Lainaus:
Hobbes kirjoitti:
Täytyy hyvä Roopenpoika hieman jatkaa tuosta aiheesta. Eli determinismistä.
Deterministisen käsityksen mukaan kaikki on yhtä syyn ja seurauksen suhdetta, ja maailma on yksi suuri kellokoneisto.
Mutta ajatellaanpa vaikkapa 'todennäköisyyksiin pohjautuvaa kausaalisuutta.' Perinteinen kausaalisuus lähtee siitä, että A aiheuttaa B:n. Mutta todennäköisyyksiin pohjautuva kausaalisuus taas merkitsee sitä, että A lisää tapahtuman B todennäköisyyttä.
Tupakoinnin ja syövän yhteys on juuri tällainen. Tupakointi ei johda kaikilla syöpään, mutta lisää sen riskiä.
Ja jos otetaan esimerkki historiasta, niin olet varmaankin oikeassa, että tietynlaiset paineet kasautuvat aika-ajoin, jotka sitten purkautuvat esim. sotina. Mutta voidaan ajatella myös niin, että saksalainen revanssihenki ja kasvava kansallisuustunne ihmisissä ei suoraan aiheuttanut toista maailmansotaa. Se vain lisäsi sen todennäköisyyttä. Tarvittiinkin Hitlerin kaltainen yksilö panemaan alulle koko tapahtumien kulku, joka sitten johti sotaan.
Itse näkisin, että maailmassa on paljon tällaista 'probabilistista epävarmuutta' ja tulevaisuus ei ole täysin ennalta määrätty. Ei yhteiskuntien tai yksittäisten ihmistenkään osalta.
|
Kyllähän minun on hiukan tinkittävä tuosta tosiaankin "deterministisestä"maailmankuvastani,sillä tuo viimeinen kommenttisi oli senverran tiukka että alkaa panokset loppua kohdaltani.
Vänkään sen verran vielä että Hitlerinkin persoona oli muodostunut tiettyjen pettymysten ja katkeruuden sävyttämien seikkojen vuoksi juuri otolliseksi muotoutuakseen sellaiseksi "Anti Kristukseksi" joka sitten pystyi laukaisemaan mielettömän tapahtumaketjun Saksan kansan kohtaloksi ja koko Europankin?
Minun näkemyksessäni tosiaankin A aiheuttaa B;n ,ja samoin maailma valkenee huomisaamuna juuri sellaisena kun se tänä iltana on jäänyt ,joten se jatkumon seuraus kummittelee vahvasti kaikessa,mutta jatko eteenpäin on ehkä sittenkin se "Musta Joutsen" rönsyillessään ties mihin suuntaan?
Siinä suhteessa tunnustan sinun näkemyksesi, kylläkin vähän "pitkinhampain"
Mutta on tämä väittelymme ollut ainakin antoisaa,ehkä jotkut "nimimerkit" ovat jo saamassa "mittansa täyteen"meidän kahden vallatessa koko aihepiirin osittain.
Mutta olen varma siitä että jossain yhteydessä jonkin aiheen piirissä me taas laukkaamme melkoiseen "mielipide"kisaan keskenämme?
Hyvää jatkooa sinulle ja vointia "täält Turun puolest"