yle.fi keskustelut
Etsi keskusteluista

vbphrase[tag_search]
Tarkennettu haku     Ohjeet     Säännöt
  yle.fi keskustelut > Abitreenit > Äidinkieli ja kirjallisuus
Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Vastaa viestiin
Kaikki viestit tässä ketjussa: Äikän esseekoe Keskustelun työkalut
Vanha 08.12.2011, 12:40 Äikän esseekoe   #1
yle_mode
Toimitus
Huom. keskustelu siirretty vanhalta foorumilta ja nimimerkit ovat vanhan foorumin aikaisia.

QrK
Lähetetty: 23.2.2011 09:04

Eli kertokaas nyt mulle, että onko joitain sivuja esim käsikirjasta joita vois lukea esseekokeeseen ja pitääkö ton puhtaakskirjotuksessa käyttävän kuulakärkikynän olla jotenkin tietynlainen?
Ota meihin yhteyttä   Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 08.12.2011, 12:44 VS: Äikän esseekoe   #2
yle_mode
Toimitus
Allatiivi
Lähetetty: 23.2.2011 12:40

QrK kirjoitti:
Eli kertokaas nyt mulle, että onko joitain sivuja esim käsikirjasta joita vois lukea esseekokeeseen ja pitääkö ton puhtaakskirjotuksessa käyttävän kuulakärkikynän olla jotenkin tietynlainen?

Tota kuulakärkijuttua itekki mietin! Käykö ihan tavallinen mainoskuulakärkikynä siihen?
Vanha 08.12.2011, 12:44 VS: Äikän esseekoe   #3
yle_mode
Toimitus
Phèdre
Lähetetty: 23.2.2011 12:48

Kannattaa valita kynä, joka ei suttaa. Mainoskynät ovat ihan ok, kunhan tekstit peittää ja kokeilee vaikka kotona, ettei muste leviä sinne sun tänne.
Vanha 08.12.2011, 12:45 VS: Äikän esseekoe   #4
yle_mode
Toimitus
anzelina
Lähetetty: 23.2.2011 13:56

joo ja sit ite ajattelin ottaa monta saman väristä kynää kaiken varalta-jos sattuu vaikka et muste mun tuurilla loppuu...ku perfektionistinä mua häirittee jos siellä tyyliin puolessa välissä vaihtuu tekstin väri
Vanha 08.12.2011, 12:45 VS: Äikän esseekoe   #5
yle_mode
Toimitus
jussii
Lähetetty: 23.2.2011 15:37

QrK kirjoitti:

Ei essee kokeeseen oikeen voi lukea... Sieltä käsikirjasta löytyy yo-koe osuudesta jotain tietoa essee kokeesta, mutta essee koehan mittaa lähinnä kokelaan kypsyyttä luoda itse tietynlaista tekstiä, joten eipä hirveesti kannata yö uniaan essee kokeen takia menettää, varsinkin jos on joskus jotain kirjoja yms. lukenut. Kieliopin perusjutut kannattaa varmaan kerrata, jos ne ei ole vielä täysin hallussa.
Vanha 08.12.2011, 12:46 VS: Äikän esseekoe   #6
yle_mode
Toimitus
Mikkkki
Lähetetty: 23.2.2011 18:52

Ostakaa Otavan äidinkielen ABI -kirja ja Ylioppilastekstejä. Sieltä saa vähän osviittaa ja neuvoja.

http://www.booky.fi/kirja/kuohukoski.../9789511228318

http://www.booky.fi/kirja/ylioppilas.../9789522222138
Vanha 08.12.2011, 12:47 VS: Äikän esseekoe   #7
yle_mode
Toimitus
kritter
Lähetetty: 24.2.2011 20:51

Miten olette kehittäneet kirjoittamistanne äidinkielen esseekokeeseen? Mulla heti ensimmäisenä listassa on lauseenvastikkeet ja pilkkusäännöt.

YTL määrittelee ohjeissaan, milaista on hyvä esseen tyyli: "-- Kuvakieli on onnistunutta, ei kliseistä. Lause ja virkerakenteet ovat sujuvia ja rytmittävät tehokkaasti tekstiä." Mulla Akilleen kantapäänä ovat pitkät virkerakenteet ja pilkkusäännöt.
Vanha 08.12.2011, 12:47 VS: Äikän esseekoe   #8
yle_mode
Toimitus
heiskane
Lähetetty: 24.2.2011 22:24

Muistakaa, että sen kuulakärkikynän pitää olla SININEN. Jostain syystä ei käy esim. sellainen musta kuulakynä.
Vanha 08.12.2011, 12:48 VS: Äikän esseekoe   #9
yle_mode
Toimitus
Topio

Lähetetty: 25.2.2011 10:04

Meille kyllä sanottiin että käy sininen tai musta kuulakärkikynä. Tarpeeksi monta samanväristä kynää mukaan että ei vaihdu väri kesken tekstin.
Vanha 08.12.2011, 12:48 VS: Äikän esseekoe   #10
yle_mode
Toimitus
s4ndels
Lähetetty: 1.3.2011 16:35

Itse ajattelin sulkakynällä kirjoittaa

muste ei lopu kesken kun sitä ottaa kunnon pullollisen ja jos tylsää tulee voi edellä istuvaa kutitella sulalla.
Vastaa viestiin

Keskustelun työkalut
Näyttövalinnat

Viestien lähetyksen säännöt
Et voi luoda uusia keskusteluja.
Et voi vastata.
Et voi lähettää liitteitä.
Et voi muokata viestejäsi.

BB code on Päällä
Hymiöt ovat Päällä
[IMG] koodi on Päällä