yle.fi keskustelut
Etsi keskusteluista

vbphrase[tag_search]
Tarkennettu haku     Ohjeet     Säännöt
  yle.fi keskustelut > Abitreenit > Maantiede
Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Äänestys: Mikä oli helpoin kysymys?
Äänestyksen valinnat
Mikä oli helpoin kysymys?

Vastaa viestiin
Kaikki viestit tässä ketjussa: Maantiede kevät 2012 Keskustelun työkalut
Vanha 16.01.2012, 12:06 Maantiede kevät 2012   #1
Temperance

Käyttäjän Temperance avatar
Moniko on kirjoittamassa mantsaa tänä keväänä? Joko olette kovasti lukeneet?

Itse olen lähdössä uusimaan ainetta, koska sain syksyllä vain magnan ja haluan laudaturin, koska kyseessä nyt ei ole mikään ylivoimaisen vaikea aine kuitenkaan ja syksyn lukeminen meni vähän niin ja näin, tiedän pystyväni parempaan.

Olen lukenut kursseja 1 ja 3 tähän mennessä vähän rinnakkain, kun kuitenkin ykkösellä sivutut asiat selitetään kolmosessa laajemmin; myöhemmin keväällä perehdyn sitten siihen kakkoskurssiin, joka ei koskaan ole ollut yhtä mielenkiintoinen ainakaan omasta mielestäni. Pakkohan sekin on lukea. Kurssi neljä jotenkin epäilyttää; aluetutkimuksen lukeminen tietysti kannattaa, mutta muuten se tuntuu kauhean irtonaiselta ja kirjakin on niin lyhyt. Jäänee vähemmälle.

Käytössäni ovat Lukion maantiede -kirjat ja Abi Maantiede -kertauskirja. Paremmatkin nuo kirjat voisivat olla, jotenkin sekavaa tekstiä. Muilla samaa ongelmaa?

- Tempe
Vanha 09.02.2012, 19:33 VS: Maantiede kevät 2012   #2
poika1994
Moikka vaan kaikille ! Ite oon nyt ekaa kertaa kirjotuksiin menossa ja Mantsan kirjotan oisko jollain jotai hyvii vinkkei mitä vois tulla tärpeiks ja kannataako panostaa tohon ykköskurssiin ihan törkeesti on kuulemaa niin tärkee ja kaikki pohjautuu siihen Ite oon nyt lukenu kuukauden päivät ja nyt alkaa koht vika kuukaus ennen koetta. Olis kiva saada tänne vähä keskusteluja!
Ota meihin yhteyttä   Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 10.02.2012, 06:26 VS: Maantiede kevät 2012   #3
Temperance

Käyttäjän Temperance avatar
Lainaus:
poika1994 kirjoitti: Näytä viesti
Moikka vaan kaikille ! Ite oon nyt ekaa kertaa kirjotuksiin menossa ja Mantsan kirjotan oisko jollain jotai hyvii vinkkei mitä vois tulla tärpeiks ja kannataako panostaa tohon ykköskurssiin ihan törkeesti on kuulemaa niin tärkee ja kaikki pohjautuu siihen Ite oon nyt lukenu kuukauden päivät ja nyt alkaa koht vika kuukaus ennen koetta. Olis kiva saada tänne vähä keskusteluja!
Meillä on ainakin hoettu sitä jääkausien ja niiden jättämien muutosten merkitystä ja tärkeyttä. Toinen on vuosituhatjulistus. Lisäksi jos olet käynyt GE4-kurssin niin yleensä siitä omasta aluetutkimuksesta on joku kysymys (taitaa olla joka vuosi ollut). Yleensäkin vanhojen YO-kokeiden selaaminen auttaa paljon.

Tsemppiä ensimmäisiin kirjoituksiin!
Vanha 23.02.2012, 18:34 VS: Maantiede kevät 2012   #4
lovesummer
moikka, itse kirjoitan kaiken nyt keväällä: katsotaan nyt miten menee, kun ei oikein lukiossa ole luettu lainkaan ja nyt vain stressin taso nousee ja nousee kun tajuan että ei ole enää montaa päivää aikaa lukea. olen nyt lueskellut noita mantsan kirjoja läpi, etenkin 1, 2 ja 3 kurssin kirjoja ja aluetutkimusta. mutta silti tuntuu, ettei päässä ole mitään tietoa... onko mitään ideoita kuinka voisi lukea? miten te muut luette?

mullakin oli noita lukion maantiede kirjoja... mutta kuulin että geos-sarja olisi selkeämpi, niin myin vanhat kirjat pois ja ostin käytettynä noi geos kirjat (1 ja 2 kurssin). geos on huomattavasti selkeämpi ja minullekin (lukihäiriöiselle) ihmiselle on helpompi ymmärtää.
Vanha 24.02.2012, 19:27 VS: Maantiede kevät 2012   #5
lovesummer
olisko kenelläkään muuten mitään mielipiteitä siitä, että mitä niin sanottuja ajankohtaisia asioita mantsan kokeessa voisi olla? koska mitä olen ymmärtänyt, että kysymykset ei kuitenkaan koske juuri tapahtuneita tapahtumia?
Vanha 01.03.2012, 22:14 VS: Maantiede kevät 2012   #6
maasa

Käyttäjän maasa avatar
Kvartäärikauden Veiksel-jääkaudesta tulee aina ne peruskysymykset ekojen tehtävien yhteydessä. Kerro kuvasta tai selitä pari hassua termiä.
Kaikki muodostumat/kulutusmerkit, jotka liittyvät mannerjäätikön deglasiaation/glasiaatioon olisi syytä osata. Aika helppoja pisteitä yleensä irtoaa.

Täältä voi vilkasta nopeasti. Kuvat kannattaa opetella ulkoa:
http://www.geologia.fi/index.php/201...12-21-12-39-11

Jos joku innostuu oikein jääkausista niin noita kuvia löytyy lisää: Jääkaudet Marjatta Koivisto WSOY 2004. Suosittelen ainakin vilkaisemaan kuvien kannalta.

Neloskurssista kannattaa laiskimpien panostaa pelkkien termien lukemiseen ja opetella ulkoa piirtämään tutkimansa valtion kartta yleisesti. Töherö kartta on vähän huono.
Ota meihin yhteyttä  
maasa on viimeksi muokannut viestiä 08.03.2012 19:13.
Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 03.03.2012, 10:28 VS: Maantiede kevät 2012   #7
seimi
Hei, vaan! Kirjotin viime syksynä maantiedon. Voisin aika varmana tärppinä tämän kevään kirjoitajille sanoa maanjäristykset!!!!!!!!!!!!!! Japanin maanjäristyshän tapahtui viime keväänä. Sitä paitsi Tulivuoritoiminta oli kevään 2011 jokeri.

Olen samaa mieltä edellisten kirjoittajien kanssa, että luonnon geomorfologiset muodostelmat kannattaa opetella tunnistamaan ja selittämään niiden synty. Joka vuosihan tuota tuollainen tehtävä on tainut olla..... syksyllä periaatteessa toinen jokeri liittyi tähän.

Viime kesäisen yo-kokeiden analyysiinni vedoten voin sanoa, että jokaisesta kurssista 1- 4 tulee kokeekeeseen periaattteessa kaksi tehtävää. Jokerit voivat liittyä mihin kurssiin vain ja usein niissä on hyötyä biologian kurssi 3:sta.

Oma aluetutkimus kannattaa lueskella läpi ja opetella piirtämään tutkimansa alueen kartta. Voisi ajatella, että aiheena omatutkimus tehtävässä voisi olla maankäyttö tai kasvillisuus......

Muita tärppejä voisi olla El Nino ja La Nina, niistä ei ole ollut pitkään aikaan. En tiiä onko kaivostoimminnan riskit liian vanha aihe, sillä Chilen kaivosonnettomuus tapahtu jo 2010 lokakuussa tai jotain.

Toivottavasti näistä on jollekin jotain hyötyä. Onnea kevään kirjotuksiin!
Vanha 06.03.2012, 16:32 VS: Maantiede kevät 2012   #8
poika1994
Mun mielestä väestöllisen muuntumisen malli vois olla yks koekysymys ja sit kans Thaimaan tulvat vois olla ehkä jokeri.Lisäks kannataa opetella niitä aluetutkimuksiaan tosi hyvin jos tahtoo et on vallinanvaraa sit kokeessa (toisin kun allekirjottaneella) ): koska tein niin huonosti sen työn. Voikso joku kertoo et miten voi piirtää hyvii karttoi ku ne tuottaa hanakaluuksii ja miten käden saa rentoutettuu jos innostuu hurjastelee heti ekassa kysymyksessä niin että käsi puutuu ja mitä eväitä ootte ottamassa mukaan? =)
Vanha 07.03.2012, 13:53 VS: Maantiede kevät 2012   #9
maasa

Käyttäjän maasa avatar
Kartta kannattaa ehkä heti ensimmäisenä asiana tehdä kirjoitusten alussa, koska se on silloin parhaiten mielessä. Koordinaatteja piirsin, janamittakaava, kaupunkeja, nimistöä, meriä ja kaikkea mahdollista oleellista. Minä opettelin piirtämään läpi paperin, jolloin siitä tulee täydellinen mittakaavan kanssa. Tässä kohtaa viisain on se, joka teki pienestä valtiosta tutkielmansa. Muutamana iltana, kun sitä piirtelee, niin iskostuu mieleen.
Vanha 11.03.2012, 19:18 VS: Maantiede kevät 2012   #10
lovesummer
Kiitoksia kaikille vinkeistä

itse olen yrittänyt juuri lukea noita el nino ja la nina asioita, koska mitä olen katsonut vanhoja yo-kokeita ettei niistä tosiaankaan ole kysytty vähään aikaan mitään. ja tuota japanin vuoden takaista katastrofia toivoisin, koska siihenkin olen panostanut... ja tsunami/maanjäristys kysymyksiä toivoisin myös.

oletteko saaneet itsenne mielestä hyvin luettua? itse olen nyt viime päivinä panostanut maantietoon ja kertailllut kaikkea, enää ei tarvitse kuin ehkä kerrata nuita vaikeampia asioita ja harjoitella piirtämään aluetutkimuksen karttaa (itse kurssikokeessa sen piirtäminen onnistui ihan OK, mutta haluan siitä paremman) ja tuo piirtäminen läpi on mielestäni niistä helpoimmista tavoista harjoitella
Vastaa viestiin

Keskustelun työkalut
Näyttövalinnat

Viestien lähetyksen säännöt
Et voi luoda uusia keskusteluja.
Et voi vastata.
Et voi lähettää liitteitä.
Et voi muokata viestejäsi.

BB code on Päällä
Hymiöt ovat Päällä
[IMG] koodi on Päällä