yle.fi keskustelut
Etsi keskusteluista

vbphrase[tag_search]
Tarkennettu haku     Ohjeet     Säännöt
  yle.fi keskustelut > Abitreenit > Pääsykokeet
Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Vastaa viestiin
Kaikki viestit tässä ketjussa: Psykologia 2012 (Jyväskylä) Keskustelun työkalut
Vanha 30.03.2012, 15:03 VS: Psykologia 2012 (Jyväskylä)   #21
BuddyBoy
Moikka!

Täällä BuddyBoy heräilee abitreenit-talvihorroksestaan... Olin itsekin täällä siis viime vuonna pyörimässä ja niiltä ajoilta mm. Cherrrie, Distraire, Oiji on tuttuja nimiä ja jossain määrin pallerokin. (: Ainakin äskesen silmäilyn perusteella viime vuonna tehokkaalta tuntuneeseen harjoituskokeiden tekoon on osallistumassa:
Distraire, pallero-, moccula, Lisai, Oiji, kookos123 ja tietenkin minä! =D

Viime vuonna pääsin Jyväskylän soveltuvuuskokeisiin, mutta niistä jäi käteen vaan karsituminen ja lämpimät lohdutukset tällä sivustolla.

Tänä vuonna haen myös Joensuuhun.

Artikkelit on vaikuttanu keskimäärin ihan ok, ei ainakaan liikaa luettavaa. Kun alottelin lukemaan, niin oli vähän epäselvää et mitä kaikkee pikkunäppärrää noistakin pitää osata, mutta nyt tuntuu vähän selkeämmältä. Itsehän en siis Eximian valmennuskurssiin osallistu, Psykalle-aineisto on harkinnassa, mutta kohdistan luottoni meidän koepiiriin. Eli koskas ois hyvä teidän mielestä pistää rinkiä pystyyn? Odotellaanko ensin lisäinnokkaita rauhassa?

Ja rnn: Valitettavasti en tiiä mitään opiskelija-asuntoasiasta, enkä myöskään asu Lahdessa. Tampereen seudulla itse asustelen.
Ota meihin yhteyttä   Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 03.04.2012, 08:57 VS: Psykologia 2012 (Jyväskylä)   #22
Cherrrie
BuddyBoy,
nyt on pakko kysyä millaiset ne soveltuvuuskokeet olivat?
Itselläni jäi muutamasta pisteestä kiinni päästä jatkoon :/
Vanha 03.04.2012, 10:09 VS: Psykologia 2012 (Jyväskylä)   #23
sadetikku
Lainaus:
BuddyBoy kirjoitti: Näytä viesti
tehokkaalta tuntuneeseen harjoituskokeiden tekoon on osallistumassa:
Distraire, pallero-, moccula, Lisai, Oiji, kookos123 ja tietenkin minä! =D
Hello. Itsekin voisin osallistua- en ole ennen hakenut Jyväskylään lukee psykaa mutta päätin tänä vuonna vähän laajentaa hakua. Tämän vuoden oon viettänyt avoimessa yliopistossa tilastomatematiikan perusopinnot suorittaen. Toivottavasti siitä on hyötyö tässäkin kokeessa. Onko muuten niin, että Jyväskylän yliopisto ei julkaise psykasta vanhoja pääsykokeita? Vai olenko (toivottavasti) vain lahjaton niitä löytää?
Vanha 04.04.2012, 19:24 VS: Psykologia 2012 (Jyväskylä)   #24
pallero-
Lainaus:
sadetikku kirjoitti: Näytä viesti
Onko muuten niin, että Jyväskylän yliopisto ei julkaise psykasta vanhoja pääsykokeita? Vai olenko (toivottavasti) vain lahjaton niitä löytää?
Ikävä kyllä jkylä ei julkaise vanhoja pääsykokeita, mikä on kyl tosi ärsyttävää :/

Joo oon tosi mielelläni mukana niis harkkakokeitten teossa, jos joku vaa kertoo et millon ja monta kysymystä ja kelle mun pitää laittaa

Mites ihmiset on noit artikkeleit lähestyny? Tiivistelmii, käsitteitä? ois kiva tietää mitä kaikkii keinoja löytyy
Vanha 04.04.2012, 20:32 VS: Psykologia 2012 (Jyväskylä)   #25
BuddyBoy
Lainaus:
Cherrrie kirjoitti: Näytä viesti
BuddyBoy,
nyt on pakko kysyä millaiset ne soveltuvuuskokeet olivat?
Itselläni jäi muutamasta pisteestä kiinni päästä jatkoon :/
Tänä vuonna sit. (:

Siinä soveltuvuuskokeessa oli ensin kaikille yhteinen osio, missä kaikki ahtautu yhteen saliin. Se kesti muistaakseni hieman yli tunnin. Siinä oli minä-essee (aikaraja, essee otsikolla "minä"), piti piirtää miehen kuva minuutissa, piti piirtää naisen kuva minuutissa, Rorschachin musteläikkätesti niin et siinä näytettiin aina yksi kuvio kerrallaan noin minuutin ajan ja piti listata kaikki että mitä tuli siitä mieleen "eli esim. perhonen ja enkeli". Sitten siinä oli sellanen psykologinen testi (en nyt muista sen nimee) missä oli 12 ruutua ja niissä kaikissa jokin pieni viiva tai joku vastaava jota piti sitten jatkaa niin että se esittää jotain ja sitten heti kirjottaa alas että mitä se sun yhen ruudun piirros oikeen esittää... Sama tehtiin 2 kertaa. Ekan kerran aikaa oli 12 minuuttia ja toisella kerralla aikaa oli 6 minuuttia ja ne ruudut piti täyttää niin että ei saanu käyttää samoja ideoita, (eli ei esim. tälläkin kertaa autoa) vaikka ne ruuduissa pohjalla olevat pienet pisteet tms. oli samoja. Sitten noiden jälkeen tehtiin ryhmäjako ja tuli tauko.

Kaikkien ryhmien piti keskustella tietystä asiasta (tais olla muistaakseni joku että miten teknologian muutos ja muu kehitys on muuttanut sosiaalista elämäämme) noin 10 minuuttia arvioitsijoiden edessä. Eli ryhmässä oli joku 6 ja piti koittaa keskustella sillain viisaasti. Sit oli parihaastattelu, missä ikään kuin kyseltiin toiselta valmiin kaavan mukaan että mitkä on sun heikkoudet psykologian alalla, tukiko vanhemmat sua pääsykokeisiin valmistautumisessa jne. Sillonki oli muutama arvioitsija samassa huoneessa. That's it. Itellä kaatu tohon ekaan osioon, josta taisin saada asteikolla 1-9 arvosanan 4.

Ja hyvä sadetikku! Kaikki vaan mukaan kokeiden tekoon!
Vanha 04.04.2012, 23:25 VS: Psykologia 2012 (Jyväskylä)   #26
Oiji
BuddyBoy, ite olin kans viime vuonna soveltuvuuskokeissa ja mulla kaatu kans niihin psykologisiin testeihin tuo homma Sain kans muistaakseni 4 pistettä siitä,mutta onko toi 9 pistettä siitä maksimi?
Vanha 05.04.2012, 12:05 VS: Psykologia 2012 (Jyväskylä)   #27
Cherrrie
Aika outoa että ne käyttää noita psykologisia testejä kun olen itse saanut niistä sen käsityksen, että eivät ne kyllä kauhean luotettavasti kerro ihmisestä mitään Korkeintaan että onko joku pahasti pielessä :´D että näkeekö vaan polvia joka puolella tai onko rajatilapersoonallisuus. Mitenkähän nekin pisteytetään?
Vanha 05.04.2012, 13:42 Psykologia 2012 (Jyväskylä)   #28
innertranqui
Lainaus:
Cherrrie kirjoitti: Näytä viesti
Aika outoa että ne käyttää noita psykologisia testejä kun olen itse saanut niistä sen käsityksen, että eivät ne kyllä kauhean luotettavasti kerro ihmisestä mitään Korkeintaan että onko joku pahasti pielessä :´D että näkeekö vaan polvia joka puolella tai onko rajatilapersoonallisuus. Mitenkähän nekin pisteytetään?

Joo, liittyyhän testaamiseen monenlaisia näkemyksiä ja mielipiteitä. Niiden käyttöä oudompaa on mielestäni se, että niihin ei vielä ole siirrytty muissakin yliopistoissa. Psykologisten testien pisteet ovat hyvin linjassa ryhmätilanteen ja (pari)haastattelun kanssa mikä kertoo ihan arkielämän validiteetista, enkä yhtään ihmettele että niiden käyttö on lisääntynyt joka alalla ja eri ammateissa. Käyttämällä arvioinnissa henkilöarvioinnin sertifikaatit täyttäviä keinoja voidaan hyvin arvioida motivaatiota, keskeyttämisen todennäköisyyttä, alalle soveltuvuutta, sosiaalisia taitoja ja periaatteessa mitä vain mikä katsotaan olennaiseksi.

Toki on totta, että soveltuvuuskoearvioinnissa saadaan vain sen ihmisen siihen hetkeen sidottu tila esiin. Varsinainen psykologinen arviointi ottaa 3-5 testikertaa, johon on vähän vaikeampi löytää resursseja.

Testien pisteytysperusteet eivät ole julkista tietoa, joten kannattaa suhtautua varauksella niistä kulkeviin tietoihin. Paras asia millä pärjää on olla oma itsensä eikä miettiä mitä joku muu ajattelee tsemppiä kaikille lukemiseen, voin sanoa että ala mille haette on maailman paras 8)
Vanha 06.04.2012, 14:25 VS: Psykologia 2012 (Jyväskylä)   #29
sadetikku
Lainaus:
pallero- kirjoitti: Näytä viesti
Ikävä kyllä jkylä ei julkaise vanhoja pääsykokeita, mikä on kyl tosi ärsyttävää :/

Joo oon tosi mielelläni mukana niis harkkakokeitten teossa, jos joku vaa kertoo et millon ja monta kysymystä ja kelle mun pitää laittaa

Mites ihmiset on noit artikkeleit lähestyny? Tiivistelmii, käsitteitä? ois kiva tietää mitä kaikkii keinoja löytyy
harmi kun ei oo vanhoja pääsykokeita kun ei voi yhtään arvella millanen koe on- joten parasta kai lähestyä jyväskylää samalla metodilla kuin uta-uta-hki-yhteiskoetta..

itse tykkään ensin lukea artikkelit ja kirjottaa tärkeät asiat muistiin kirjaan jotta voin kerrata jne helposti
Vanha 10.04.2012, 15:04 VS: Psykologia 2012 (Jyväskylä)   #30
FanniSabrina
ainakin KOAS vaatii että pitää olla opiskelupaikka ennen ku voi hakea asuntoa. Tosin jos puoliso/poikaystävä opiskelee Jyväskylässä korkea-asteen koulutuksessa niin on mahdollista hakea ns. perheasuntoa vaikka toinen ei olisikaan opiskelija.
Vastaa viestiin

Keskustelun työkalut
Näyttövalinnat

Viestien lähetyksen säännöt
Et voi luoda uusia keskusteluja.
Et voi vastata.
Et voi lähettää liitteitä.
Et voi muokata viestejäsi.

BB code on Päällä
Hymiöt ovat Päällä
[IMG] koodi on Päällä