Torstai 14.06.2012
Nokia vähentää tuhansia työntekijöitä
![]() |
| Stephen Elop sanoo, että Nokian pääkonttori pysyy Suomessa. Kuva: Kimmo Mäntylä / Lehtikuva |
Matkapuhelinvalmistaja Nokia vähentää tuhansia työntekijöitä. Nokia vähentää yhteensä 10 000 työntekijää eri puolilla maailmaa. Suomessa Nokia irtisanoo 3700 työntekijää.
Suomessa ei ole ennen irtisanottu näin suurta määrää työntekijöitä yhdellä kertaa. Myös Suomen hallitus on huolissaan Nokian irtisanomisten takia. Elinkeinoministeri Jyri Häkämies sanoo, että Suomessa tarvitaan nyt uusia keksintöjä, joista hyvä esimerkki on Rovion Angry Birds.
Nokian toimitusjohtaja Stephen Elop sanoo, että Nokia ei hylkää Suomea. Nokian pääkonttori pysyy Suomessa. Elop muistuttaa, että Nokia tekee tärkeää tuotekehitystyötä Suomessa myös tulevaisuudessa.
Nokia sulkee Salon tehtaan kokonaan
![]() |
| Työntekijät olivat järkyttyneitä tehtaan sulkemisesta Salossa. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva |
Nokian irtisanomiset tuntuvat raskaasti Salon kaupungissa, Turun seudulla. Nokia sulkee tehtaansa Salossa kokonaan, ja 850 työntekijää menettää työpaikkansa. Nokia on tehnyt Salon tehtaalla älypuhelimia, viime aikoina Lumia-sarjan puhelimia.
Nokia vähentää työntekijöitä myös Pohjois-Suomessa, ja Oulussa monet Nokian työntekijät menettävät työpaikkansa. Arvioidaan, että ehkä jopa 500 työntekijän täytyy lähteä pois yhtiöstä Oulussa. Oulussa tehdään tulevaisuudessa vain halpoja puhelimia, kalliita älypuhelimia ei Oulussa enää tehdä.
Nokian suurten irtisanomisten syy on se, että Nokia haluaa säästää rahaa. Nokia yrittää säästää noin 1,6 miljardia euroa ensi vuoden loppuun mennessä.
Eduskunta luottaa hallitukseen
![]() |
| 105 kansanedustajaa äänesti hallituksen puolesta ja 69 sitä vastaan. Kuva: Yle |
Hallitus on saanut eduskunnan luottamuksen. Suurin osa kansanedustajista äänesti hallituksen puolesta, ja hallitus voi jatkaa työssään. Äänestys oli eduskunnassa torstaina.
Eduskunta äänesti hallituksen luottamuksesta, koska perussuomalaiset ja vasenryhmä tekivät hallitukselle välikysymyksen. Välikysymyksen aiheena oli euron kriisi ja tuen antaminen Espanjalle. Perussuomalaiset eivät hyväksy sitä, miten Suomi on mukana Euroopan talouskriisin hoitamisessa.
Aung San Suu Kyi vierailee Euroopassa
![]() |
| Aung San Suu Kyi on Myanmarin oppositiojohtaja. Kuva: Dennis M. Sabangan / EPA |
Myanmarin eli entisen Burman oppositiojohtaja Aung San Suu Kyi vierailee Euroopassa. Aung San Suu Kyi aloitti vierailunsa Sveitsistä. Lisäksi hän vierailee Irlannissa, Britanniassa, Ranskassa ja Norjassa.
Norjassa Aung San Suu Kyi pitää kiitospuheen, koska hän sai Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 1991. Aung San Suu Kyi ei voinut vuonna 1991 hakea rauhanpalkintoa itse, koska Myanmarin sotilashallitus ei päästänyt häntä pois kodistaan. Aung San Suu Kyi pääsi vapaaksi vasta vuonna 2010, ja viime huhtikuussa myanmarilaiset valitsivat hänet maan parlamenttiin.





Tulosta
Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Vieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.