Maanantai 20.05.2013
Gumball-kilpailijat ajoivat moottoritiellä 200 km/h
![]() |
| Monet kilpailijat olivat ulkomailta, mutta mukana oli myös suomalaisia. Kuva: Tarja Hiltunen / Yle |
Etelä-Suomessa on ollut harvinainen tapahtuma, kun ulkomaalaiset kilpa-autoilijat ovat ajaneet kovaa ylinopeutta autoteillä. Ryhmä kilpa-autoilijoita tuli aamulla Turkuun, josta he ajoivat nopeasti Helsinkiin ja Venäjälle. Poliisi otti kiinni kilpailijoita, joiden vauhti oli moottoritiellä jopa 200 kilometriä tunnissa.
Kilpailijat ovat mukana tapahtumassa, jonka nimi on Gumball 3000. Vauhdikas ralli alkoi Kööpenhaminasta ja se päättyy Monte Carloon. Monet osallistujista on rikkaita, ja matkan aikana on erilaisia juhlia.
Poliisi antoi sakkoja ulkomaalaisille kilpailijoille, jotka eivät ehkä maksa niitä. Suomessa autoilijoiden ei tarvitse maksaa sakkoja heti, vaan asia menee oikeuteen. Ulkomaalaiset kilpailijat ovat jo kaukana, kun oikeus päättää rangaistuksista.
Jolla kertoi ensimmäisestä älypuhelimestaan
![]() |
| Jollan älypuhelin tulee kauppoihin ehkä tämän vuoden lopussa. Kuva: Jolla |
Suomalainen Jolla on kertonut, millainen on sen uusi matkapuhelin. Yhtiö esitteli maanantaina älypuhelimen, joka tulee kauppoihin myöhemmin. Jolla kertoo, että sen ensimmäinen älypuhelin tulee kauppoihin ehkä tämän vuoden lopussa.
Jollan puhelimessa on yhtiön oma käyttöjärjestelmä, jonka nimi on Sailfish. Esimerkiksi Nokian älypuhelimissa on Microsoftin käyttöjärjestelmä, jonka nimi on Windows.
Jollan puhelimeen tulee 4,5 tuuman näyttö ja 8 megapikselin kamera. Monet Jollan työntekijät olivat aiemmin töissä Nokialla.
Ongelmia työvoimatoimistojen puhelinpalveluissa
![]() |
| TE-toimistojen puhelinjärjestelmät uudistettiin tämän vuoden alussa. Kuva: Petra Ristola / Yle |
Työvoimatoimistojen puhelinpalveluissa on pahoja ruuhkia. Palveluissa on ruuhkia, koska työvoimatoimistojen uudessa puhelinjärjestelmässä on ongelmia. Lisäksi ihmiset joutuvat odottamaan kauan, koska työttömiä on enemmän kuin ennen.
Ongelmia on eniten suurissa TE-toimistoissa eli työ- ja elinkeinotoimistoissa. Pahoja ruuhkia on Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla. Lisäksi ruuhkia on Työlinjan puhelinpalvelussa, joka auttaa työttömiä koko Suomessa.
Esimerkiksi Pirkanmaalla, Tampereen alueella, puhelut ovat menneet väärille ihmisille. Pirkanmaan TE-toimisto korjaa uuden puhelinjärjestelmänsä ennen kesälomaa.
Ruotsi voitti jääkiekon maailmanmestaruuden
![]() |
| Tämä oli yhdeksäs (9.) kerta, kun Ruotsi voitti jääkiekon MM-kisat. Kuva: Tomi Hänninen |
Jääkiekon MM-kisat ovat päättyneet. Ruotsista tuli maailmanmestari, kun se voitti Sveitsin loppuottelussa sunnuntaina. Ruotsi teki finaalissa viisi (5) maalia ja Sveitsi teki vain yhden maalin.
Suomi oli kisojen neljäs (4.), koska sen hävisi sunnuntaina Yhdysvalloille. Sunnuntain peli oli viimeinen, jossa Jukka Jalonen oli Suomen päävalmentaja. Tulevaisuudessa päävalmentaja on Erkka Westerlund, joka on valmentanut Suomen maajoukkuetta myös aikaisemmin.





Tulosta
Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Vieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.