|
Millään rajoilla ei näytä olevan mitään merkitystä reaalisen liikenteen kannalta. Olen juuri ajanut noin 160 km kaupungista maalle. Moottoritieosuudella ( Helsinki - Hämeenlinna Riihimäelle asti) napsautin vakionopeussäätimen kohtaan 110 km/h. Ohitettavia ei tullut eteen, vasemmalta kohisi jatkuva virta ohitse. Automaattisen liikennevalvonnan osuudella
(tie 54 Riihimäeltä Turku - Hämeenlinna -tielle) kaikki muut ajoivat ohitseni, paitsi takapuskuriin liimaantunut rekka. Seuraavalla tieosuudella matkalla kohti Forssaa, jolla ei ole peltipoliiseja, oli rekka edelleen kiinni takapuskurissani. Nostin nopeuden määrään 90km/h, rekka roikkui edelleen perässä ja uhitteli. Tammelan suorilla lähti sitten ohittamaan, käytti koko pitkän suoran välittämättä sillä olevista risteyksistä ja sulkuviivoista tai mistään muustakaan. Ohi meni, seurasin hetken perässä ja mittasin, että ajoi nopeudella 100 km/h. Matkani loppupuolella jatkui edelleen tämä kaikki ohittavat ilmiö, rajuimman ohituksen kokeilin niin, että kiihdytin Volvon perään, mutta lopetin, kun oma mittarini näytti 140 km/h Volvon häipyessä horisonttiin. Matkan viimeisellä osuudella, varsin paikallisella pikkutiellä katselin tienpenkassa lumessa näkyviä möyräysjälkiä, kylän alaikäiset peltoautopojat olivat taas käyneet julkisella tiellä kokeilemassa, josko sitä pysyy tiellä tahi sitten ei.
Nykypäivän liikenteessä millään saannöksilla ei ole mitään merkitystä, koska säännöksiä ei valvota - poliisi on riittämätön ja voimaton. Tämmöiset keskustelut rajoista ovat suoranaista typeryyttä, lakeja ja asetuksia ja määräyksiä on helppo tehtailla miten paljon tahansa, mutta millainen onkaan se idiootti, joka ajattelee, että niitä noin vain noudatetaan. Suurin osa suomalaisista, jollei jopa melkein koko kansa, valitsee ihan itse itse, mitä totella ja noudattaa. Niillä valinnoilla näyttää olevan entistä vähemmän tekemistä sen kanssa, mikä on, ei vain laillista, vaan järkevää, muut huomioon ottavaa tai muutoin tolkullista.
|