Rusted
Lähetetty: 4.10.2011 23:12
Ajoissa liikkeellä! Aloitin Lukion psykologia 1-kirjan lukemisen eilen ja pari lukua jo kahlattu läpi. Tavoitteena on E/L, joten töitä on kyllä tehtävä senkin eteen, kun en mikään luonnonlahjakkuus ole. Kursseista keskiarvo on 8, 4. kurssista tosin sain 10. Ajattelin lukea noiden muiden psykan kirjojen lisäksi ainakin tuon Liisa Keltikangas-Järvisen Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot-kirjan, jonka sain joululahjaksi viime vuonna.
Ps. Siksi näin ajoissa, koska keväällä on ihan hurja määrä pääsykoekirjoja vielä luettavana + muut kirjoitettavat aineet.. Apua. En tiedä, miten ihmeessä ihmisen päähän voi mahtua niin paljon asiaa. Eikös se työmuisti vaan noin 2-3 bittiä kerralla pysty pyörittämään? Eniten tässä vaan hirvittää se, että miten pitää sellanen sopiva lukutahti yllä. Mä heittäydyn laiskaks niin helposti.
TARDIS
Lähetetty: 5.10.2011 11:15
Keväällä psykologia täälläkin, lukemisen aloitan varmaan joulukuun paikkeilla. Kurssiarvosanat eivät kovin hyvin korreloi ylioppilaskokeessa menestymistä, vaikka itselläni onkin seuraavanlainen rivi: 9,9,10,9,7,10. Aion käydä vitoskurssin uudelleen huomenna alkavassa jaksossa, koska siitä ei jäänyt pahemmin mitään mieleen ykkösvuonna

Ja tosiaan, ällä hakusessa, mutta olen tyytyväinen myös eximiaan.
Abi12
Lähetetty: 5.10.2011 21:19
Heippa! Täällä yksi keväällä psykologian myös kirjoittava! Tavoitteet ovat E-L. Lukenut ps 1-4 n. kaksi kertaa. Viidettä kurssia en ole vielä käynytkään ja kutosesta en muista mitään. käyn sen sitten erikseen kun olen sisäistänyt nuo 4 ekaa kirjaa. Mutta sitä kysyisin, et mitä mieltä ootte noista kirjasarjoista? Meidän koulussa on käytössä noi lukion psykologiat. Olen kuullut, että mielenmaailma- kirjasarjan kirjoissa on ehkä kattavammit tietoa... hmmmm...mielessä käy, tilaanko ne ja luen sit vaan niitä. Kiva että täällä on tälläisiä samassa junassa olevia!
marasten
Lähetetty: 7.10.2011 17:20
Abi12 kirjoitti:
Lainaus:
|
Meidän koulussa on käytössä noi lukion psykologiat. Olen kuullut, että mielenmaailma- kirjasarjan kirjoissa on ehkä kattavammit tietoa...
|
Meillä on tuo mielen maailma -sarja ja opettajamme kirosi melkein joka tunti, kuinka yksinkertaistettua asia voikaan olla. Mutta kukin tavallaan.
Rusted
Lähetetty: 9.10.2011 23:04
Meillä on kans toi Lukion psykologia käytössä ja mun mielestä ollut ihan toimiva, ei liian raskasta luettavaa ja asiat aukenee aika helposti jos jaksaa keskittyä. Mites noi muut kirjasarjat, onko kattavia jne?
Abi12
Lähetetty: 10.10.2011 21:30
Tykkään kyllä ite kans tästä Lukion psykologia- kirjasarjasta! Missä vaiheessa ootte ajatelleet oikeen kunnolla lähteä lukemaan?
emöli
Lähetetty: 17.10.2011 20:07
Abi12 kirjoitti:
Lainaus:
|
Meidän koulussa on käytössä noi lukion psykologiat. Olen kuullut, että mielenmaailma- kirjasarjan kirjoissa on ehkä kattavammit tietoa...
|
Meillä on tuo mielen maailma -sarja ja opettajamme kirosi melkein joka tunti, kuinka yksinkertaistettua asia voikaan olla. Wink Mutta kukin tavallaan.
Itse kirjoitin nyt tänä syksynä psykan. Kesällä kävin kertauskurssin kesäyliopistossa ja kurssilla ollut opettaja kertoi Mielen maailma- kirjasarjan sisältävän vanhentunutta tietoa. Samoin hän kertoi Persoona-kirjasarjan olevan hieman vanhentunut. Opettaja suositteli Ps- kirjasarjaa joka kuulemma sisältää uusinta tietoa.
Tässä teille kirjoittaville pikku vinkki - itselläni kun ei ollut aikaa lukea kuin vain koulussamme käytetyt Mielen maailma-kirjat, mutta silti pärjäsin ihan hyvästi (ainakin näin alustavasti )
m-arika
Lähetetty: 21.10.2011 11:05
emöli, olitko tyytyväinen kesäyliopiston abikurssiin? Ite oon harkinnu samaa ens kesänä ja kaipaisin kokemuksia!
emöli
Lähetetty: 22.10.2011 15:50
m-arika kirjoitti:
Lainaus:
|
emöli, olitko tyytyväinen kesäyliopiston abikurssiin? Ite oon harkinnu samaa ens kesänä ja kaipaisin kokemuksia!
|
Olin ihan tyytyväinen kertauskurssiin, mutta tosiaankin se oli kertauskurssi. sellaiselle joka ei ole reaaleja ennen kirjoittanut, tosi hyvä! Oli hyvä saada neuvoja ja "vinkkejä", mutta periaatteessa kaikki kurssin sisällöt on mahdollista itsellä ottaa selville ja opiskella.
Hyvä puoli oli se, että kurssilla sivuttiin sosiaalipsykologian kurssia, jota omassa koulussani ei edes tarjota (paitsi nyt kun olen psykan jo kirjoittanut). Myös uusia Mielen Maailma-kirjasarjassa käsittelemättömiä käsitteitä ja teorioita tuli jotenkuten tutuksi..
Huh kun tuli pitkä vastaus, toivottavasti auttaa edes pikkuisen päätöksen tekemisessä.. Vielä sen verran, että varmaan opetus riippuu paikkakunnasta ja opetuksen määrästä. Lycka till ja tsemiä, sinulle m-arika!
m-arika
Lähetetty: 22.10.2011 18:26
Kiitos paljon vastauksesta, emöli!

Jos sua kiinnostaa mese tai skype, oma s-postini olisi
m-arika@windowslive.com, olisin hirmu iloinen kun saisin jonkun jo psykologian kirjoittaneen kanssa jutustella! Meillä on niin pieni lukio (60 oppilasta), ettei täältä oikeen löydy muita kuin meitä panikoijia
veku94
Lähetetty: 10.11.2011 19:28
Ihan näin alkuun kysyisin, että olenko ainoa täällä joka kirjoittaa psykologian jo toisen vuoden keväänä? Tänään jostain tuli yhtäkkiä idea, että kirjoittaisinkin psykologian jo keväällä, vaikka tarkoitukseni ei todellakaan ollut kirjoittaa sitä vasta kuin abivuoden keväänä. Seuraavan jakson jälkeen käymättä on enää 1 kurssi, jota en ehdi käydä ennen kirjoituksia, joten joudun käymään sen itsenäisesti.
Minulla on tähän mennessä kursseista numeroina 9, 10 ja 9, joihin olen varsin tyytyväinen. Psykologia kiinnostaa minua hurjan paljon, vaikken siinä mikään lahjakkuus olekaan. Tulevaisuuden toiveammattina itsepäisesti jopa psykologi, vaikka monet sanovat, ettei minulla mielenterveys riitä.
Ajattelin aloittaa lukemisen viimeistään joulukuussa, koska tavoitteeni ovat todella korkealla, psykologia nimittäin on se tärkein aine minulle. Jonkin verran vinkkejä olen saanut, miten kokeisiin pitäisi valmistautua ja mitä lukea, mutta yritän kartuttaa tietojani kaiken aikaa. Tsemppiä muille, minä yritän olla stressaamatta liikaa.
m-arika
Lähetetty: 11.11.2011 16:20
Veku, minä oon kans lukion kakkosella, mulla ois ens jakson jälkeen kaikki kurssit kasassa psykologiasta ja pitkään mietinkin, että kirjoittaisin sen jo kakkosen keväällä, mutta en nyt kuitenkaan uskallakaan

Haluan valmistautua mahdollisimman hyvin, mutta toisaalta en muiden aineiden kustannuksella - meinaan, että jos kakkosen keväällä kirjoittaisin, joutuisin pakostakin vähän ottamaan lukemiselle aikaa kielten ja pitkän matikan läksyistä jne... Kirjoitan siis kolmosen syksyllä ja oon kesällä aatellu mennä kesäyliopiston abikurssille Ootko ite jo ilmoittautunut kirjoituksiin?
Phèdre
Lähetetty: 11.11.2011 23:42
Hei, kyllä kakkosella pystyy kirjoittamaan hyvin jos vain haluaa, kannattaa. Päin vastoin, sittenhän on hurjasti motivaatiota kun on tavallaan "altavastaajana" näyttämässä vuotta vanhemmille, että minä minä minä olen kypsä! Nelosjakson kurssitkin voi karsia vähemmälle - niin itse tein viime keväänä valmistautuessani reaaliaineen ylioppilaskirjoituksiin, ja kurssien keskiarvo jaksosta oli siitä huolimatta lähes kaksinumeroinen. Kirjoituksistakin tuli L.
You can do it!!!
m-arika
Lähetetty: 13.11.2011 19:36
Voi Phédre, sait minut epäröimään! Että pitäisikö sittenkin kirjoittaa jo kakkosen keväällä... En tiedä, se toisaalta helpottaisi elämääni kauheasti, kun syksylle mulla on tulossa kaksi kieltä joka tapauksessa, jos reaali olisi pois, olisi huomattavasti huolettomampaa! Tässähän on nyt apuapua kymmenen päivää siihen, että kirjoituksiin pitäisi ilmoittautua.
Kuinka itse valmistauduit? Kuinka valtavasti sinulla oli tietopääomaa oppikirjojen ulkopuolelta? Ja Laudaturinko sait? Vau! Olisin todella kiitollinen vastauksista!
Phèdre
Lähetetty: 13.11.2011 20:16
En kirjoittanut psykologiaa mutta uskonnon, ja kiinnostusta oli sen verran, että aion hakea teologiaa opiskelemaan nyt tänä keväänä kunhan kevään ylppärit on hoidettu. Tietoa ei kuitenkaan ollut mitenkään ylimaallisen paljon, ihan kurssikirjoja lukemalla valmistauduin. Jonkun verran toki katselin esimerkiksi kirkon nettisivuja ja luin erilaisia lehtiartikkeleja - varmasti psykologiaankin kannattaa jotain tiedeartikkeleja katsella, jos semmoiset vain kiinnostavat!
Valmistautuminen sujui aika mukavasti, kun olin kertauskurssilla, jolla kerrattiin kaikki kurssit, ja luin sitten kurssikirjoja kotona aina ehtiessäni. Lisäksi kirjoittelin muistiinpanoja mielestäni tärkeistä tai itselleni vaikeista aiheista. Lukulomaa minulla ei tietenkään ollut, mutta vietin vähän elämättömän hiihtoloman ja kertasin silloin kaikki kurssit oikein tehokkaasti. Lisäksi tein tuon mainitsemani kurssien vähennyksen nelosjaksosta - opiskelin muistaakseeni viisi kurssia, joista osa oli melkoisen vähätöisiä jo itsessään, ja niin aikaa jäi lukemiseen myös iltaisin. Kakkosella on se hyvä puoli, että koko ylppärirumba ei mene sotkuun, jos aineensa haluaa uusia: kolmosen syksyllä jos tulee uusittava aine, voi keväälle hyvinkin tulla viisi ainetta, joka ei minusta ole nyt tällä hetkellä ollenkaan kivaa... :/
Ja tosiaan, jos sulla on kaksi kieltä syksyllä niin sanoisin kyllä, että kirjoita reaali nyt. Jos arvosana ei ole sellainen, mitä tavoittelet, voit sitten tietysti uusia kokeen keväällä, etkä häviä minusta mitään: kokemus oli ainakin minulle ihan ehdottoman hyödyllinen, syksyllä kavereiden panikoidessa tiesin, että olen jo kerran ylppäreistä hengissä selvinnyt ja selviän siis varmasti nytkin!