yle.fi keskustelut
Etsi keskusteluista

vbphrase[tag_search]
Tarkennettu haku     Ohjeet     Säännöt
  yle.fi keskustelut > Abitreenit > Terveystieto
Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Äänestys: Mikä oli helpoin kysymys?
Äänestyksen valinnat
Mikä oli helpoin kysymys?

Vastaa viestiin
Kaikki viestit tässä ketjussa: Terveystieto K12 Keskustelun työkalut
Vanha 30.11.2011, 16:19 Terveystieto K12   #1
yle_mode
Toimitus
Keskusteluketju vanhalta foorumilta.

salamatatami
Lähetetty: 29.10.2011 15:05

Moikka!

Ehkä vähän etuajassa jo aloitin tämän ketjun..
Olen kirjoittamassa terveystiedon keväällä 2012 ensimmäistä kertaa, ja olen vähän hukassa. Käyn tällähetkellä vasta terveystiedon ensimmäistä kurssia!! Ja sitäkin teen etänä verkkokurssina, joten aloitan nyt ihan nollasta liikenteeseen ja tavoitteena on vähintään M. IIK !

Äitini kertoi, että radiossa oli sanottu, että TE:n yo-kokeet vaikeutuvat nyt keväästä lähien? Pitääkö paikkansa?

Ja toinen kysymys, että pitääkö eri bakteerien lainankieliset nimet osata ulkoa? Esim. spirokeettabakteerit Treponema pallidum jne?

m4yflower
Lähetetty: 1.11.2011 13:07

Siis mitä, TE:n yo-kokeet vaikeutuvat nyt ensi keväästä lähtien? Ja minä olen ajatellut mennä korottamaan! Argh!

Ei tarvitse osata bakteerien latinankielisiä nimiä. Usein TE-kokeissa tehtävät ovat hyvinkin soveltavia, esimerkiksi jos katsot tämän syksyn koetta: koulukiusaamisen ehkäisemisen keinoja, Dr. Phil-keskusteluohjelman/yleisesti samankaltaisten ohjelmien hyödyt ja haitat terveydelle jne. eli kokeissa on myös paljon soveltavia tehtäviä, joissa pitää käyttää omaa ajattelua ja järkeä.

Kehottaisin opiskelemaan asiat niin, että sinulla on kokonaisvaltainen käsitys niistä, mihinkään ihan nippelitietojen (kuten juuri bakteerien latinankieliset nimet) opetteluun ei kannata tuhlata liikaa aikaa.

Spo
Lähetetty: 7.11.2011 16:21

Kokeen vaikeneminen ei tietystikään haittaisi, sillä edelleen sama määrä kaikkia arvosanoja jaettaisiin.Tuntuu oudolta että koetta vaikeennettaisiin sillä terveysitedossa on jo nyt alhaisemmat pisterajat kuin muissa reaaliaineissa.

Suchi
Lähetetty: 9.11.2011 01:32

Mäkin kirjoitan terveystiedon keväällä 2012. Kurssit 1 ja 2 käyty 9-arvosanoin, nyt 3. kurssi meneillään. Tavoitteena kirjoituksista E. Ajattelin lukea läpi Dynamo-, OTE-, KUNNON- ja TERVE! -kirjasarjat + abikirjat.

Myrttinen
Lähetetty: 25.11.2011 10:24

Urh, minäkin ilmoittauduin terveystiedon kirjoituksiin. Olen käynyt kolme kurssia, ykkösestä sain kympin ja muista vain suoritusmerkinnän (taisivat olla koulukohtaisia syventäviä). En ole vielä varma otanko kertauskurssia, mutta ei siitä voi haittaakaan olla...
En omista mitään kirjoja, mitä suosittelette? Muistaakseni koulumme käyttää Terve! -sarjaa. Ja syksyn kirjoituksista viisastuneena aloitan lukemisen mahdollisimman äkkiä!

m4yflower

Lähetetty: 27.11.2011 01:13
Myrttinen kirjoitti:
Lainaus:
Ja syksyn kirjoituksista viisastuneena aloitan lukemisen mahdollisimman äkkiä!

Sama täällä!
Ota meihin yhteyttä   Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 10.02.2012, 09:12 VS: Terveystieto K12   #2
lukiossaaina
Ok. Onko ketään muuta osallistumassa K12 terveystietoon?
Vanha 15.02.2012, 22:39 VS: Terveystieto K12   #3
vienna
Lainaus:
lukiossaaina kirjoitti: Näytä viesti
Ok. Onko ketään muuta osallistumassa K12 terveystietoon?
Onhan meitä, itse olen kakkosella ja muutama muukin kakkosista osallistuu tähän. Osalla on kyllä lukumotivaatio aika olematonta.
Vanha 16.02.2012, 11:37 VS: Terveystieto K12   #4
lukiossaaina
Lainaus:
vienna kirjoitti: Näytä viesti
Onhan meitä, itse olen kakkosella ja muutama muukin kakkosista osallistuu tähän. Osalla on kyllä lukumotivaatio aika olematonta.
Ok. Onko kenelläkään antaa tärppejä?
Vanha 17.02.2012, 15:32 VS: Terveystieto K12   #5
m4yflower
Lainaus:
Tärppejä olisi kiva saada! Tuossa Abitreenien etusivulla mainittiin mahd. tärppeinä mm. narkolepsia ja karppaus (ja muutenkin ravinto)...
Vanha 18.02.2012, 19:17 VS: Terveystieto K12   #6
vienna
Lainaus:
No oma terkanopettaja on sanonut, että ajankohtaiset aiheet tulevat kokeeseen n.1-1.5v viiveellä. Mutta karppauksen lisäksi tälläisiä aiheita mm.

- Fukushiman ydinvoimala onnettomuus 03/11
-> Säteilyn vaikutukset ihmiseen/voimala-onnettomuuden vaikutukset?

- Vitamiinit (D-Vitamiinin käyttösuositus muuttui) 1/11
-> (http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyv...i_2274832.html)

Omia ehdotuksia :

- Kuntotestit yleistyvät työpaikoilla 1/11
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/0...t_2308959.html
-> Miten yritys kannustaa työntekijöitä terveellisiin elämäntapoihin ja miksi?

- Sairaanhoitajilta reseptilääkkeitä 2012
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/0...a_2262734.html
-> Reseptit, ero käsitavaran/reseptilääkkeen välillä?

Lisäksi elinsiirtolaki muuttui vuoden 2010 kesällä. Uudessa laissa jokainen on luovuttaja, ellei ole sitä tietoisesti kieltänyt. Tätä uutta tietoa kannattaa myös hyödyntää myös onnettomuus-esseessä, jos sellainen tulee.

Omalla kohdalla kyllä vähän hermostuttaa se, että en löytänyt viime syksyn kysyttyä termiä "geneerinen lääkevalmiste", mistään terkan kirjasta. En Virtaa-kertauksesta, Abi-terveystiedosta tai Ote-sarjan kirjoista. Toivotaan ettei mitään sellaista termiä ei tule kokeeseen, jota ei noista kirjoista löydy. Kuitenkin toi termien-selitys tehtävä on noista kevyin, siinä ei tarvitse pitkiä tekstejä kirjoitella. Esseitä kun riittää muuten YO-kokeissa.
Ota meihin yhteyttä  
vienna on viimeksi muokannut viestiä 18.02.2012 19:24.
Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 19.02.2012, 00:26 VS: Terveystieto K12   #7
m4yflower
Miten on lukeminen sujunut? Oletteko jo lukeneet paljon?
Vanha 19.02.2012, 12:41 VS: Terveystieto K12   #8
vienna
Lainaus:
m4yflower kirjoitti: Näytä viesti
Tottakai, ja tärkeitä asioita olen itse kirjoittanut uudelleen. Oppimiseen ei mulla yleensä riitä pelkkä luku, vaan kirjoittamalla asia kertaantuu.

Onko teidän "kilpailijat" kovinkin pajoja vastuksia vai vaikuttavatko he vähän rennommilta, että ilman lukemistakin pärjää.
Vanha 19.02.2012, 15:43 VS: Terveystieto K12   #9
lukiossaaina
Lainaus:
vienna kirjoitti: Näytä viesti
No oma terkanopettaja on sanonut, että ajankohtaiset aiheet tulevat kokeeseen n.1-1.5v viiveellä. Mutta karppauksen lisäksi tälläisiä aiheita mm.

- Fukushiman ydinvoimala onnettomuus 03/11
-> Säteilyn vaikutukset ihmiseen/voimala-onnettomuuden vaikutukset?

- Vitamiinit (D-Vitamiinin käyttösuositus muuttui) 1/11
-> (http://yle.fi/uutiset/terveys_ja_hyv...i_2274832.html)

Omia ehdotuksia :

- Kuntotestit yleistyvät työpaikoilla 1/11
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/0...t_2308959.html
-> Miten yritys kannustaa työntekijöitä terveellisiin elämäntapoihin ja miksi?

- Sairaanhoitajilta reseptilääkkeitä 2012
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/0...a_2262734.html
-> Reseptit, ero käsitavaran/reseptilääkkeen välillä?

Lisäksi elinsiirtolaki muuttui vuoden 2010 kesällä. Uudessa laissa jokainen on luovuttaja, ellei ole sitä tietoisesti kieltänyt. Tätä uutta tietoa kannattaa myös hyödyntää myös onnettomuus-esseessä, jos sellainen tulee.

Omalla kohdalla kyllä vähän hermostuttaa se, että en löytänyt viime syksyn kysyttyä termiä "geneerinen lääkevalmiste", mistään terkan kirjasta. En Virtaa-kertauksesta, Abi-terveystiedosta tai Ote-sarjan kirjoista. Toivotaan ettei mitään sellaista termiä ei tule kokeeseen, jota ei noista kirjoista löydy. Kuitenkin toi termien-selitys tehtävä on noista kevyin, siinä ei tarvitse pitkiä tekstejä kirjoitella. Esseitä kun riittää muuten YO-kokeissa.
Siinä on kyllä opettelemista.
1. tehtävä saa kyllä sisältää järkeviä termejä eikä mitään geneerisiä lääkevalmisteita/artroosia.
Vanha 19.02.2012, 15:45 VS: Terveystieto K12   #10
lukiossaaina
Lainaus:
m4yflower kirjoitti: Näytä viesti
Olen lukenut Virtaa-kirjasarjan läpi kerran ja tehnyt muistiinpanoja. Olen myös tarkastellut asioita myös lähemmästä näkökulmasta.
Onko teillä ollut muuten preliä terveystiedosta ja mitä siinä kysyttiin?
Vastaa viestiin

Keskustelun työkalut
Näyttövalinnat

Viestien lähetyksen säännöt
Et voi luoda uusia keskusteluja.
Et voi vastata.
Et voi lähettää liitteitä.
Et voi muokata viestejäsi.

BB code on Päällä
Hymiöt ovat Päällä
[IMG] koodi on Päällä