Lauantai 20.09.2014


Ukrainan taistelujen lopettamisesta sovittiin

Ihmisiä neuvottelussa.
Ukrainan tilanteesta neuvoteltiin Miniskissä, Valko-Venäjällä.
Kuva: Sergei Gapon / AFP / Lehtikuva

Ukrainan tilanne ehkä paranee. Ukrainan hallitus ja kapinalliset ovat sopineet, miten taistelut lopetetaan Itä-Ukrainassa. Myös Venäjä oli mukana neuvotteluissa.

Neuvotteluissa päätettiin, että Ukrainan armeijan ja kapinallisten tykkiaseita siirretään kauemmaksi toisistaan. Armeijan ja kapinallisten väliin tehdään alue, joka on 30 kilometriä leveä. Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö alkaa valvoa aluetta.

Ukrainan hallitus ja kapinalliset sopivat jo syyskuun alussa, että ne lopettavat taistelut Itä-Ukrainassa. Joitakin taisteluja on kuitenkin ollut myös sen jälkeen. Nyt toivotaan, että uusi suunnitelma lopettaa väkivallan kokonaan.

Vihreät jättävät hallituksen

Ville Niinistö.
Puheenjohtaja Ville Niinistö kertoi Vihreiden päätöksestä.
Kuva: Timo Aalto / Str / Lehtikuva

Vihreät on varmistanut, että puolue eroaa hallituksesta. Vihreillä oli lauantaina kokous, jossa puolue päätti erosta. Vihreät lähtee hallituksesta ydinvoiman eli atomivoiman takia.

Hallitus päätti torstaina, että se kannattaa lupaa Fennovoiman uudelle ydinvoimalalle. Vihreät ei halua Suomeen lisää ydinvoimaa. Puolue ei halua jatkaa työtä hallituksessa, joka päätti lisätä ydinvoimaa.

Suomen ja Venäjän välinen matkailu vähenee

Juna.
Allegro-juna on ollut menestys Helsingin ja Pietarin välillä.
Kuva: Leif Rosnell / VR Group

Matkailu Suomen ja Venäjän välillä on vähentynyt. Lomamatkoja maiden välillä tehdään nyt vähemmän kuin ennen. Työmatkat eivät ole vähentyneet.

Venäläisten lomamatkat Suomeen ovat vähentyneet ruplan kurssin takia. Suomi on nyt venäläisille kalliimpi maa kuin ennen.

Jotkut suomalaiset ovat peruneet lomamatkan Venäjälle Ukrainan kriisin takia. He ovat olleet huolissaan turvallisuudesta, vaikka Ukrainan sota-alue on kaukana esimerkiksi Pietarista ja Moskovasta.

Helsingin ja Pietarin välinen Allegro-juna on menestynyt hyvin, ja matkustajia on ollut paljon. Kesällä Allegron matkustajien määrä väheni, mutta ei kuitenkaan paljon.

Nyt odotetaan, että jääkiekko tuo lisää turisteja Suomen ja Venäjän välille. Suomalainen joukkue Jokerit on nyt mukana KHL-jääkiekkoliigassa. KHL:n jääkiekkopelejä pelataan myös Helsingissä ja Pietarissa.

Syksy tulee myös Etelä-Suomeen

Sääkartta.
Tiistai on jo kylmä päivä koko maassa.
Kuva: Yle Uutiset

Sää kylmenee ensi viikolla koko maassa. Tänä viikonloppuna sää on vielä lämmin Etelä-Suomessa, mutta Pohjois-Suomessa on jo kylmää. Lapissa voi jopa sataa lunta.

Alkuviikon aikana sää kylmenee myös etelässä. Tiistaina lämpötila on enää alle 10 astetta koko maassa. Yöllä on pakkasta.

Ensi viikolla sää on myös sateista. Kylmä sää ja vesisade tuovat syksyn myös etelään.




Muualla Yle.fi:ssä