yle.fi keskustelut
Etsi keskusteluista

vbphrase[tag_search]
Tarkennettu haku     Ohjeet     Säännöt
  yle.fi keskustelut > Abitreenit > Pääsykokeet
Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Vastaa viestiin
Kaikki viestit tässä ketjussa: Tiedotusoppi 2012 Keskustelun työkalut
Vanha 15.04.2012, 14:07 VS: Tiedotusoppi 2012   #21
sonjai
Jep, aika hurjaa katseltavaa nuo hakijamäärät.. :- D Hyvä idea noiden valintakoetehtävien miettiminen ja keksiminen.

Cherrya, itse poimin tuosta pätkästä ainakin tuon Pierre Bourdieun kulttuurisen pääoman käsitteen. Ymmärsin sen niin, että taloudellisen pääoman ohella ihmisillä voi olla myös erilaista kulttuuriin liittyvää tietoutta. Tälläkin tietoudella on olemassa oma hierarkinen järjestys siitä, millaista tietämystä arvostetaan yhteiskunnassa enemmän, ja mitä taas vähemmän. Tähän voisi vertailla vaikkapa sitä, miten erilaiselta kuulostaa lukeeko joku iltapäivälehtiä, tietää kaikki juonikuviot Big Brotherista ja Viidakon tähtösistä vai vastaavasti lukee paljon klassikkokirjoja ja katselee televisiosta vanhoja dokumentteja. Kummatkin näistä "kulttuurisista tietämyksistä ja tottumuksista" ovat kuitenkin joukkoviestintää, mutta huomaa miten erilainen arvostus liittyy siihen, mitä kaikkea joukkoviestintää kuluttaa.

Tämän mukaan voisi sitten olla mahdollista kulttuurisen pääoman avulla nostaa itseään vähän ylemmäksi yhteiskunnassa: voi kerryttää tietämystä vaikka lukemalla sanomalehtiä sekä klassikkoja enemmän. Näin ymmärtää paremmin, mistä tämä yhteiskunnan "elitti" puhuu ja antaa itsestään ikäänkuin sivistyneemmän kuvan? :- D Ajattelisin tämän samalla myös sitenkin, että vastaavasti alakulttuureihinkin (esim. johonkin fanikulttuuriin) tarvitsee sitä tiettyä kulttuurista pääomaa (vaikka katsoa fanitettavan näyttelijän elokuvia) että pääsee samalla tavalla täysin porukan arvostukseen ja juttuihin mukaan.

Sitten tuossa sanottiin vielä siitä, kuinka kulttuurista pääomaa voi soveltaa siinä, miten joukkoviestintä yrittää meitä puhutella. Esimerksiksi otettiin NYT-liite, joka siis puhuttelee esim. kaupungin nuoria aikuisia. Jotta Hesari sais liitteestään kiinnostavan ja mielekkään, sen pitää miettiä niitä kulttuurisen pääoman seikkoja, joita tämä kohderyhmä omistaa. Sitä millaista joukkoviestintää kohderymä on tottunut kuluttamaan, millainen maku sillä siis on kulttuuristen tuotosten suhteen, mitä kaikkea tietoa se siis voisi sanomalehteensäkin kaivata jne..

Selventäkää nyt sitten joku, jos olen käsittänyt asian jokseenkin ihan väärin. :- D
Ota meihin yhteyttä  
sonjai on viimeksi muokannut viestiä 15.04.2012 14:10.
Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 15.04.2012, 18:03 VS: Tiedotusoppi 2012   #22
Cherrya

Käyttäjän Cherrya avatar
Erittäin selkeä ja ymmärrettävä selitys. Kiitos. Mutta oikeastaan kysymykseni nyt tästä vasta selkisivätkin. Eli

1) Miten tämä (kulttuurin hierarkiat) nyt liittyy kulutuksen ymmärtämiseen (kuten otsikko sanoo)?

2) "Tunnetun ja hyvin pitkälle kehitellyn teorian, joka oivaltavasti auttaa kyseenalaistamaan kulttuurin ja joukkoviestinnän eron, on esitellyt ranskalainen sosiologi Pierre Bourdieu." Ei auttanut minua ymmärtämään kulttuurin ja joukkoviestinnän eroa tämä luku.

http://www.uta.fi/opiskelijaksi/vali...ied/index.html

Minun puolestani voitais tuolta poimia jotain ja alkaa miettiä yhdessä. Eihän se estä muidenkin aiheiden ja kysymysten pohdintaa. Luulenpa, ettei täällä kannata yrittääkään mennä järjestelmällisesti vaan ihan heittelemällä vaan. (??)
Ota meihin yhteyttä  
Cherrya on viimeksi muokannut viestiä 15.04.2012 18:59.
Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 18.04.2012, 19:14 VS: Tiedotusoppi 2012   #23
sukariini
Millä tavalla te luette noita kirjoja? Kun jotenkin itsestä tuntuu ettei "osaa" lukea tuota opusta sillä tavalla kuin pitäsi... En vain tiedä mitä tuo "pitäisi" tarkoittaa. Lukiokirjat on kuitenkin niin erilaisia kuin mitä tuo Painokoneet seis! on

Ja toistan edelleen saman kysymyksen, minkälaisia papereita on Jyväskylään hakijoilla? Mulle olis nyt tulossa E:n paperit huonoimmassakin tapauksessa ja mietin tässä että riittääköhän se sinne pääsykokeeseen vai ei. Kai se riittää?
Ota meihin yhteyttä   Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 18.04.2012, 22:45 VS: Tiedotusoppi 2012   #24
Cherrya

Käyttäjän Cherrya avatar
"Journalistiikan valintakokeeseen kutsutaan noin 80 hakijaa ylioppilastodistuksesta saatavien taustapisteiden perusteella. Ylioppilastodistukset pisteytetään humanistisen tiedekunnan yhteisten pisteytysperiaatteiden mukaisesti (maks. 45 pistettä)."

Valintaperusteet

Taustapisteiden laskeminen

Minä saan vaan 30 pistettä. :/

Ai että ärsyttää pyöritellä näitä yo-pisteitä vielä vuosien jälkeenkin. Minä kirjoitin silloin, kun ainereaali uudistettiin (2008) eikä silloin kukaan tiennyt, että tulevina vuosina on väliä sillä mitä reaaliaineita valitsee. Joihinkin paikkoihin kun saa lisäpisteitä, jos on tiettyjä aineita. Muutenkin silloin oli ihan eri suunnat ja suunnitelmat kuin nyt eli tuli tehtyä ne väärät ainevalinnat.
Ota meihin yhteyttä  
Cherrya on viimeksi muokannut viestiä 18.04.2012 22:51.
Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 07.05.2012, 11:02 VS: Tiedotusoppi 2012   #25
sukariini
Minun pisteeni ovat huonoimmillaan 38 ja parhaimmillaan 42... Tietysti voi osua myös siihen väliin. Saa nähdä! Pitää vielä vähän jännittää sitä äikän tulosta, se vaikuttaa vielä aika paljon =)

Miten teillä menee lukemiset? Ketju on hiljentynyt... Itse olen lukenut Vehkoon opuksen kerran läpi ja nyt menen toista kertaa, tällä kertaa teen muistiinpanoja ja kertaan nimiä. Tarkoituksena lukea vielä kolmas kerta kertaavasti kunhan nuo muistiinpanot on kirjoitettu. Milloin Tampereelle on muuten pääsykoe? Ja olisikohan joku Jyväskylän journalistiikkaan hakeva mahdollisesti halukas vaihtamaan vaikka sähköpostiosoitteita, olisi mukava tehdä vaikka vähän kysymyksiä tästä kirjasta...
Vanha 07.05.2012, 20:21 VS: Tiedotusoppi 2012   #26
vvilmer
Tampereelle oon menossa pääsykokeisiin 16.5. Jännittää jo nyt. Median rituaalit oon lukenut kolmesti läpi ja tuntuu, että vasta nyt koko kirja ja näkemykset alkaa hahmottua. Kuneliusta luen toiseen kertaan ja siinä tuntuu olevan niin mahdottoman paljon sisäistettävää! Kääks!
Vanha 08.05.2012, 10:51 VS: Tiedotusoppi 2012   #27
strawn
Sama juttu, pitäis mennä Tampereelle ensi viikolla ja jännittää jo kauheasti. Aloitin juuri kolmannen kierroksen kirjoissa, ja vieläkin tuntuu löytyvän uutta asiaa ihan liikaa. Enkä ole opiskellut mitään "päntäten", eli jos kysytään pikkutarkasti käsitteitä, niin tuskin oon kovin vahvoilla.
Vanha 25.05.2012, 19:25 VS: Tiedotusoppi 2012   #28
sonjai
Heei, ootteko Jyväskylään hakeneet saaneet jo kutsua? Niiden ois pitäny varmaan tulla jo? Itelle ei ole ilmestynyt, mihin osasin varautuakin. Ehkä parempi niin, kun ei olisi tullut niin paljoa panostettua, vaikka tuo Vehkoon kirja onkin aidosti kiinnostava. Jotenkin jäi niin Tampere vaivaamaan, kun sinne olisi suurempi halu. En oikeastaan haluaisi edes muistella koko koetta, mut kysytään nyt kuitenkin, et kuinkas teillä meni viime keskiviikkona?

Itsellä ei tuu pisteet todennäkösesti mitenkään päin riittämään tai oon todella yllättynyt ja pompin ja kiljun heinäkuussa pari vikkoa putkeen. :- D Mut nojoo.. söhläsin suuresti etenkin yhden tehtävän kanssa, ja siihen se vähän niin kuin sitten menikin, kun ei muihinkaan tehtäviin riittänyt sitten enää kunnolla aikaa ja panostusta.
Vanha 25.05.2012, 20:23 VS: Tiedotusoppi 2012   #29
sukariini
Minulle tuli keskiviikkona kutsu Hyvä niin, koska kirjoitukset meni kyllä tosi hyvin ja olisi harmittanut jos omalla parhaalla en olisi sitä kutsua saanut. Nyt pitää vielä tehdä muistiinpanot tuosta Vehkoon opuksesta loppuun ja aloittaa kertaaminen... Tämä vain tuntuu siltä paikalta minne minä haluan. Minkähänlainen koe siellä Jyväskylässä oikein odottaa? Esseetä, omaatuottamista, käsitteiden määrittelyä, nimien muistamista? Hassua kun ei ole minkäänlaista käsitystä mitä kaikkea siellä voidaan kysyä... Myös ryhmäkeskustelu on aika jännä! Väkisinkin tulee mietittyä aina välillä näitä ajankohtaisia asioita, että niistäkö meidät sitten laitetaan keskustelemaan vai mistä

Minkälainen tuo Tampereen koe oli? Kuulin juttua että se olisi muuttunut tosi paljon... Timo Rädyn kolumnia piti ilmeisesti vasta-argumentoida ja jotakin sanaselitystäkin taisi olla? Itse en hakenut Tampereelle tosiaan ollenkaan tänä keväänä mutta olisi kiva tietää mitä siinä kokeessa kysyttiin!
Vastaa viestiin

Tunnisteet (tagit)
tampereen yliopisto, tiedotusoppi

Keskustelun työkalut
Näyttövalinnat

Viestien lähetyksen säännöt
Et voi luoda uusia keskusteluja.
Et voi vastata.
Et voi lähettää liitteitä.
Et voi muokata viestejäsi.

BB code on Päällä