Lainaus:
Phatency kirjoitti:
Minua on muuten aina häirinnyt, että Fysiikka-kirjasarjan ratkaisuissa yleensä käytetään arvoa 340 m/s, joka välillä vaikuttaa kahden merkitsevän numeron vastauksen pyöristykseenkin.
|
Ainakin itse sain tasan sen vastauksen (piti ilmoittaa kolmen numeron tarkkuudella), mikä oli kirjan takana ja laskin tosiaan +20 'C ilman äänen nopeuden arvolla, joka taisi olla tuo 343 m/s. Enpä tiedä vaihteleeko tuo sitten, että missä tehtävissä ne käyttää ratkaisuissa 343:a ja missä 340:ntä... Lääkiksen kaavaliitteessä tuo arvo on kuullema kerrottu ja siellä käytetään siis arvoa 334 m/s.
Mitähän arvoa sitä nyt sitten yo-kokeessa tulisi käyttää, jos mitään ilman lämpötiloja ei mainita tehtävässä? Itse olen tottunut tuohon +20 'C:hen, että se on se "oletusarvo", jos muuta ei mainita. Huoneenlämmössähän tuo käy järkeen, mutta justiinsa vaikka joku ambulanssi ulkona, pitääkö siinäkin olettaa, että ulkona on lähes hellettä? :D Mitä jos tehtävä sijoittuu talveen ja se mainitaankin tehtävässä (mutta sen lisäksi ei sitten mainita mitään tarkempaa lämpötilaa)? Pitäisikö silloin vain olettaa vaikka lämpötilaksi 0 'C?