Keskiviikko 16.04.2014


Matkustajalautta upposi Etelä-Koreassa

Uppoavan laivan keula, jonka ympärillä on pelastusveneitä ja pelastusaluksia.
Eteläkorealainen matkustajalautta kallistui ja upposi keskiviikkoaamuna.
Kuva: Reuters-TV

Etelä-Koreassa on sattunut vakava laivaturma. Matkustajalautta kallistui ja upposi Etelä-Korean lounaisrannikolla keskiviikkoaamuna. Viranomaiset kertovat, että turmassa kuoli ainakin neljä (4) ihmistä ja loukkaantui 55. Noin 300 ihmistä on kuitenkin yhä kateissa ja pelätään, että moni heistä on kuollut.

Lautta oli matkalla kohti Jejun lomasaarta. Valtaosa lautan matkustajista oli koululaisia ja heidän opettajiaan, jotka olivat luokkaretkellä.

Laivaturman syytä ei vielä tiedetä. Sää ja merenkäynti onnettomuusalueella olivat normaalit

Venäjä-mieliset saivat panssarivaunuja

Kaksi panssarivaunua, joiden päällä istuu ja seisoo joukko sotilaita. Toisessa vaunussa liehuu Venäjän lippu.
Venäjä-mieliset saivat haltuunsa Ukrainan armeijan panssarivaunuja.
Kuva: Genya Savilov / AFP / Lehtikuva

Ukrainan tilanne jatkuu sekavana. Itä-Ukrainassa Venäjä-mieliset ovat saaneet haltuunsa panssarivaunuja. Panssarivaunut ajettiin Kramatorskin kaupungista Slovjanskiin. Vanuissa liehuivat Venäjän liput. Panssarivaunujen kuljettajat kertoivat, että he ovat kuuluneet Ukrainan armeijaan, mutta vaihtaneet puolta, ja ovat nyt Venäjä-mielisten puolella.

Venäjä-mieliset ovat vallanneet rakennuksia ainakin kahdeksassa (8) Itä-Ukrainan kaupungissa. Venäjä-mieliset ovat vallanneet esimerkiksi poliisiasemia ja hallintorakennuksia. He ovat myös pystyttäneet useita tiesulkuja.

Sotilasliitto Nato aikoo vahvistaa joukkojaan itäisessä Euroopassa Ukrainan tilanteen vuoksi. Esimerkiksi valvontalentoja Baltian maiden yllä lisätään.

EU haluaa eroon muovipusseista

Oransseja ja sinisiä muovikasseja.
Muovipussit päätyvät usein luontoa roskaamaan.
Kuva: Yle

EU haluaa vähentää muovikassien ja muovipussien käyttöä. EU:n tavoite on, että viidessä (5) vuodessa muovipussien käyttö vähenee 80 prosenttia.

Muovipussien käyttöä halutaan vähentää, koska pussit päätyvät usein luontoa roskaamaan. EU laskee, että luontoon päätyy vuosittain kahdeksan (8) miljardia muovipussia. Valtaosa kulkeutuu lopulta meriin.

Myös suomalaiset käyttävät vuosittain satoja miljoonia muovipusseja ja muovikasseja. Esimerkiksi S-ryhmän kaupat kertovat, että asiakkaat ostavat 140 miljoonaa muovikassia vuodessa.

Viime vuosina muovikassien käyttö on kuitenkin vähentynyt. Asiakkaat ovat myös alkaneet kysyä enemmän kestokasseja. Kestokassi on tehty esimerkiksi kankaasta.

Pääsiäisenä Suomessa syödään lammasta

Kaupan lihatiski, jonka toisella puolella seisoo myyjä ja toisella puolella asiakas kurkistelee esillä olevia lihoja.
Lampaanlihaa myydään paljon pääsiäisen aikaan.
Kuva: Petri Vilén / Yle

Lampaanliha kuuluu suomalaiseen pääsiäispöytään. Pääsiäisen aikaan Suomessa syödään noin 1,5 miljoonaa kiloa lampaanlihaa. Se on lähes puolet koko vuoden kulutuksesta.

Valtaosa lampaanlihasta tuodaan Suomeen ulkomailta, pääosin Uudesta-Seelannista. Kotimaisen lampaanlihan tuotanto kuitenkin kasvaa vähitellen. Suomessa on nyt yli 850 lammastilaa.

Suomessa syötiin viime vuonna yhteensä 3,4 miljoonaa kiloa lampaanlihaa.


Tosi helppo

Helsingin Diakoniaopiston TuexB-ryhmä. Kuva: Johanna Kartio/HDO.Selkouutiset tekee nyt myös tosi helppoja selkouutisia. Helsingin Diakoniaopiston opiskelijat ovat testanneet niitä.

Opiskelijoiden blogi

Opiskelijoita. Kuva: Yle.Axxellin opiskelijat aloittavat uuden Opiskelijoiden blogin.

Selkouutisten vieras

Elvi Huhtala. Kuva: Yle.Elvi Huhtala kertoo
Yle Oppimisen uusista materiaaleista.


Muualla Yle.fi:ssä