Lauantai 16.06.2012
Jyrki Katainen jatkaa kokoomuksen puheenjohtajana
![]() |
| Kokoomuksen puoluekokous valitsi Jyrki Kataisen puheenjohtajaksi. Kuva: Yle |
Kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen jatkaa tehtävässään. Kokoomus valitsi Kataisen puheenjohtajaksi puoluekokouksessa Rovaniemellä. Muita ehdokkaita ei ollut.
Jyrki Katainen on johtanut kokoomusta jo kahdeksan (8) vuotta. Kokoomus on nykyään Suomen suurin puolue, ja se on mukana maan hallituksessa. Jyrki Katainen on hallituksen pääministeri.
Jyrki Katainen kertoi kokoomuksen puoluekokouksessa, että hän aikoo vierailla Salossa ja Oulussa. Salon ja Oulun kaupungeissa monet ihmiset menettävät työpaikkansa, kun Nokia irtisanoo työntekijöitään. Katainen aikoo selvittää, miten kaupunkeja voidaan auttaa.
YK keskeyttää tarkkailuoperaation Syyriassa
![]() |
| YK:n tarkkailijat ovat valvoneet Syyrian tulitaukoa. Kuva: EPA / David Manyua / Yhdistyneet kansakunnat |
Väkivalta Syyriassa jatkuu. Väkivalta häiritsee nyt myös YK:n eli Yhdistyneiden kansakuntien tarkkailuoperaatiota Syyriassa. YK:n tarkkailijat eivät voi hoitaa tehtäväänsä väkivallan keskellä.
YK:n tarkkailijat ovat valvoneet tulitaukoa Syyrian hallituksen ja opposition välillä. Tulitauko ei ole toiminut, ja hallitus ja oppositio ovat jatkaneet taisteluja. YK:n ja Arabiliiton rauhansuunnitelma ei ole lopettanut väkivaltaa.
YK toivoo, että väkivalta loppuu pian. YK:n tarkkailijat jatkavat työtään, kun se on taas mahdollista. Tarkkailijoiden joukossa on myös suomalaisia.
Väkivalta alkoi Syyriassa jo yli vuosi sitten. Maan oppositio vastustaa presidentti Bashar al-Assadia, joka on yrittänyt voittaa opposition armeijan avulla. Syyriassa on kuollut väkivallan takia tuhansia ihmisiä.
Ruotsi myöntää oleskelulupia syyrialaisille
Ruotsi myöntää oleskeluluvan sadoille syyrialaisille. Jopa 800 syyrialaista saa Ruotsista oleskeluluvan Syyrian väkivallan takia. Asiasta kertoo Expressen-lehti.
Ruotsi ei ole enää tänä vuonna lähettänyt syyrialaisia takaisin Syyriaan. Syyrian väkivallan takia lapset ja lapsiperheet voivat saada Ruotsista pysyvän oleskeluluvan.
Presidentti asuu kesällä Kultarannassa
![]() |
| Presidentin kesäasunto Kultaranta on Naantalissa. Kuva: Jyrki Valkama / Yle |
Suomen presidenttipari on muuttanut kesäksi Naantaliin. Presidentti Sauli Niinistö ja hänen vaimonsa Jenni Haukio asuvat kesällä Kultarannan linnassa, joka on Naantalissa. Presidentti hoitaa kesällä myös työtään Kultarannassa.
Lauantaina Naantalin kaupunki järjesti tervetuloseremonian presidenttiparille. Maanantaina Kultarannan puistossa aukeaa näyttely, jossa on taiteilija Antti Maasalon veistoksia. Myös yleisöllä on mahdollisuus päästä katsomaan veistoksia ja Kultarannan puistoa.
Kultaranta on ollut Suomen presidentin kesäasunto vuodesta 1922 lähtien. Linna on rakennettu graniittikivestä. Kultarannassa on myös iso puisto ja puutarha.




Tulosta
Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Vieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.