yle.fi keskustelut
Etsi keskusteluista

vbphrase[tag_search]
Tarkennettu haku     Ohjeet     Säännöt
  yle.fi keskustelut > Abitreenit > Pääsykokeet
Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Vastaa viestiin
Kaikki viestit tässä ketjussa: Kauppatieteet 2012 Keskustelun työkalut
Vanha 30.11.2011, 12:17 Kauppatieteet 2012   #1
yle_mode
Toimitus
Annikoo
Lähetetty: 17.9.2011 20:33

Hei vaan kaikki kauppatieteitä 2012 hakevat! Vaikka kirjat julkaistaan vuoden vaihteessa, niin avataan keskustelua jo nyt

Täällä on yksi ensimmäistä kertaa kauppatieteitä opiskelemaan hakeva, viime kevään ylioppilas. Välivuosi menossa nyt... Smile Aion hakea Lappeenrantaan tai Tampereelle, entä te muut? Kirjat kuulema vaihtuvat joka vuosi, kannattaako silti lukea jotain tämän kesän pääsykoekirjaa?? Onko jollain jo sisäänpäässeellä antaa vinkkejä lukemista ja pääsykoetta varten ensi vuoden hakijoille?

kappe
Lähetetty: 24.11.2011 14:48

Moi,

Luuletteko et pääsykoerajat laskee Helsinkiin paljon, kun matikka tuli takasin? Smile Mitä veikkailette montakohan pistettä voisi laskea?

Ja oletteko alottaneet jo luku-urakan?

Itselläni on vasta kansiksen ja johtamisen kirjat ja äsken lueskelin loppuun kansiksen kirjan ensimmäistä kertaa läpi tutustumismielessä. (Ylppäritkin tossa keväällä vielä...)

Tuli mieleen, että pitääkö kirjan takaa löytyvät käsitteet opetella selityksineen ulkoa? Voidaanko niistä kysyä jotain tarkempaa... Tietysti pitää ymmärtää mitä ne tarkoittavat, että tajuaa mistä kirjassa milloinkin puhutaan, mutta pitääkö ne osata täydellisesti?

Ole
Lähetetty: 25.11.2011 11:12
Aika vaikea arvioida, paljon matikka laskisi pistemääriä. Kaksi vuotta sitten, kun matikka oli, tarvitsi Helsinkiin päästäkseen 25,5 pistettä, mutta pisteiden laskutapakin oli hieman erilainen (joistakin tehtävistä sai pisteen ja toisista vaan puolikkaan). Lisäksi riippuu myös kokeen vaikeustasosta laskevatko pisteet, sillä voihan olla että matikan osio on yllättävän helppo. Toisaalta Aallossa ollaan koko ajan vähentämässä aloituspaikkojen määrää, koska sinne halutaan parhaista parhaimmat opiskelijat. Uskaltaisin kumminkin sanoa, että pisterajat laskevat hieman, juuri alle 30 pisteen.

Periaatteessa kaikkea kirjan kansien välissä olevaa voidaan kysyä, vaikka kirjan alkupuheesta tai missä se on painettu. Käsitteitäkin ollaan kysytty, mutta kansiksessa tehtävät ovat harvemmin ollut semmoisia. Tietenkin kaikki tekstissä vastaan tulevat käsitteet kannattaa opetella painottaen niitä, jotka esiintyvät useimmin tekstissä, jotta tietää mistä puhutaan. Kaikkea on mahdotonta osata täydellisesti, joten pyri parhaimpaasi.
Ota meihin yhteyttä   Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 01.12.2011, 20:27 VS: Kauppatieteet 2012   #2
kappee
Ihme sivuiksi muuttuneet nämäkin sivut! Ja uusi käyttäjätunnuskin täytyi luoda..

Onko täällä vielä ketään? Olisi kiva kuulla, oletteko alottaneet jo luku-urakkanne ja miten? Itse sain juuri eilen Studia-messuilta ostettua kolme viimeistä puuttuvaa pääsykoekirjaa ja nyt on kaikki! Jes, intoa ainakin on toistaiseksi vielä paljonkin, mutta sen joutuu käyttämään suurelta osin lukiojuttuihin vielä. Sniif

Kansiksen kirjan olen kerran lukaissut läpi ja johtamista mennään puoli matkassa.

Entäs teillä?
Vanha 01.12.2011, 23:54 VS: Kauppatieteet 2012   #3
kylteri2011
Hei!

Elikä nyt taas uusi myynti-ilmoitus:
Minulla on myynnissä matikan kirja sekä aimo annos harjoituksia, jos jotakuta kiinnostaa. Kauttani voi saada myös alennuksen Takuuvalmennuksen kurssille.

Jos olet kiinnostunut Valmennusakatemian kurssista, myös sinne on mahdollista saada alennusta kauttani.

Tsemppiä lukuihin!

omppausteli@jippii.fi
Vanha 03.12.2011, 00:11 VS: Kauppatieteet 2012   #4
Opa12
Moro!

Itse suunitteilla hakea Tampereelle opiskelemaan kauppatieteitä. Pääsykoekirjat hankin eilen. Nyt kuitenkin pääasiallinen keskittyminen kevään yo-kirjoituksiin. Ajattelin tässä talven aikana kuitenkin lukea kirjat jo kerran tai kaksi läpi.

Mitäs mieltä olette valmennuskursseista? Aiotteko osallistua? Itse olen vähän kahden vaiheilla tällä hetkellä. Olen myös harkinnut ns välimallin ratkaisua, että hankkisin joltakin kurssintarjoajalta itseopiskelumateriaalit (maksaa ilmeisesti n. 100-300e?). Kertokaapa omia kokemuksianne aiheeseen liittyen.
Vanha 05.12.2011, 11:00 VS: Kauppatieteet 2012   #5
kamppari
Täällä aktivoituu yksi Jyväskylän yliopiston yrityksen taloustieteisiin hakeva! Takana nyt yks rehellinen välivuosi kirjotusten jälkeen ja viimeset puoli vuotta on opiskeltu opiskelijaelämän alkeita liiketalouden puolella AMKssa. Nyt on eka kerta kun haen oikeasti tosissaan ja päämäärätietoisesti minnekkään, ja asennehan on että sisällä myös OLLAAN ensi syksynä Ketään muita Jyppikylään hakevia?
Vanha 13.12.2011, 09:17 VS: Kauppatieteet 2012   #6
ValtJan
Moi!

Itselläni alkamassa luku-urakka myös pikkuhiljaa, tällä hetkellä tarkoitus hakea vaatimattomasti Helsinkiin. Viime vuoden koetulos 29 pistettä, joka ei tänne aivan riittänyt.

Näin threadin alkuvaiheessa ajattelinkin tiedustella porukan intoa sparrauskaveriksi näihin pääsykokeisiin? Tavoitteena olisi löytää toinen hakija (tai hakijat) ketkä olisi kiinnostuneita käymään yhdessä kirjoja läpi sen jälkeen kun niitä on jo keritty hieman lukea. Tämän ideana on avata kirjan sisältöä henkilöltä toiselle puheen avulla, jonka kautta saadaan rakennettua omia havaintoja tois(t)en näkemysten avulla.

Läpikäytävistä asioista tehtäisiin alustava pläni, missä vaiheessa käydään mitäkin läpi. Aikaa tämä veisi arviolta n. 15 tuntia viikkoa kohti etenemistahdista riippuen.

Löytyy hyvä kasa eri valmennuskurssien tekemiä harjoitustenttejä ja tehtäviä, sekä muutamia muita avustavia settejä.

Itselläni vahvuutena johtaminen & markkinointi. Myös laskentatoimi ihan ok tasolla, mutta eniten puutetta kansantaloustieteessä ja matikassa.

Mielelläni avaan tästä lisää mikäli jotain tällainen metodi kiinnostaa. No hätä .

Pistäkää vaan kysymyksiä tulemaan tänne tai privaatisti, niin yritän vastailla parhaani mukaan.
Vanha 14.12.2011, 19:38 VS: Kauppatieteet 2012   #7
jok44
Täällä myös yksi kauppakorkeaan hakeva ilmoittautuu. Kolmatta kertaa haen jo ja Helsinki ykkösvaihtoehtona.

Lukuprosessi on jo hitaasti käynnistynyt, uusi markkinoinnin kirja on tullut luettua kahdesti, uusi laskis kerran ja vanhat johtamisen ja kansiksen kirjat tänä keväänä moneen otteeseen, eli ihan hyvät pohjatiedot on. Matikka onkin sitten toinen juttu..

Kävin Huippuvalmennuksen valmennuskurssin keväällä ja lisäksi Eximiasta on kokemuksia ystävän kautta. Ensi keväänä ajattelin tuota Ekonomisti-valmennusta. Onko kellään kokemuksia Ekonomistista? Entä onko kukaan teistä menossa kyseisen järjestäjän kurssille?

Itseopiskelumateriaaleista sen verran osaan kertoa, että Huippuvalmennuksen setti ei kovin ihmeellinen ollut. Paljon virheitä, vähän monivalintoja ja tiivistelmätekstikin aika suoraan kirjasta. Itseäni ei auttanut juurikaan. Eximian materiaali oli jonkin verran laajempi ja monivalintakysymyksiä joka aineesta n. 100/per aine. Lisänä oli vanhoja valintakokeita.

Jos täältä löytyy joku, jolla olisi innostusta sähköpostin välityksellä keskustella kirjojen vaikeista asioista tai yleisesti lukuprosessista, niin saa ottaa yhteyttä.

opiskelu.el@gmail.com
Vanha 14.12.2011, 19:44 VS: Kauppatieteet 2012   #8
kappee
ValtJan kuulostaa hyvältä idealta!

Kertokaa, jos tiedätte jotain hyviä sivuja, joilla on harjoitustehtäviä tai valintakokeita ilman vastauksia! Itse olen ajatellut käyttää näitä: http://www.winner.fi/fi/ilmaistehtavia_/?id=433

Olen itse Huippuvalmennuksen kurssilla ja nyt rupesi pelottamaan, jos kerran opiskelumateriaali on noin huonoa:s Onko kenelläkään tietoa itse kurssin laadusta? Pitäisiköhän vielä vaihtaa, kun pystyisi..
Vanha 14.12.2011, 21:06 VS: Kauppatieteet 2012   #9
jok44
kappee: Itse olin siis myös Huippuvalmennuksen kurssilla. Omasta kokemuksestani voin kertoa hieman kurssista.

Kurssin sisältöön luvattiin aika paljon kaikenlaista, nettisivuilta löytyy tuo kurssien rakenne, joka lupaa mm. opiskelutekniikkapakettia, ennakkokokeita, alkukokeen, vaativia kotitehtäviä ja loppuseminaaria ym. En ole varma, miten nuo kaikki oli tarkoitus toteuttaa kurssilla, mutta läheskään kaikkea ei ollut. Esimerkkinä kotitehtäviä tuli vain kansiksesta, eikä loppuseminaaria koskaan ollut.

Välikokeet oli mielestäni keskivertoa. Osa kysymyksistä oli sellaisia, ettei varmasti tulisi pääsykokeisiin. Viimeisen kokeen taso oli lisäksi erittäin helppo, joten ei saanut realistista tietoa siitä, missä itse menee.

Kurssin aikana tuli sähellystä mm. aikatauluissa runsaasti ja yksi opettajakin vaihdettiin.

Plussaa toki kurssissa oli myös! Ne loput kolme opettajaa, joita ei vaihdettu olivat erittäin osaavia. Todella kannustavia nuoria miehiä, jotka tiesivät mistä puhuivat. Itse ainakin opin laskiksen ja johtamisen kirjat ihan uudella tavalla, niistä suuri plussa.
Kurssipaikka oli hyvä (Helsingissä ainakin) ja kurssin ilmapiiri avoin.

Olin aika kriittinen valmennuskurssin suhteen, sillä tuolla hinnalla on saatava mielestäni erinomainen valmennuskurssi. Siksi mielipiteenikin ovat aika jyrkät

Toisaalta suosittelen kurssia lämpimästi, toisaalta en. Riippuu paljon siitä, mitä kurssilta haluaa. Ja toki, Huippuvalmennus lupasi ottaa palautteista oppia, joten varmasti luvassa on parempi kurssi, mitä itse koin.
Vanha 14.12.2011, 21:07 VS: Kauppatieteet 2012   #10
mariaria
Kappee, tänään just keskusteltiin kaverin kanssa ja hän kertoi, että on itse valitsemassa juuri valmennuskurssia, ja on selvittänyt netistä että huippuvalmennuksen kurssit olisitvat saaneet eniten negatiivista palautetta, ja olisivat huonoimpia.. mutta toki se riippuu oppijasta, ja mitä lähtee "hakemaan" kurssilta, että onko tyytyväinen.

Tän vuoden abina, ite aloittelen lukemaan pikkuhiljaa kirjoituksiin, ja tarkoituksena olis myös lukea ja käydä kaikki pääsykoekirjat kerran kunnolla läpi ennen varsinaista kirjoituksiin valmistautumista.. kirjotusten jälkeen jää sitten aikaa 2,5kk kirjastossa hikoilulle ja hentusen kurssilla käymiselle. 6.7 pitäis sitten olla nimi Turkuun sisäännpäässeiden listassa!
Vastaa viestiin

Keskustelun työkalut
Näyttövalinnat

Viestien lähetyksen säännöt
Et voi luoda uusia keskusteluja.
Et voi vastata.
Et voi lähettää liitteitä.
Et voi muokata viestejäsi.

BB code on Päällä
Hymiöt ovat Päällä
[IMG] koodi on Päällä