yle.fi keskustelut
Etsi keskusteluista

vbphrase[tag_search]
Tarkennettu haku     Ohjeet     Säännöt
  yle.fi keskustelut > Abitreenit > Terveystieto
Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Äänestys: Mikä oli helpoin kysymys?
Äänestyksen valinnat
Mikä oli helpoin kysymys?

Vastaa viestiin
Kaikki viestit tässä ketjussa: Terveystieto K12 Keskustelun työkalut
Vanha 19.02.2012, 20:38 VS: Terveystieto K12   #11
vienna
Lainaus:
lukiossaaina kirjoitti: Näytä viesti
Olen lukenut Virtaa-kirjasarjan läpi kerran ja tehnyt muistiinpanoja. Olen myös tarkastellut asioita myös lähemmästä näkökulmasta.
Onko teillä ollut muuten preliä terveystiedosta ja mitä siinä kysyttiin?
Joo, noista vinkeistä lähinnä kaksi ylintä ovat tärkeitä, sillä niistä on suurin mahdollisuus tulla kysymys.

On ollut preliminäärikoe, tosin se oli viimevuoden(?), joten siinä kysytyt asiat eivät ole enää tähtäimessä.

Yllättävän paljon vastaustyyli vaikuttaa pisteisiin, mitä katsoin ton Virtaa-sarjan kertauskirjasta.

Lukiessa olen huomannut että moni asia vaikuttaa toiseen, esim. paljon juovilla on suurempi riski osteoporoosiin. Ja paljon muitakin edellä mainittuja yhteyksiä. Oletteko itse huomanneet?
Ota meihin yhteyttä   Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 20.02.2012, 15:42 VS: Terveystieto K12   #12
lukiossaaina
Lainaus:
vienna kirjoitti: Näytä viesti
Joo, noista vinkeistä lähinnä kaksi ylintä ovat tärkeitä, sillä niistä on suurin mahdollisuus tulla kysymys.

On ollut preliminäärikoe, tosin se oli viimevuoden(?), joten siinä kysytyt asiat eivät ole enää tähtäimessä.

Yllättävän paljon vastaustyyli vaikuttaa pisteisiin, mitä katsoin ton Virtaa-sarjan kertauskirjasta.

Lukiessa olen huomannut että moni asia vaikuttaa toiseen, esim. paljon juovilla on suurempi riski osteoporoosiin. Ja paljon muitakin edellä mainittuja yhteyksiä. Oletteko itse huomanneet?
Syiden ja seurauksien verkko on hyvin laaja. Itse ajattelin vastauksissani mainita vain tärkeimmät syyt, muuten vastauksesta voi tulla sekava.
Mitä vastustyyliä muuten painotettiin?
Vanha 21.02.2012, 16:20 VS: Terveystieto K12   #13
amand
Lukeminen on vasta aluillaan, ei kovin hyvä juttu.. ottaisin myös mielelläni tärppejä ja muita vastaan! Olen koonnut itse/netistä hieman sekavan listan jossa aihealueita joita voisi kertailla, toivon että saisin täydennystä jos näette jonkun tärkeän vielä puuttuvan:

- terveyden määritelmät
- vitamiinit
- kivennäisaineet
- hiilihydraatit
- proteiinit
- rasvat
- ravintokuidut
- keliakia
- laktoosi-intoleranssi
- ruoka-allergiat
- allergiat
- kasvisruokavaliot ja muut ravintojutut
- unijutut
- terveydenhuoltojärjestelmät
- seksuaalisuusjutut
- mielenterveys
- kansansairaudet
- liikuntajutut
- sairaudet
- päihteet
nuuska, tupakka
Vanha 21.02.2012, 18:19 VS: Terveystieto K12   #14
lukiossaaina
Lainaus:
amand kirjoitti: Näytä viesti
Lukeminen on vasta aluillaan, ei kovin hyvä juttu.. ottaisin myös mielelläni tärppejä ja muita vastaan! Olen koonnut itse/netistä hieman sekavan listan jossa aihealueita joita voisi kertailla, toivon että saisin täydennystä jos näette jonkun tärkeän vielä puuttuvan:

- terveyden määritelmät
- vitamiinit
- kivennäisaineet
- hiilihydraatit
- proteiinit
- rasvat
- ravintokuidut
- keliakia
- laktoosi-intoleranssi
- ruoka-allergiat
- allergiat
- kasvisruokavaliot ja muut ravintojutut
- unijutut
- terveydenhuoltojärjestelmät
- seksuaalisuusjutut
- mielenterveys
- kansansairaudet
- liikuntajutut
- sairaudet
- päihteet
nuuska, tupakka
Tutkimusmenetelmiä voidaan kysyä, mutta jos osaat nuo aiheet tarkasti, niin hyvä.
Vanha 22.02.2012, 00:19 VS: Terveystieto K12   #15
vienna
Kyllä ravinnosta joku kysymys tulee. Ihmettelisin suuresti, jos ei mitään ravintoon liittyvää esseetä tule kokeeseen. (Ja olis mulle pettymys, jos ei tulis)

Myös tutkimus-kysymys on aika klassikko, yleensä kokeen loppupäässä pyydetään tekemään tutkimussuunnitelma/asetelma ja siinä tehtävässä on suuri etu, jos osaa käyttää hienoja termejä.

Mut muistakaa se, että osa ei lue sivuakaan kokeeseen. Ja näitä on melko paljon, joka laskee pisterajoja
Vanha 23.02.2012, 14:52 VS: Terveystieto K12   #16
lukiossaaina
Lainaus:
vienna kirjoitti: Näytä viesti
Kyllä ravinnosta joku kysymys tulee. Ihmettelisin suuresti, jos ei mitään ravintoon liittyvää esseetä tule kokeeseen. (Ja olis mulle pettymys, jos ei tulis)

Myös tutkimus-kysymys on aika klassikko, yleensä kokeen loppupäässä pyydetään tekemään tutkimussuunnitelma/asetelma ja siinä tehtävässä on suuri etu, jos osaa käyttää hienoja termejä.

Mut muistakaa se, että osa ei lue sivuakaan kokeeseen. Ja näitä on melko paljon, joka laskee pisterajoja
En nyt usko, että joku jättäisi lukematta. Meidän lukiossa jotkut väittänyt lukeneensa viime marraskuusta lähtien.
Vanha 23.02.2012, 15:11 VS: Terveystieto K12   #17
taiZzu
minu kommentti tulee oleen vastaan kaikkee mitä tässä koko keskustelussa ollaan käyty.. eli kirjotin syksyllä 2011 terveystiedon ja tuli laudatur. alotin lukeen koko yo kokeeseen 2 päivää aikasemmi ja se oli sellasta et silmäilin vaan kirjoja ohimennen. koko kokeessa vain ainoastaan pari kysymystä oli sellasia joihin tarvi terveystunnilta hankittuja tietoja. kaikki muut oli täyttä maalaisjärjen käyttämistä. eli siis on aivan turhaa lukee 10 eri kirjasarjaa ja pistää 16h päivässä lukemiseen ku voin sanoo et sitä ei todellakaan tarvi! minu ei tarvinnu edes yrittää ja silti tuli parhain arvosana nii mitä se jo kertoo?
ainoo vinkki mikä on tarpeellinen on se, et muistakaa et mahdollisimman monta eri näkökulmaa! esimerkiks syksyn 2011 kokeessa oli vaik se doctor phil-kysymys nro 4. pohdi terveyskysymyksiä käsittelevien tv-ohjelmien myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia. mm tässä vaaditaan maalaisjärkee, ei todellakaan kirjatietoo senkun alkaa miettimään. esim no mitä ohjelmat on? viihdettä. ne viihdyttää katsojaa mut mieliala voi laskee vaik sen takia et ohjelmassa joku osuu arkaan paikkaan. ja telkkari ja tälläset ohjelmat esim voi olla riippuvuuden kohde, niitä voi kattella yötä päivää jonka seurauksena fyysinenki terveys kärsii ja samoin sosiaalielämä. ja sit näkökulmia: katsoja, ohjelman juontaja, ohjelman vieraat, ohjelman muu henkilökunta eli siis ei todellakaan tarvinnu mitää lääketieteellistä pohjatietoo eikö? ja tää oli vaan yks esimerkki.
lukekaa toki jos haluatte mut itse henkilökohtasesti en nää asiassa mitään järkee :> käsitteitä kannattaa kerrata toki, sen myönnän. esimerkiks samaisessa 2011 kokeessa kysyttiin mikä on WHO, toksisuus ja geneerinen lääkevalmiste. onnea kaikille kokeeseen silti! vetäkää sieltä niitä laudatureja niin maan perkuleesti.
Vanha 23.02.2012, 16:01 VS: Terveystieto K12   #18
spmi
Ainakin Terve-sarjan kolmoskurssin kirjasta löytyy kyseinen käsite geneerinen substituutio Se on ihan uusi kirjasarja.
Vanha 23.02.2012, 18:56 VS: Terveystieto K12   #19
darwin_1859
Seuraavassa muutama potentiaalinen termi (lähinnä tuo ajankohtaisuus talvi/kevät 2010-11):

Narkolepsia
THL
Valvira

THL:n ja Valviran osalta tulee tietysti osata kertoa, mitä kyseisten instanssien toimenkuvaan kuuluu.

Pari muuta:
COPD
GDA
Karppaaminen (on kyllä niin ilmeinen, notta mahtaako YTL langeta...)

Ja tietysti:

Artroosi (ilmeisesti jollain YTL:n tehtävänlaatijalla on kyseinen vaiva)

Asioilla on aina positiiviset ja negatiiviset puolensa. Lisäksi aiheita kannattaa käsitellä kaikkien terveyden osa-alueiden näkökulmista sekä tietysti yksilön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Myös WHO:n terveyden edistämisen periaatteet kannattaa opiskella, koska niitä soveltamalla saa jo paljon aikaiseksi vähän tehtävässä kuin tehtävässä.
Vanha 23.02.2012, 18:57 VS: Terveystieto K12   #20
lukiossaaina
Lainaus:
spmi kirjoitti: Näytä viesti
Ainakin Terve-sarjan kolmoskurssin kirjasta löytyy kyseinen käsite geneerinen substituutio Se on ihan uusi kirjasarja.
Hyvä, että kirjojen laatu kehittyy. Tulee vaan minulle liian myöhään.

Keskustelun työkalut
Näyttövalinnat

Viestien lähetyksen säännöt
Et voi luoda uusia keskusteluja.
Et voi vastata.
Et voi lähettää liitteitä.
Et voi muokata viestejäsi.

BB code on Päällä
Hymiöt ovat Päällä
[IMG] koodi on Päällä
HTML-koodi on Pois päältä

Kello on nyt 03:23.