yle.fi keskustelut
Etsi keskusteluista

vbphrase[tag_search]
Tarkennettu haku     Ohjeet     Säännöt
  yle.fi keskustelut > Abitreenit > Englanti
Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Vastaa viestiin
Kaikki viestit tässä ketjussa: Viestin aihe: A-englanti syksyllä 2011 Keskustelun työkalut
Vanha 02.01.2012, 15:41 Viestin aihe: A-englanti syksyllä 2011   #1
yle_mode
Toimitus
tomusormi
Lähetetty: 17.7.2011 11:10

Keskustelua tulevan syksyn enkun kirjoituksista. Lukuvinkkejä ja vertaistukea

Itselläni edessä ensimmäiset kirjoitukset nyt syksyllä, englanti ja historia. Englanti on itselleni se eniten töitä teettävä kieli (luen myös A-ruotsia ja B3-ranskaa). Kovasti olen tehnyt kursseilla töitä ja nyt vielä ahkerasti kertaan ja keskityn hankalampaan sanastoon. Opettaja valisti meitä, että ainakin ympäristöaiheista sanastoa kannattaa kerrata. Mitä olette itse ajatelleet kerrata/mitä olisi hyvä kerrata?
Ota meihin yhteyttä   Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 02.01.2012, 15:41 VS: Viestin aihe: A-englanti syksyllä 2011   #2
yle_mode
Toimitus
girlcalledH
Lähetetty: 22.7.2011 13:56

Itse kirjoittelen toista kertaa (keväällä oli B-Ruotsi ja kemia), ja nyt vuorossa ovat englanti, biologia ja lyhyt matikka.
Itselläni ei oikein ole stressiä englannista, aina olen sen osannut, että tässä lueskelen sanastoja läpi pikkuhiljaa ja kertailen kielioppia. Ja lukuvinkiksi sen sanon, että kannattaa lukea englanninkielisiä kirjoja, niin oppii uusia sanoja ja kehittyy englannin kielen taitajana : ) itse olen lukenut jo monta kirjaa englanniksi, ja ymmärrän about kaiken. Myös elokuvia kannattaa katsoa ilman tekstityksiä, siinä on englannin kuunteluharjoitus mukavasti käynnissä.

Itse kertailen nuo ympäristösanastot tarkkaan, vaikkakin kertailen kaikki sanastot läpi, ihan varman päälle että osaa tarpeeksi hyvin. Kieliopeista en nyt ole vielä päättänyt että mihin panostan, mutta mm. prepositiot ja passiivin ynnä muita ajattelin kunnolla kerrata. On nyt tässä tullu keskityttyä enemmän biologiaan ja matikkaan, kun tämän englannin hallitsen kuitenkin

Millaiset tavoitteet teillä muuten on kirjoituksista? Itse tavoittelen sitä L:ää.
Vanha 02.01.2012, 15:41 VS: Viestin aihe: A-englanti syksyllä 2011   #3
yle_mode
Toimitus
Pinohiiri
Lähetetty: 23.7.2011 21:18

Enpä jaksa panostaa kokeeseen jossa kielitaidon mittaaminen jää 90 pisteen arvoiseen kirjoitelmaan. Ylioppilastutkintolautakunnan kuullun- ja luetunymmärtämiset kun on liian usein toteutettu periaatteella "arvaa oikea vaihtoehto".

Lukio oli kielten(kin) suhteen minulle täysin väärä paikka. Menköön miten menee, kielitaitoahan ei mitkään paperit todista.
Vanha 02.01.2012, 15:42 VS: Viestin aihe: A-englanti syksyllä 2011   #4
yle_mode
Toimitus
tomusormi
Lähetetty: 24.7.2011 21:24

girlcalledH kirjoitti:
Millaiset tavoitteet teillä muuten on kirjoituksista?
Kovasti yritän päästä E:hen, mutta vaatii kyllä rautaista panostusta ja erityisesti keskittymistä itse kokeessa. Onneksi oma vahvuuteni on tuo kirjoitelma.
Vanha 02.01.2012, 15:48 VS: Viestin aihe: A-englanti syksyllä 2011   #5
yle_mode
Toimitus
olkihattu
Lähetetty: 25.7.2011 17:35

tomusormi kirjoitti:
girlcalledH kirjoitti:
Millaiset tavoitteet teillä muuten on kirjoituksista?
Kovasti yritän päästä E:hen, mutta vaatii kyllä rautaista panostusta ja erityisesti keskittymistä itse kokeessa. Onneksi oma vahvuuteni on tuo kirjoitelma.

Täysin sama juttu täällä. E:tä tavoittelen, mutta kuullunymmärtämistä saisin kyllä sitä varten vielä harjoitella. Kirjoitelma on itsellenikin ollut yleensä se helpoin, siitä pitäisi tulla vähintään semmoiset 90 pistettä.
Vanha 02.01.2012, 15:48 VS: Viestin aihe: A-englanti syksyllä 2011   #6
yle_mode
Toimitus
olkihattu
Lähetetty: 25.7.2011 17:39

Itse olen kerrannut vähän kaikkien kirjojen teemasanastoja ja lukenut joitakin kappaleita läpi. Kannattaa hommata joku kirja, jossa on tiivistettynä kaikki kielioppiasiat. En kyllä ole lukemassa jokaista kirjaa kannesta kanteen, sen sijaan ajattelin lukea englanninkielisiä romaaneja ja lukea esim. uutisia englanniksi. Kannattaa myös harjoitella kuullunymmärtämistä varten, mikäli se tuottaa vähänkin vaikeuksia, esim YLE Mondoa kuuntelemalla ja leffoja katselemalla.
Vanha 02.01.2012, 15:48 VS: Viestin aihe: A-englanti syksyllä 2011   #7
yle_mode
Toimitus
m4yflower
Lähetetty: 25.7.2011 20:28

Itse aloitin tavallaan "tietämättäni" (lol) englannin yo-kokeeseen valmistautumisen jo n. 7kk sitten, kun aloin seuraamaan netistä englantilaista sairaalasarjaa nimeltä Casualty (suom. Sairaalaelämää, ei näytetä Suomessa enää). Kuullunymmärtämiseni on parantunut huomaamattani TODELLA paljon, samoin sanastoa on karttunut rutkasti lisää. Kyseisen sarjan kautta sain myös motivaatiota englannin lukemiseen, ja nyt olen lukenut myös lähes kaikki kurssikirjat, todella huolellisesti.

Olen tehnyt jokaisen kurssikirjan kohdalla niin, että ensin luen kieliopin, sitten tekstit, ja sitten sanalistan kirjan takaa. Omalla kohdalla tämä tekniikka on toiminut. Ehkä vielä ennen kirjoituksia pitäisi kuitenkin katsella jotain "erikoissanastoa", enkun yo-kokeissa kun yleensä aina on ollut jotain jostain kasveista ja ravinteista yms. ympäristöjutuista. Lisäksi ajattelin kuunnella jonkin verran uutisia sekä lukea uutisartikkeleita tai artikkeleita tieteislehdestä tms. Olen myös lukenut nyt kesän aikana kaksi englanninkielistä kirjaa. Englannin lukeminen on itselläni siis enemmän kuin hyvin hallussa. Nyt pitäisikin alkaa valmistautua myös muihin aineisiin, ruotsiin ja terveystietoon.

Oma tavoitteeni kirjoituksissa on vähintään M, E olisi unelma. Kuuntelu stressaa eniten, siinä pitäisi pärjätä hyvin, ja yleensä panikoin niissä niin, että turhaan menee joitain kohtia ohi. Viime keväänä A-saksan arvosana meni ohi suun kuuntelun vuoksi. Toivon, että osaan nyt ottaa rennommin.
Vanha 02.01.2012, 15:50 VS: Viestin aihe: A-englanti syksyllä 2011   #8
yle_mode
Toimitus
sukariini
Lähetetty: 10.8.2011 11:47

Jep, enkku se on täälläkin syksyn kirjoitettavissa... B-ruotsin ja yh:n lisäksi. Enkku huolestuttaa kaikista aineista ehdottomasti eniten, ruotsi nyt menee tossa sivussa omalla painollaan ja yh:ssa pärjää kun on muutenkin vähän yhteiskunnallisesti valveutunut (hehee)

Mut joo mites se enkun lukeminen. Aika nollaa näyttää, The Economistia oon netistä lueskellu ja Da Vinci Codea ja Eat Pray Lovea selaillu. Toki myös leffoja ja telkkusarjoja on tullut tutkittua ehkä myös kielenkin kannalta (ah mikä ihana tekosyy!) Enkun abikurssilla olin tossa pari viikkoa sitten ja tuli kyllä niin tarpeeseen. Vaikka mulla enkku on pyörinyt siinä 8 pintaan ja välillä oon saanu 9, tuolla kurssilla tuntu kuin olis ollu jossain ydinegoenkun tunneilla istumassa... Vähän ehkä sattunut unohtumaan nää asiat. Mut joo josko sitä nyt vähän näitä kurssikirjojakin lukis ja lähettäis ytl:ään sellaset toiveet että olisivat viime keväänä laittaneet sellaset matskut paperiin että tää tyttö sais sen halutun M:n sieltä revittyä. Thanks.
Vanha 02.01.2012, 15:50 VS: Viestin aihe: A-englanti syksyllä 2011   #9
yle_mode
Toimitus
Phèdre
Lähetetty: 10.8.2011 18:08

Minulla oli kanssa aluksi tavoitteena M, mutta menin repimään seiskakurssin preliminääreistä ja yo-vihkoista tasaiset E-rivit ja totesin, että ehkä minun pitää nostaa tavoitettani. Englanninnumero on aina ollut kasi, eli siinä mielessä vähän ehkä korkeahko tavoite...

Noh, koko kesänä en ole lukenut ja kuuntelut on minulle edelleenkin Suuri Arpapeli. Voi hyvin olla, että tuleekin nyt se M ja keväällä sitten E, silloin varmaan uusin - onhan hyvät yo-pisteet tärkeä pohja pääsykokeisiin.
Vanha 02.01.2012, 15:51 VS: Viestin aihe: A-englanti syksyllä 2011   #10
yle_mode
Toimitus
smiu
Lähetetty: 15.8.2011 16:39

Mulla enkku on aina mennyt tasaisesti. Lukiossa alkukurssit 8, nyt 9. Käväisin abikurssillakin kesällä, ja uhkuin itsevarmuutta mennessäni oman koulun abikurssille. Mutta nyt olen taas lannistunut.. Koulussa tulee todella tyhmiä virheitä, ja vähitellen alkaa pelottaa miten kirjoitukset oikein luonnistuu. Oma tavoitteeni olisi ainakin C ylempi, ehkä uskallan sanoa M. Jos E tulisi, olisin niin taivaassa. Itse olen lukenut englannin kielisiä kirjoja, kattellut sarjoja netistä, mutta en ole huomannut parannusta kirjoitelmissa/kuunteluissa. Englannin kaverina kirjoitan maantiedon.

Oletteko käyneet kurssikirjat lävitte? Itse en ole edes niihin vilkaissukkaan. Kieliopin olen kerran kahlannut lävitte kannesta kanteen, ja nyt tietenkin kertaan tunnillaa. Pitäisikö lukasta kurssikijatkin?
Vastaa viestiin

Keskustelun työkalut
Näyttövalinnat

Viestien lähetyksen säännöt
Et voi luoda uusia keskusteluja.
Et voi vastata.
Et voi lähettää liitteitä.
Et voi muokata viestejäsi.

BB code on Päällä
Hymiöt ovat Päällä
[IMG] koodi on Päällä