Sunnuntai 27.07.2014


Gazan asukkaiden tilanne on vaikea

Lapsia muovipullojen kanssa.
Lapset hakevat vettä muovipulloilla Gazassa.
Kuva: Mahmud Hams / AFP / Lehtikuva

Tilanne jatkuu vaikeana Gazassa. Gazan taisteluihin toivotaan nyt taukoa. Gazan asukkaiden on vaikea saada esimerkiksi ruokaa ja lääkkeitä taistelujen keskellä.

Taisteluissa ovat vastakkain Israel ja Hamas-järjestö. Ne ovat taistelleet melkein kolme (3) viikkoa. Yli 1000 palestiinalaista ja noin 50 israelilaista on kuollut taistelujen takia.

Gazan alue on Israelin vieressä, ja siellä asuu palestiinalaisia. Palestiinalainen Hamas-järjestö hallitsee Gazan aluetta. Israel on hyökännyt Gazaan, koska Hamas ampuu raketteja Gazasta Israelin puolelle.

Vanhempien hoitoon ei käytetä aikaa

Vanhus ja hoitaja.
Vanhusten hoitaminen on Suomessa yhteiskunnan tehtävä.
Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Suomalaiset käyttävät vain vähän aikaa ja rahaa omien vanhempiensa hyväksi. Yle Uutisten kyselyssä alle 20 prosenttia vastaajista sanoi, että he käyttävät aikaa vanhempiensa hoitoon. Yli 50-vuotiaat hoitavat vanhempiaan ahkerammin kuin muut.

Suomalaiset tukevat omia vanhempiaan myös taloudellisesti vain vähän. Jos rahaa vanhempien hoitoon käytetään, summa on yleensä alle 100 euroa kuukaudessa. Suomalaiset auttavat vanhempiaan tavallisesti käytännön töissä, esimerkiksi siivouksessa tai pihatöissä.

Suomessa vanhemmat auttavat aikuisia lapsiaan ja lasten perheitä enemmän, kuin lapset auttavat vanhempiaan. Suomalaisten mielestä yhteiskunnan täytyy hoitaa vanhukset.

Kari Vuola on tämän vuoden Unikeko

Mies, jonka kyltissä lukee Unikeko.
Vuoden virallinen Unikeko valittiin Naantalissa.
Kuva: Olga Pihlman / Yle

Sunnuntaina on vietetty unikeonpäivää. Vuoden virallinen Unikeko valittiin Naantalissa. Virallinen Unikeko on kirkkomuusikko Kari Vuola. Sana unikeko tarkoittaa ihmistä, joka nukkuu pitkään.

Vanha perinne kertoo, että ihminen on uninen ja laiska koko vuoden, jos hän nukkuu unikeonpäivänä pitkään. Siksi virallinen Unikeko heitetään mereen unikeonpäivänä jo kello 7 aamulla. Suuri joukko ihmisiä oli katsomassa sunnuntaina Naantalin rannassa, kun tämän vuoden Unikeko Kari Vuola sai märän herätyksen.

Unikeonpäivä on monta sataa vuotta vanha perinne. Naantalissa unikeonpäivää on vietetty 1880-luvulta lähtien. Nykyään viralliseksi Unikeoksi valitaan ihminen, joka on tehnyt hyvää työtä Naantalin puolesta.

Kari Vuola heitetään mereen.
Kari Vuola sai märän herätyksen sunnuntaiaamuna kello 7.
Kuva: Olga Pihlman / Yle

Ukkossateita saadaan koko maassa

Sääkartta.
Tiistain sääkartalla on monta salamaa.
Kuva: Yle Uutiset

Kuopiossa on ollut kova ukkossade sunnuntaina. Kuopion kaduilla oli paljon vettä, ja tuuli kaatoi puita. Ukkossade haittasi myös liikennettä.

Alkuviikon aikana vettä sataa eri puolilla Suomea. Tiistaina vettä voi sataa paljon. Lisäksi on ukkosta ja kovaa tuulta.




Muualla Yle.fi:ssä