Keskiviikko 23.04.2014


Äänekoskelle rakennetaan ehkä uusi tehdas

Kone nostaa puunrunkoja.
Uudessa tehtaassa tehdään puusta sellua ja bioenergiaa.
Kuva: Metsä Group

Metsäyhtiö Metsä Group aikoo rakentaa ison tehtaan. Tehdas tulee Äänekoskelle, Keski-Suomeen. Uusi tehdas maksaa yli miljardi euroa, jos suunnitelma toteutuu.

Uusi tehdas tekee puusta sellua, josta valmistetaan paperia ja pakkauksia. Tehdas on uudenlainen biotuotetehdas. Se ei tee vain sellua, se tuottaa myös bioenergiaa.

Jos uusi tehdas rakennetaan, se tuo yli 2500 uutta työpaikkaa. Metsä Group suunnittelee, että tehdas on valmis vuonna 2017.

Stora Enson toimitusjohtaja vaihtuu

Jouko Karvinen.
Jouko Karvinen on johtanut Stora Ensoa seitsemän (7) vuotta.
Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Myös metsäyhtiö Stora Enso on kertonut uutisia. Firman toimitusjohtaja vaihtuu. Stora Enson toimitusjohtaja Jouko Karvinen eroaa työstään, kun Stora Enso on löytänyt uuden johtajan.

Jouko Karvinen on johtanut Stora Ensoa seitsemän (7) vuotta. Viime vuodet ovat olleet metsäteollisuudessa vaikeita, koska paperia ostetaan maailmalla vähemmän kuin ennen. Myös Stora Enson on täytynyt vähentää työntekijöitä.

Stora Enson toimitusjohtaja on tärkeä henkilö. Ruotsalais-suomalainen Stora-Enso on yksi maailman suurista metsäyhtiöistä. Stora-Enso on tärkeä firma Suomelle.

Eläkkeet nousevat hitaasti

Eläkeläinen.
Esko Kotilainen sanoo, että jokainen euro on eläkeläiselle tärkeä.
Kuva: Yle

Eläkkeet ovat nousseet hitaammin kuin palkat. Palkat ovat nousseet kaksi (2) kertaa niin nopeasti kuin eläkkeet vuoden 2000 jälkeen. Näin kertovat tilastot, jotka Eläketurvakeskus on tehnyt Ylelle.

Palkkojen ja eläkkeiden ero on kasvamassa lisää. Hallitus on päättänyt, että eläkkeiden vuosikorotuksia pienennetään. Ensi vuonna eläkkeet nousevat vain 0,4 prosenttia, mutta palkat nousevat todennäköisesti enemmän.

Opettajia kiusataan paljon

Opettaja kirjoittaa taululle.
Opettajalla voi olla raskasta luokkahuoneessa.
Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Opettajat kokevat kiusaamista ja väkivaltaa työssä. Tuhannet opettajat jäävät joskus pois töistä kiusaamisen takia. Näin kertoo opettajien ammattijärjestö eli OAJ, joka on tutkinut opettajien työolosuhteita.

OAJ sanoo, että noin 10 prosenttia opettajista on kokenut väkivaltaa. Väkivaltaa on eniten päiväkodeissa ja peruskouluissa. Väkivallan tekijät ovat lapsia ja nuoria.

Opettajia kiusaavat usein koululaisten vanhemmat. Vanhemmat esimerkiksi tekevät opettajasta paljon valituksia. Kiusaajia ovat joskus myös opettajan omat työkaverit.

Opettajien ammattijärjestön mielestä kiusaaminen ja väkivalta kertovat siitä, että lapset ja nuoret eivät voi hyvin. OAJ toivoo, että vanhemmat kasvattavat lapsia paremmin kuin nyt. Lapsen täytyy oppia jo kotona, mitä saa tehdä ja mitä ei.


Tosi helppo

Helsingin Diakoniaopiston TuexB-ryhmä. Kuva: Johanna Kartio/HDO.Selkouutiset tekee nyt myös tosi helppoja selkouutisia. Helsingin Diakoniaopiston opiskelijat ovat testanneet niitä.

Opiskelijoiden blogi

Opiskelijoita. Kuva: Yle.Axxellin opiskelijat aloittavat uuden Opiskelijoiden blogin.

Selkouutisten vieras

Elvi Huhtala. Kuva: Yle.Elvi Huhtala kertoo
Yle Oppimisen uusista materiaaleista.


Muualla Yle.fi:ssä