Lainaus:
jennyi kirjoitti:
Itsellä kans tavoitteena päästä opiskelemaan luokanopettajaksi. Minua kiinnostaa tämä sinun reitti lastentarhaopiskelujen kautta? Mitä siitä on siis tavallaan hyötyä?  Ilmeisesti ainakin toi esi- ja alkuopetuksen sivuaineen vetäminen.. Kun mietin justiinsa että mitä muita väyliä pitkin kannattaa myös edetä luokanopettajaksi kuin vain hakemalla nimenomaan luokanopettajakoulutukseen. Toivottavasti sait jotain tolkkua tästä mun viestistä, en osannu oikein selkeästi asiaa ilmaista 
|
No siis, kun alunperin hain koulutukseen, niin ensimmäisellä sijalla oli lo- ja toisella lto-koulutus, jonka ajattelin olevan hyvä vaihtoehto jos en koulun puolelle opettajaksi pääse. Eli lto-koulutus ei ole niinkään ollut reitti lo-puolelle, vaan vaihtoehto B. Itsessäänhän lto-puolelta ei pysty sumplimaan tietään sen helpommin lo-koulutukseen, mutta yhteisiä kursseja kyllä on, enimmäkseen siis ensimmäisenä vuonna, ja nyt kun otin sivuaineopinnot niin ne hyödyttävät - tosin en ole edes tarkastellut sitä, miten vaikuttaa se, että nyt tietenkin tarkastelen esi- ja alkuopetusta toisesta suunnasta. En ole varma, miten suoraan sivuaineen voi minulle hyväksilukea jos pääsen lo-puolelle, mutta olisin sen ottanut viimeistään ensi vuonna jos lto-opinnot olisi jatkumassa. Kuitenkin hyväksiluettavia kursseja on kertynyt ihan hyvin, tai kursseja, joita voin täydentää pienellä työllä eikä tarvitse kokonaan uudelleen käydä.
Pääasiassa olen vain ollut sillä kannalla että kaikki mitä saan opiskeltua ennen lo-opintoja kuitenkin hyödyttävät minua ja auttavat minua tulemaan monipuolisemmaksi opettajaksi: tiedän mistä lapset tulevat ja millaista kehitystä pienet lapset käyvät läpi, osaan paremmin vastata opetuksen ja opetussuunnitelmien jatkumoon. Nyt kun aloitan proseminaarityön teon tänä keväänä, olen valinnut aiheen jossa juuri käsittelen esi- ja alkuopetusta ja niiden muodostamaa jatkumoa - aihe, jota on helppo jatkaa vaikka tässä välissä heilahtaisin lo-puolelle. Kaikenmoista taktikointia, mutta sen toimivuus nähdään vasta jos (tai KUN!) lo-puolelle pääsee sisään
Sittenhän on ollut puhetta siitä, että yliopistokoulutuksen saaneet lto:t olisivat pian päteviä opettamaan alkuopetuksessa koulun puolella, jos ovat opiskelleet maisteritutkinnon ja laajentaneet siinä esi- ja alkuopetuksen sivuainetta. En ole aivan varma missä vaiheessa päätökset tällä hetkellä on, yliopistolla vastaus tuntuu vaihtelevan kun sitä mahdollisuutta tiedustelee.