Lainaus:
Xsarabee kirjoitti:
Noh noh, upouuden Volkkarin omistajana esitän tuosta vertauksesta mitä suurimman protestini.
Minusta kyllä mennään aika vaaralliselle alueelle, jos aletaan arvostella toisten moraalia sen perusteella, mitä mieltä joku on jonkin TV-sarjan roolihahmon käyttäytymisestä jossain keskustelupalstalla. Omalla kohdallani en ikinä hyväksyisi pettämistä ("se on kerrasta poikki sanon suoraan sen"), mutta se, miten TV-sarjan tai elokuvan tai vaikka kirjan hahmo elämäänsä elää ja valintoja tekee, on ihan toinen juttu. Fiktiosta silloin on kyse ja fiktiohahmojen elämästä ja tekemisen vaikuttimista, ei tosielämän ihmisistä. Luulisi sen nyt olevan selvää kaikille.
Jos tässä vielä kerran asiaa puin, niin mielestäni Niina ja Teemu ovat aina olleet toisilleen epäsopiva pari ja nyt Niinakin tajuaa sen, kun on vihdoin löytänyt sielunkumppaninsa.
Ja moraalista ja moraalittomuudesta jos puhutaan, niin Hanneksen rakastuminen Tuijaan ja Tuijan vastaaminen Hanneksen tunteisiin oli minusta moraalitonta.
Tämä tästä minun moraalistani tällä kertaa.
|
Milla lailla 'vaaralliselle alueelle'?
Mina perustan tuon taannoisen mielipiteeni lukemiini kommentteihin, eika ainoastaan taman jakson osalta, vaan yleensa. Olen olettanut, etta jos joku taalla kirjoittaa ymmartavansa Niinan valintoja tai etta se on ihan ok, etta pettaa puolisoaan/kylla sen voi antaa anteeksi jne..niin eiko se silloin kerro myos keskustelijan omasta arvomaailmasta/moraalista jotain? En silla sita sano, etta toisen moraali olisi jotenkin huonompi kuin omani-se oli vain yleinen havainto jonka olen tehnyt pitkalla aikavalilla taalla palstalla. Voihan olla, etta olen tehnyt vaariakin havaintoja, mutta se onkin totta etta jos ei ole itse ollut vastaavassa tilanteessa omassa elamassaan, on ehka vaikeaa ymmartaa kuinka paljon toisen pettaminen satuttaa. Mina en siksi voi helposti hyvaksya pettamista sarjoissa/elokuvissakaan, koska tiedan omiin kokemuksiini pohjaten myos sen seuraukset.
No,ehka itsellani sitten vastaavasti on liiankin vanhanaikainen asenne, en tieda. Naurakaa vaan. Siihen olen talla palstalla jo tottunut.
Mina tiedan varsin hyvin, etta tassa on kyse fiktiivisista hahmoista ja TV-sarjasta. Mutta kuinka paljon taalla jaksokeskusteluissa onkaan vuosien varrella hiuksia pilkottu joka hitsin yksityiskohdasta ja peilattu tosielamaan, eiko? Aina ja ikuisesti. Olen tata monestikin huvittuneena sivusta lukien seurannut kuinka syvalliseksi nama pohdinnat joskus on menneet. Ja itsekin siita keskustelijoita muistuttanut, etta 'hetkinen, onko tassa enaa jarkea?'
Kylla mina ainakin katson Kotikatuakin niin, etta toisinaan jonkun hahmon kayttaytymisesta mietin, miten vastaavassa tilanteessa toimisin itse, tai kuinka hyvaksyttavaa se tosielamassa olisi. En aina, mutta etenkin silloin kun joku tietty juonikuvio koskee lahelta omaa elamaa.
Aivan samalla tavoin kuin tuossa taannoisessa raiskausoikeudenkayntijaksossa, monen oli vaikeaa nahda sita myos rikoksentekijan nakokulmasta.(tosin Kosti nyt ei hahmona ollut siihen paras mahdollinen eika Eevan reaktio ystavana kovin totuudenmukainen).
Minun puolestani saatte loppukuukausiksi jaada tanne hiuksia halkomaan ilman minun vanhoillismoraalista seuraani. Eihan taalla montaa enaa olekkaan jaljella. Piiri pieni pyorii.
Ruoho on vihreaa, kevat pitkalla, kukat kukkii/puut vihertaa ja lampotilat +20 molemminpuolin paivasta riippuen! Mukavaa kevatta, erityisesti tekijoille! Sarjan katson (toivottavasti) kutkuttavaan loppuun saakka!
'Se lahti taas', kuulen teidan sanovan. Talla kertaa voin sanoa, etta lopullisesti.