yle.fi keskustelut
Etsi keskusteluista

vbphrase[tag_search]
Tarkennettu haku     Ohjeet     Säännöt
  yle.fi keskustelut > Abitreenit > Kemia
Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Äänestys: Mikä oli helpoin kysymys?
Äänestyksen valinnat
Mikä oli helpoin kysymys?

Vastaa viestiin
Kaikki viestit tässä ketjussa: Kemia K2012 Keskustelun työkalut
Vanha 14.03.2012, 15:50 VS: Kemia K2012   #11
nnorppa
Minäkin mietin tuota ykköstehtävän tehtävänantoa.. Kyllä minä käsitin asian, että esim. a) kohtaan piti laittaa vain yksi vaihtoehto. Kaveri taas oli laittanut useampia. :S Ja tosiaan, tuo puolimetalli hämäsi myös mua sekä se, että mikä aine muodostaa 4 atomisen molekyylin.
Ota meihin yhteyttä   Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 14.03.2012, 15:50 VS: Kemia K2012   #12
llukutoukka
Mistä tulee käsitys, että 1. tehtävässä olisi pitänyt laittaa useampia per kohta? Itse en keksi muita useamman alkuaineen kohtia kuin ehkä emäksinen oksidi: Ba ja Be. Laitoin itse Ba kun taulukossa oli bariumhydroksidi.
Vanha 14.03.2012, 15:51 VS: Kemia K2012   #13
VilliSopuli
Mielestäni neliatominen on juuri tuo fosfori, ja puolimetalliksi laitoin Se... emäksisiin oksideihin olisin itsekin laittanut 2 mutta laitoin sitten vain yhden kun tehtäväasettelu oli "mikä". Laitoin muistaakseni Bariumin siihen...

olen nähnyt myös tällaista jaksollisen järjestelmän jaottelua http://ylivieska.cop.fi/karip/kemia/...aksollinen.gif
Ota meihin yhteyttä  
VilliSopuli on viimeksi muokannut viestiä 14.03.2012 15:55. Syy: linkin lisäys
Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 14.03.2012, 15:54 VS: Kemia K2012   #14
bella11
Oliko niitä radioaktiivisia siis muitakin kun se radon?
Vanha 14.03.2012, 15:55 VS: Kemia K2012   #15
petri93
Lainaus:
VilliSopuli kirjoitti: Näytä viesti
Mielestäni neliatominen on juuri tuo fosfori, ja puolimetalliksi laitoin Se... emäksisiin oksideihin olisin itsekin laittanut 2 mutta laitoin sitten vain yhden kun tehtäväasettelu oli "mikä". Laitoin muistaakseni Bariumin siihen...
Seleeni ainakin esiintyy muutamana allotrooppisena muotona. Mä myös laitoin jokaiseen kohtaan yhden.
Vanha 14.03.2012, 15:56 VS: Kemia K2012   #16
nnorppa
Laitoitteko jonkun alkuaineen esim. kahteen kohtaan? Mielestäni se oli ihan hyväksyttävää, koska ei tehtävänannossa kiellettykään asiaa. Koska itse pistin fosforin kohtaan e), jossa oli kyseessä allotrooppiset muodot. Siten fosfori kävisi kahteen kohtaan (jos se on kerran myös neliatominen).
Vanha 14.03.2012, 15:56 VS: Kemia K2012   #17
llukutoukka
Eiköhän se puolimetalli ole Se, kun se on ihan puolimetallien kyljessä.

Tekikö kukaan 12? Oletitteko c-kohdassa, että lämpötila säilyy vakiona reaktion aikana? En itse ainakaan keksi miten lasku olisi hoitunut ilman tätä oletusta. Q=cm(delta)t ehkä, mutta sehän on fysiikkaa.
Vanha 14.03.2012, 15:57 VS: Kemia K2012   #18
llukutoukka
Laitoin fosforin b- ja e-kohtiin.
Vanha 14.03.2012, 15:58 VS: Kemia K2012   #19
TARDIS
Tein 12 viimeisenä vähän hosuen, en oikein ymmärtänyt kysymystä ollenkaan. Vastaukseksi sain K = 13,3333.... Ja ykköseen laitoin emäksiseen oksidiin Ba ja Be.
Vanha 14.03.2012, 16:01 VS: Kemia K2012   #20
nnorppa
Käykö H emäksiseen oksidiin? Tuli mieleen OH, joka on emäksinen.. (?) Hitsit jos tuo ei käy, koska ensiksi olin laittanut vastaukseksi joko Ba tai Be, en nyt muista kumman.. On se mukavaa, jos aina lopulta vaihtaa oikean vastauksen vääräksi.
Vastaa viestiin

Keskustelun työkalut
Näyttövalinnat

Viestien lähetyksen säännöt
Et voi luoda uusia keskusteluja.
Et voi vastata.
Et voi lähettää liitteitä.
Et voi muokata viestejäsi.

BB code on Päällä
Hymiöt ovat Päällä
[IMG] koodi on Päällä