RADIOSSA NYT:
Seuraava ohjelma:

Poimintoja

> Kaikki ohjelmat
48:58 Audio: Pilkut vetivät museoon. DocPointissa ei kaihdeta raskaita teemoja
Kultakuume

Pilkut vetivät museoon. DocPointissa ei kaihdeta raskaita teemoja

Tuntematon japanilaistaiteilija veti Helsingin taidemuseeon ennätysyleisön. Raskaat aiheet eivät vaivuta dokumentaristeja epätoivoon. Musiikkitalon akustiikka ei pärjää kansainvälisessä vertailussa. Suurin osa ihmisistä ei erota tekoälyn säveltämää Bachin koraalia alkuperäisestä. Yayoi Kusaman pilkut vetivät yleisön HAMiin vaikka taiteilijaa ei kukaan ennakkoon tuntenut. Helsingin taidemuseon kaikkien aikojen kävijäennätys syntyi japanilaisen 87-vuotiaan Yayoi Kusaman retrospektiivisella näyttelyssä, johon reilun kolmen kuukauden aikana tutustui 225 000 kävijää. Hurja some-näkyvyys tavoitti myös ne yleisöt, jotka museoiden on yleensä hankala tavoittaa. Rasismi ja ilmastonmuutos ovat teemoja Docpointin kotimaisessa sarjassa. John Websterin ja Elina Hirvosen yhteiskunnalliset dokumenttielokuvat tarttuvat rasismiin ja lmastonmuutokseen. Ohjaajat kertovat, mikä ajaa heitä toistuvasti raskaiden teemojen pariin ja voiko dokumentilla muuttaa maailmaa. Professori Tapio Lokki johtaa maailman parasta konserttisaliakustiikan tutkimusryhmää. Vaikka akustiikka on pitkälti makuasia, eivät suomalaiset konserttisalit pärjää kansainvälisessä vertailussa ulkomaisille huippusaleille. Taiteilijat lyökööt rukkaset naulaan- tekoäly hoitaa pian hommat. Viime vuosina laboratoriot ympäri maailmaa ovat kehittäneet tekoälyä, joka onnistuu luomaan maalauksia Rembrandtin, Van Goghin tai Picasson tyylillä. Nyt tekoäly myös säveltää musiikkia. Japanilainen Sony julkaisi hiljattain netissä maailman ensimmäiset tekoälyn säveltämät pop-kappaleet. Kulttuurin ajankohtaisohjelman juontaa Tuula Viitaniemi.

57:20 Audio: Havträsk-trio
Klassista kahteen

Havträsk-trio

Kuhlau: Alkusoitto näytelmämus. Elverhöj (Keijukaiskumpu). (OdensenSO/Othmar Maga). Ljadov: Kahdeksan kansanlaulua. (Venäjän FO/Samuel Friedmann). Sibelius: Pianotrio a-molli (Havträsk) (Sibelius-pianotrio). Verdi: Talvi oopp. Sisilialainen vesper (Metropolitan-oopperan ork./James Levine). Nessler: Wernerin jäähyväiset oopp. Das Trompeter von Säckingen. (Hermann Prey, baritoni, Helga Hildebrand, sopraano, sekä Berliinin saksalaisen oopperan kuoro ja Berliinin sinfonikot/Wilhelm Schüchter).

55:55 Audio: Elokuvakierrätystä
Välilevyjä

Elokuvakierrätystä

Mitähän johtava musiikkineurootikko Dmitri Shostakovitsh tuumasi siitä, että hänen käytetyintä musiikkiaan on elokuvamusiikki, mitä hän sävelsi vain pakosta, ja joka ei kuulosta lainkaan hänen musiikiltaan? Sitä ei voi tietää, mutta se tiedetään että Erich Korngold pelkäsi loistavan musiikkinsa haaskautuvan elokuvakäytössä, ja pelasti sitä siksi konserttimusiikkikäyttöön mahdollisimman paljon. Niin ovat tehneet muutkin, ja syy on selvä. Säveltäminen on kovin työlästä, ja siksi musiikkia kannattaa kierrättää elokuvasta konserttiin - perinteisesti orkesterisarjaksi. Hämmästyttävän usein tuloksena syntyy hyvin suosittua konserttimusiikkia. Mutta jos kyse on vain laiskuudesta, tulos on päinvastainen. Toimittajana Kare Eskola. 1. Sergei Prokofjev: Kizhen häät ja Troikka sinfonisesta sarjasta Luutnantti Kizhe (Los Angelesin FO/Michael Tilson Thomas) 2. Erich Korngold: Sostenuto, 3. osa jousikvartetosta nro 3 D-duuri (Doric-kvartetti) 3. Jacques Ibert: Sarabande pour Dulcinée elok. Don Quixote (Ranskankielisen Sveitsin ork./Neeme Järvi) 4. Dmitri Shostakovitsh: Romanssi orkesterisarjasta Paarma (Nicola Benedetti ja Bournemouthin SO/Kirill Karabits) 5. John Corigliano: Pianissimo Scherzo, 2. osa viulukonsertosta "The Red Violin" (Elina Vähälä ja Sinfonia Lahti/Jaakko Kuusisto) 6. Philip Glass: 1. osa sellokonsertosta nro 2 "Naqoyqatsi" (Matt Haimovitz ja Cincinnatin SO/Dennis Russell Davies) 7. Armas Järnefelt: II näytöksen loppumusiikki sarjasta elok. Laulu tulipunaisesta kukasta (Tampere Filharmonia/John Storgårds) 8. Lotta Wennäkoski: Amor Omnia Suite (RSO/Dima Slobodeniouk) 9. Einar Englund: Alkusoitto sarjasta elok. Pojat (Tampere Filharmonia(John Storgårds) 10. Einar Englund: Poroajot orkesterisarjasta Valkoinen peura (RSO/Petri Sakari)

14:02 Audio: Kuunnelman esittely: Valittujen perhe
Radioteatteri esittää

Kuunnelman esittely: Valittujen perhe

Antti Tuomisen esikoiskuunnelma on kuvaus perheistä, nuoruudesta, seksuaalisuuden heräämisestä ja rakkaudesta uskonnollisen ahdasmielisyyden puristuksessa. Miten kuunnelma syntyi ja millaista oli rakentaa kohtauksia väkevään tarinaan? Kuunnelman esittelyssä haastateltavina ovat käsikirjoittaja Antti Tuominen, ohjaaja Anne Rautiainen ja äänisuunnittelija Anders Wiksten. Toimittajana on Emilia Cronvall. Valittujen perhe -kuunnelman ensiesitys on Radio 1:ssä maanantaina 23.1. klo 19.03. Kuunnelma uusitaan maanantaina 13.2. klo 19.03.

Kuunnelluimmat 24h

53:44 Video: Kalle Haatanen: Saksalainen Suomi vuonna 1918

Kalle Haatanen: Saksalainen Suomi vuonna 1918

Saksan osallistuminen Suomen sisällissotaan lyhensi sotaa vaikka Mannerheim oli alun perin Saksan apua vastaan. Myös sodan jälkeinen kostonkierre olisi ollut pitempi ilman Saksan mukaantuloa, arvelee sosiaali- ja taloushistorian dosentti Marja-Liisa Hentilä. Jossain määrin saksalaisten läsnäolo hillitsi  jopa sodan jälkeisiä teloituksia. Saksan ehdot Suomen sotilaalliselle avulle olivat kuitenkin kovat. Hentilän mukaan voi sanoa, että Suomi menetti jopa suvereniteettiään, kun Saksan Itämeren divisioona saapui suomeen. Saksan ja Suomen välinen sopimus kielsi muun muassa sen, että Suomi olisi ollut yhteyksissä kolmansiin maihin ilman Saksan lupaa. Samoin sopimus takasi Saksalle totaalisen kontrollioikeuden Suomen ulkomaankauppaan.  Suomi joutui allekirjoittamaan myös sopimuksen jonka mukaan Saksa sai perustaan Suomeen sotilastukikohtia aivan oman tahtonsa mukaan. Saksalaiset otettiin Suomessa myönteisesti vastaan, koska Saksa ilmoitti, että sotilaat eivät tule valloittajina vaan auttajina. Suomi pyysi saksalaisia jäämään Suomeen, koska  ajateltiin, että Saksa voisi auttaa Itä-Karjalan valloittamisessa. Tähän Saksa ei kuitenkaan suostunut. Saksan sotilas ei kuitenkaan ollut ilmaista. Suomi oli luvannut että Saksan apuretkikunnan kaikki kulut korvattaisiin. Tämän lupauksena Suomi myös piti,  vaikka Versaillesin rauhansopimus ei tätä Suomelta edellyttänytkään.

46:58 Video: Tiedeykkönen: Suomalaiset ovat sekoitus itää ja länttä - yhteistä alkukotia ei ole

Tiedeykkönen: Suomalaiset ovat sekoitus itää ja länttä - yhteistä alkukotia ei ole

Keitä me suomalaiset oikein olemme? Mistä kaikkialta tänne on saapunut väkeä ja mitkä eri tekijät ovat vaikuttaneet elinolosuhteisiin ja väestömääriin täällä? Mitä kieliä täällä on aikojen saatossa puhuttu? Kuinka hyvin nykytieteen valossa pitää paikkansa käsitys, että suomalaisilla olisi jossain tietyssä paikassa alkukoti ja sieltä olisi vaellettu tänne? Outi Vesakoski Turun yliopistosta esittelee uusia näkökulmia suomalaisuuden kielelliseen alkuperään. Helsingin yliopiston arkeologian dosentti Petri Halinen kertoo arkeologian uusista näkemyksistä Suomen väestöhistoriaan. Toimittajana on Seppo Heikkinen.

17:07 Video: Viha on paha vieras: Viha on paha vieras, osa 3/10

Viha on paha vieras: Viha on paha vieras, osa 3/10

Suomen tunnetuin tamperelaispoliisi komisario Sakari Koskinen on nyt kuunnelmasarjan sankarina. Kuunnelmasarjan on Seppo Jokisen rikosromaaneista dramatisoinut Jussi Niilekselä. Ohjaus: Juha Rosma. Äänisuunnittelu: Teuvo Lehtinen. Musiikki: Jukka Siikavire. Tuotantokoordinaattori: Saila Karvonen. Tuottaja: Varpu Eräpuu. Henkilöt: Sakari Koskinen, komisario - Tommi Korpela. Risto Pekki, ylikonstaapeli - Tommi Raitolehto. Ulla Lundelin, konstaapeli - Riikka Papunen. Sopanen, järjestyspoliisi - Aimo Räsänen. Linnea Hillman - Eriikka Väliahde. Eero Vesiluoma, huoltomies - Ilkka Koivula. Terhi Rihtelä - Ella Mettänen. Krasniqi Markafat, Kosovon pakolainen - Antti Autio. Juhani Suuro - Ilkka A. Jokinen.

Muualla Yle.fi:ssä