohjan Tähden Alla (1968), kolmoskurssiin liittyen 2. maailmansotaa mielestäni hyvin kuvaava Band Of Brothers- draamasarja (2001), ja esim. kakkoskurssiin erilaiset ns. pukudraamat. : ) Tuossa muutamia, joita tuli äkkiseltään mieleen.

E olisi loistava arvosana, ja saan tehdä tässä parin kuukauden ajan urakalla hommia jos sen oikeasti haluan. Mikä tahansa numero on mahdollinen, kun tekee tarpeeksi töitä sen eteen.

Yksi hyvä "lukuvinkki" on tuo kertauskysymysketju, johon tosin ei vielä ole minun lisäksi käynyt kukaan vastaamassa (liekö laitoin sen verran huononosti muotoillun/tylsän kysymyksen). : )
Vanha 23.08.2012, 11:35 VS: Historia S'12   #15
caty
Tunnen kyllä itseni aika epäonnistuneeksi kun en ole vasta saanut kuin ensimmäisen kirjan luettua ja toisesta puolet. En pysty yhtään keskittymään,ajatukset pomppivat ihan muualla... Onneksi löysin tuolta treenaa-osiosta audiotiedostoja jotka voi ladata vaikka suoraan mp3-soittimeen Oon muutenkin enemmän kuuntelijatyyppi
Vanha 11.09.2012, 20:32 VS: Historia S'12   #16
lowang
Huhhuh enää noin kaks viikkoa... Mitenkän lukemiset edistyy, oisko kenelläkään mitää villejä veikkauksia mitä kokeessa saatettaisiin kysyä ?
Sain just 1-4 kirjat luettua ja nyt pitäs vielä vähä katella tota 6 kirjaa. 5 kirjaa en edes alkanut lukea kun mietin että keskityn noihin 4 ensimmäiseen kirjaan et osais ne kunnolla...
Vanha 13.09.2012, 13:54 VS: Historia S'12   #17
troisieme
Keväällä hissan kirjoittaneen vinkki: jos kurssikirjojen lukeminen maistuu puulta, menkää kirjastoon ja lainatkaa Historia-lehtiä. Ne on paljo kivempia lukea kuin 200-sivuset kirjat. Yleensä ne sisältää tutuista aiheista vähän erilaisempia näkökulmia (esim. USA:n kantilta, jota ei koulussa hirveesti käydä kun keskitytään vaan Eurooppa-keskeisyyteen) ja knoppitietoa, josta voi olla yllättävästi hyötyä. Haittapuolena ehkä aiheiden laaja kirjo ja sitä kautta harhapoluille eksyminen. Mutta eihän niitä kaikkia juttuja tartte lukea.

Ja jokeri- sekä muiden tehtävien tekoon ohjeita löyty mun mielestä hyvin Otavan Abihissa kirjasta. Muutenkin siinä on aika hyvin tiivistetty kaikkien kurssien asiat.
Vanha 16.09.2012, 19:35 VS: Historia S'12   #18
hcnna
Huh, kohta enää viikko! :O Ja pelko sen kun kasvaa

Viimeiset viikot on mennyt niin nenä kiinni kirjoissa taas, että eipä tässä enää päässä juuri muuta pyöri kuin HISTORIA.. En tiedä sitten, että onko kovasta lukemisesta ollut hyötyä, kun tuntuu, että eihän tässä mitään osaa.. Mutta toivottavasti se on yhteinen tunne kaikille abeille.. hope so! Miltäs teillä tuntuu, mitkä asiat on hallussa ja mitkä ei? =) Mulla itseluottamus ihan suht. kohdillaan noiden 4 ensimmäisen kirjan kanssa, 5 ja 6 sitten.. not so good :s Mutta jospa tässä kerkee vielä jotain oppimaan

En tosiaankaan tiedä mitä kokeessa kysyttäisiin.. On opettaja jotain juttuja heitellyt, mm. Suomen hyvinvointivaltio-kehitykseen liittyen.. Voi kun osaiskin ennustaa, mitä ne siellä kysyy!
Vanha 17.09.2012, 16:57 VS: Historia S'12   #19
Sykleno
Historian olen myös itse kirjoittamassa kemian ohella. Pääosa lukemisajasta mennyt kemiaan, joten historia jäänyt vähän vähemmälle. Olen lukenut toki kirjoja, mutten järjestyksessä. Sieltä täältä katsellut niitä asioita, mitä ei muista ja sitten kertausta niistä mitä muistaa. Pääasiassa vahvuudet toisen maailmansodan asioissa, erityisesti Suomen osallisuudessa. On myös nyt kertauskurssilla ollut pientä väittelyä opettajan kanssa aiheesta, missä määrin Venäjän pelko vaikutti eheyttämispolitiikkaan. Itse havaitsin tuon viitoskurssin kirjan kohtuullisen mielenkiintoiseksi luettavaksi, joten en ymmärrä mistä tämä tylsyys sitä kohtaan. Se on kohtuullisen mielenkiintoinen aihealue, vaikka suuria sotia onkin vähemmän. Toivonkin siksi jotain mukavaa tehtävää siltä alueelta. Minulla on melkein aina kokeissa tunne myös, etten muista mitään. Mutta kun näen aihealueen tehtävästä ja sen yhdistettyä johonkin, muistan hyvin tapahtumat. Vuosiluvutkaan eivät kauhean vaikeita ole.

Katsotaan sitten mitä kokeessa on. Jos tehtävät ovat hyviä ja selkeitä, pääsee kirjoittamaan hyvin.
Vanha 17.09.2012, 21:37 VS: Historia S'12   #20
williamsburg
Kävi nyt kyllä masentamaan toi enkku - jää hyvin todennäköisesti ihan muutamasta pisteestä L kiinni. Ei jotenkin tee mieli nyt lukea historiaa, thank God koe on vasta ensi viikolla! Kaverilla mantsa ylihuomenna ja ihan paineissa. No, kukapa ei olisi.
1-3 & 6 kurssit lempparit, joten kertailen niitä, mutta etenkin koen, että tohon neloskurssiin täytyy panostaa, lähinnä siksi, että se henkilökohtaisesti kiinnostaa vähiten....
M tavoitteena (joskus oli E, pyhpah!), jos esim C tulee niin keväällä sitten enkun ja kolmen muun aineen kanssa uusimaan..........jee

Keskustelun työkalut
Näyttövalinnat

Viestien lähetyksen säännöt
Et voi luoda uusia keskusteluja.
Et voi vastata.
Et voi lähettää liitteitä.
Et voi muokata viestejäsi.

BB code on Päällä
Hymiöt ovat Päällä
[IMG] koodi on Päällä
HTML-koodi on Pois päältä

Kello on nyt 12:15.