m4yflower
Lähetetty: 25.7.2011 20:28
Itse aloitin tavallaan "tietämättäni" (lol) englannin yo-kokeeseen valmistautumisen jo n. 7kk sitten, kun aloin seuraamaan netistä englantilaista sairaalasarjaa nimeltä Casualty (suom. Sairaalaelämää, ei näytetä Suomessa enää). Kuullunymmärtämiseni on parantunut huomaamattani TODELLA paljon, samoin sanastoa on karttunut rutkasti lisää. Kyseisen sarjan kautta sain myös motivaatiota englannin lukemiseen, ja nyt olen lukenut myös lähes kaikki kurssikirjat, todella huolellisesti.
Olen tehnyt jokaisen kurssikirjan kohdalla niin, että ensin luen kieliopin, sitten tekstit, ja sitten sanalistan kirjan takaa. Omalla kohdalla tämä tekniikka on toiminut. Ehkä vielä ennen kirjoituksia pitäisi kuitenkin katsella jotain "erikoissanastoa", enkun yo-kokeissa kun yleensä aina on ollut jotain jostain kasveista ja ravinteista yms. ympäristöjutuista. Lisäksi ajattelin kuunnella jonkin verran uutisia sekä lukea uutisartikkeleita tai artikkeleita tieteislehdestä tms. Olen myös lukenut nyt kesän aikana kaksi englanninkielistä kirjaa. Englannin lukeminen on itselläni siis enemmän kuin hyvin hallussa. Nyt pitäisikin alkaa valmistautua myös muihin aineisiin, ruotsiin ja terveystietoon.
Oma tavoitteeni kirjoituksissa on vähintään M, E olisi unelma. Kuuntelu stressaa eniten, siinä pitäisi pärjätä hyvin, ja yleensä panikoin niissä niin, että turhaan menee joitain kohtia ohi. Viime keväänä A-saksan arvosana meni ohi suun kuuntelun vuoksi. Toivon, että osaan nyt ottaa rennommin.