yle.fi keskustelut
Etsi keskusteluista

vbphrase[tag_search]
Tarkennettu haku     Ohjeet     Säännöt
  yle.fi keskustelut > Abitreenit > Pääsykokeet
Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Vastaa viestiin
Kaikki viestit tässä ketjussa: Ruotsia opiskelemaan Keskustelun työkalut
Vanha 07.05.2012, 19:15 VS: Ruotsia opiskelemaan   #11
fabiane
Toivottavasti pääset sisään Åa:iin! =)

Mä oon lukenu Turun materiaalit jo kerran läpi, nyt oon alottanu toista kiekkaa tekemällä muistiinpanoja. Vielä ois eka nivaska vaiheessa, heh. En osaa ollenkaan päättää, menisinkö niihin Tampereen pääsykokeisiin :s oon hakenu sinne, mut en ehi ollenkaa lukee sitä juttuu ni vähä turhauttaa. En muutenkaa tajuu miks aloin tosissani lukee Turkuu enkä Tampereelle, koska poikaystävä tosiaan hakee ainoostaan Tampereelle kouluun...

kiropursu, mitä sait ruotsin kirjotuksista? Kirjotitko a:n vai b:n oppimääränä?
Ota meihin yhteyttä   Vastaa lainauksen kanssa
Vanha 08.05.2012, 09:14 VS: Ruotsia opiskelemaan   #12
Inomparentes
Eikö täällä hae kukaan muu Helsinkiin kuin minä?
Vanha 09.05.2012, 19:57 VS: Ruotsia opiskelemaan   #13
Walkaway
Täällä kanssa yksi Helsinkiin hakija Minnekään muualle en hae kuin Helsinkiin. Tosin olemme avokin kanssa laittaneet haut myös Tukholmaan ja Upsalaan, minä luokanopettajaksi ja mies jatkamaan opintojaan siellä. Viime vuonna olin aktiivisesti keskustelussa mukana, mutta kun noi tää keskustelualue muuttui niin jouduin luoda useamman uuden profiilin ja hermohan siinä meni, että sain vihdoin toimimaan

Viime vuonna jäin samoille pisteille yhteispistekiintiössä alimman hyväksytyn kanssa, en päässyt varasijalta sisään. Vuosi koulunkäyntiavustajana ja iltapäiväkerhotätinä on ollut ihan mieletön kokemus. Tänä vuonna hurja tsemppi päällä:
-ruotsinkielisen avomiehen kanssa kotikieli on ollut nyt puolisen vuotta ruotsi,
-paria yo-arvosanaa käyty korottamassa (4 tai 8 pistettä lisää tämän vuoden hakuun),
-Nordens språk (joka on tuttu jo viimevuodelta) luettu useaan kertaan pilkuntarkasti läpi -Kattavat muistiipanot
-Yksityisopettajan kanssa paneuduttu kielioppiin ja erityisesti kääntämiseen.

Viimevuoden koehan kaatui käännöstehtävään: sain vain 1/15p. Ihan säälittävä tulos, mutta muut tehtävät menikin sitten hurjasti paremmin. Kokopäivätyön oheella lukeminen on törkeän raskasta. Nyt mulla alkaakin kahden viikon lukuloma.

Suosittelen muuten kaikille YLE Fem-kanavalta tulevaa Ruotsin murremysteerit-ohjelmaa, hirmuisen mielenkiintoinen, ja siinä on paljon samoja asioita, kun Nordens språkissa, tosin kattavammin Ohjelma tulee lauantaisin klo 19 ja kestää puoli tuntia. Edelliset jaksot löytyvät youtubesta.

Muutkin Helsingin hakijat, tulkaa esiin piiloistanne!
Vanha 11.05.2012, 11:55 VS: Ruotsia opiskelemaan   #14
Jooonas
Itsekkin hain sekä Itä-Suomeen että Ouluun tosin oon enemmän painottanut Oulua. Oon kertaalleen lukenu ajatuksen kanssa tuon pääsykoekirjan ja nytten ois vielä muutamasta kappaleesta muistiinpanot tekemättä! Auttaa hirveän paljon kun pääsee ite prosessoimaan tuon kirjan tekstiä niin jää paremmin päähän Alussa tuntu lähes mahottomalta tuon pääsykoekirjan lukeminen kun piti ihan perusverbejä kahtoa sanakirjasta, mutta se sitte jotenki jäi kun pääs siihen rytmiin kiinni.

Toisaalta, mulla ei oo ihan välttämätöntä tarvetta päästä tänä vuonna sisään ku armeija pittää kuitenki tulevan vuoden aika suorittaa
Vanha 13.05.2012, 18:25 VS: Ruotsia opiskelemaan   #15
fabiane
Jooonas, kun sanoit että oot painottanu enemmän Ouluu, nii paljonko & mitä oot lukenu Joensuuhun?

Ite en oo oikeestaa sitä varten valmistautunu mitenkään, oon vaan paahtanu noita Turun materiaaleja tuli perseen alla. On tainnu jäädä vähän viimetippaan... En oo yhtään kerenny kattomaan vielä kielioppiikaan :s
Vanha 13.05.2012, 21:23 VS: Ruotsia opiskelemaan   #16
Jooonas
Lainaus:
fabiane kirjoitti: Näytä viesti
Jooonas, kun sanoit että oot painottanu enemmän Ouluu, nii paljonko & mitä oot lukenu Joensuuhun?

Ite en oo oikeestaa sitä varten valmistautunu mitenkään, oon vaan paahtanu noita Turun materiaaleja tuli perseen alla. On tainnu jäädä vähän viimetippaan... En oo yhtään kerenny kattomaan vielä kielioppiikaan :s
Kahtonu svt:n ohjelmia D Lasketaanko sitä? Oon mää ll-bladettia lukenu ja vanhoja oppikirjan tekstejä, myös rinnakkaista sarjaa. Vahvistunu käsitys vaan siitä, että galleri -oppikirjasarja on todellakin paras! Sitte oon myös sanastoa ihan systemaattisesti lukenu, jospa jottain ois jääny päähän. Vielä pitäs sivulauseen sanajärjestystä kerrata ku meinaa aina liikkuvamääre tupsahtaa väärään paikkaan No stress!

Mitä siinne Turkuun on sitte pääsykoemateriaalina?
Vanha 13.05.2012, 21:34 VS: Ruotsia opiskelemaan   #17
fabiane
Voi herranjumala, miks must tuntuu suhun verrattuna ihan siltä etten olis tehny mitää no enhän mä ookaa, nyt ei kyllä hyvä heilu! Taidanpa Turun etapin jälkeen keskittyy suosiolla Galleri-kirjoihin...

Turkuu varten oon lukenu kolme kielitieteellistä pläjäystä: Iben Stampe Slettenin teoksesta Nordens språk med rötter och fötter, Marketta Sundmanin Svenskans strukturista (oonko ainoo, kenen mielestä toi tuntuu tosi hankalalta sisäistää?) ja Marika Tandefeltin teoksesta På två språk i ett språksamfund. Om kundtilltal i varuhusannonser.

Sinänsä on käyny onni, että on ollu ihan mielenkiintosta tekstii, mut tuntuu silti ettei pollaan oo jääny tarpeeks. Apua!
Vanha 13.05.2012, 21:39 VS: Ruotsia opiskelemaan   #18
muohta
Täälläkin ollaan hakemassa Helsinkiin Hirveän mielenkiintoinen tuo Nordens språk med rötter och fötter, ainakin minun mielestä!
Mites teillä, oletteko lukeneet pitkää vai keskipitkää ruotsia?
Vanha 13.05.2012, 21:41 VS: Ruotsia opiskelemaan   #19
fabiane
Ite oon lukenu keskipitkää ruotsii, ja myös kirjottanu sillä tasolla. Opettaja koitti kyllä kovasti houkutella kirjottamaan pitkänä, mutta en ihan uskaltanu

Miten menestyitte ruotsin kirjotuksissa?
Vanha 13.05.2012, 22:19 VS: Ruotsia opiskelemaan   #20
Walkaway
Mä oon myös samaa mieltä, että Nordens språk on hirmuisen mielenkiintoinen, vielä tälleen toiseenkin kertaan luettuna. Nyt alkaa tosin tulla korvista ulos, oon tosiaan alottanut tän kirjan kanssa jo tammikuussa (ja edellisestä hakukerrasta nyt puhumattakaan), loppuis jo tää jatkuva toisto

Mullakin taustalla keskipitkän oppimäärä, josta mulla on E viime keväältä. Tänä keväänä kävin korottamatta, ja lähti lautakuntaan 20p yli L:n rajan, mutta vielä en tuuleta varmasta L:stä. Nouskoon jos on noustakseen, pääasia on se, että kielitaito on kohentunut huimasti vuoden aikana.

Mä yllätyin viimevuonna Helsingin hakijoiden "heikosta" lähtöpistetasosta! Olin siis päästä sisään siinä todistus+pääsykoe-kiintiössä, vaikka ei mulla nyt niin hyvät paperit ollutkaan. Viime keväänä hain siis EMMMMA-papereilla, eli sain käytännössä pisteitä noista muista paitsi tosta A:sta (lyhyt ranska), yhteensä siis 70. Tänä vuonna sitten toivottavasti 4 tai 8 pistettä enemmän, jos molemmat aineet, eli ruotsi ja äidinkieli nousee yhdellä arvosanalla, niinkun ovat lautakuntaan lähteneet. Mutta joo, viime vuonna mulla lähti kolme arvosanaa ihan rajalla, ja kaksi tuli yhtä alempana ja vaan yksi samana kuin alustava arvoana.

Millaisilla papereilla muut hakee, vai vieläkö odottelette tuloksia? Toivottavasti teitä lohduttaa tieto siitä, ettei ainakaan Helsinkiin vaadita mitään viittä L:ää, että voi päästä yhteispistekiintiössä sisään
Vastaa viestiin

Keskustelun työkalut
Näyttövalinnat

Viestien lähetyksen säännöt
Et voi luoda uusia keskusteluja.
Et voi vastata.
Et voi lähettää liitteitä.
Et voi muokata viestejäsi.

BB code on Päällä
Hymiöt ovat Päällä
[IMG] koodi on Päällä