Lainaus:
kallari kirjoitti:
Monet kansainväliset analyytikot antoivat tv ohjelmassa melkoisen murska-arvion Ollilasta, mukana suomalainen entinen Nokian johtaja. Perusteluna oli juuri Ollilan loppuvuosina tehdyt virheet jotka johtivat katastrofitilaan yhtiön. Kovat arvostelut, mutta ne on rinnastettava aiempina vuosina maksettuihin kymmenien miljoonien bonuksiin joita Ollilalle maksetttin. Esikuntineen he tienasivat ehkä päälle satakin miljoonaa.
Omissa liemissään pyörinyt Ollila ymmärrettävästi häneltä on kadonnut ote tavallisen ihmisen arkeen ja siksi tiukasti puolustaa jättipalkkioita johtajille. Mielestäni jos Ollila olisi suurmies olisi hän yhtiön lähtökohdista ja kasvusta motivoituneena tyytynyt itselleen ja väelleen kohtuullisimpiin palkkioihin. Nyt hän oli hyvä johtaja mutta ei suurmies.
|
En tienytkään, että Ollilakin on noita bonuspaskiaisia, kait ne katsoo, että kun firma tuottaa milardeja, on 'oikeus'. Ilmankos ahneutta kutsutaan negatiiviselta nimeltään liikemiesälyksi.
Mutta ajattelin tuossa arviossani enemmän itse Ollilan tiimin tuotetta, kännykkää ja sen kehittelyä.
Mulla oli työssä 70-80 luvulla autossa arppen lisäksi Nokian kannettava, joka painoi kuin raskas synti, mutta se oli kuitenkin alku kännykän kehittelyyn. Autopuhelinversioita oli tuohon aikaan mm. Panasonicilla ja se omasta mielestäni oli nokoalaista laadukkaampi, sillä jouduin työnantajalle tekemään eri merkeistä vertailun.
Muistan myös, miten eräs tuntemani lahjakas lukiolainen oli kiinnostunut Nokian kannettavasta ja heti yo-tutkinnon jälkeen hänet hyväksyttiin opiskelun ohella Nokian tiimiin tuotekehittelyyn.Siis Ollilalla oli silmää kerätä jo noihin aikoihin ymparilleen lahjakkaita nuoria, ennakkoluulottomia ihmisiä.
En mä silloin olisi silti uskonut, että nokialaisesta tulee niin pieni puhelin kuin se nyt on ja globaali (tai ainakin melkein) menestys-taisi olla ykkössijallakin.
Onhan Nokia nyt tasanteella tai oikeastaan taantunut, mutta kyllä se suomalaisessa teknologiakehittelyssä on siltikin maailman huippuluokkaa.
Mutta kännyköitä tehdään nykyään vähän siellä sun täällä, mutta ei ole Nokian 'Reinojen' ja 'Ainojen' voittanutta.
Mutta uskoakseni Ollila ei taida niistä olla kiinnostunut. Ne ovat pitäneet kuitenkin meillä pintansa melkein Mooseksen päivistä nyky päivään.