Etusivu > Arkisto > Yle Uutiset selkosuomeksi 18.06.2012

Maanantai 18.06.2012


Kreikassa hallitusneuvottelut ovat alkaneet

Mies toimittajien keskellä.
Antonio Samarasin Uusi demokratia -puolue voitti Kreikan vaalit.
Kuva: Lehtikuva / AFP

Kreikkaan yritetään saada hallitus, joka hyväksyy säästöt. Uusi demokratia -puolue sai sunnuntain parlamenttivaaleissa eniten kannatusta. Puolue haluaa, että Kreikka pysyy mukana euroalueessa ja tekee säästöt, joita muut euromaat ovat vaatineet. Kreikka ei saa muilta euromailta lisää tukea, jos se ei vähennä valtion menoja.

Sosialistinen Pasok-puolue on sanonut, että se lähtee mukaan säästöihin. Pasok-puolue sai kolmanneksi (3.) eniten ääniä vaaleissa. Vasemmistolainen Syriza-puolue sai toiseksi (2.) eniten ääniä sunnuntain vaaleissa. Syriza vastustaa säästöjä.

Kreikassa järjestettiin uudet parlamenttivaalit, koska toukokuun vaalien jälkeen puolueet eivät onnistuneet sopimaan hallituksesta.

Egyptin presidentinvaalien tulos epäselvä

Kaksi naista äänestyspaikalla.
Egyptiläiset äänestivät presidentinvaalien toisella kierroksella.
Kuva: Amel Pain / EPA

Egyptissä presidentinvaalien voittaja on yhä epäselvä. Muslimiveljeskunta ilmoitti, että sen ehdokas Mohammed Mursi voitti vaalien toisen kierroksen. Myös vaalien toisen ehdokkaan Ahmed Shafikin kannattajat ilmoittivat, että heidän ehdokkaansa voitti vaalit. Ahmed Shafik oli pääministeri silloin, kun Hosni Mubarak oli Egyptin presidentti.

Egyptin presidentinvaalien tulos on varma vasta myöhemmin tällä viikolla. Tilanne maassa on sekava myös siksi, että Egyptin sotilasneuvosto ilmoitti sunnuntaina uudesta perustuslaista. Uusi perustuslaki siirtää valtaa sotilasneuvostolle.

Huono kielitaito estää töiden saamisen

Sairaanhoitaja potilaan vuoteen äärellä.
Raquel Torres Filippiineiltä tekee Suomessa työtä sairaanhoitajana.
Kuva: Yle

Huono kielitaito haittaa monien maahanmuuttajien pääsyä terveydenhuoltoalalle töihin. Hoitoalan ammattijärjestö Tehy on selvittänyt maahanmuuttajien työskentelyä ja kohtelua työelämässä.

Tehyn mielestä työnantajien täytyy tarjota maahanmuuttajille kieliopetusta. Maahanmuuttajat tarvitsevat myös perehdyttämistä työtehtäviin. Lisäksi työpaikan kaikille työntekijöille täytyy järjestää koulutusta monikulttuurisuudesta.

Suomessa vasta muutamalla prosentilla sairaanhoitajista on maahanmuuttajatausta.

Juhannuksen säästä puhutaan jo

Mustekala ja purkkeja.
Juhannussäätä on kysytty Linnanmäen huvipuiston mustekala Jakilta.
Kuva: Yle

Suomessa puhutaan jo juhannuksen säästä. Aurinko paistaa Suomessa juhannuksena, mutta myös sadetta on tulossa. Ilmatieteen laitos ennustaa, että Etelä- ja Länsi-Suomessa on juhannuksena aurinkoista. Itä-Suomessa voi sataa jo perjantaina eli juhannusaattona.

Juhannussäätä on kysytty myös Linnanmäen huvipuiston mustekala Jakilta. Jakki ennustaa, että Suomessa on juhannuksena ukkosta.

Suomessa vietetään juhannusta ensi viikonloppuna.


Radio Suomi

Yle Uutiset selkosuomeksi Radio Suomessa kello 21.30.

Monican blogi

Monica kurssikaveriensa kanssa. Kuva: Julia Chen.Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.

Bahria kertoo

Bahria Bensalem Korpela.Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?

Selkouutisten vieras

Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen. Kuva: YleVieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.

Miksi? Siksi!

Kuvassa Ugaso Isse, Mustapha Kebbeh, Sanna Heliövaara, Fatimah Baig, Hye Min Shim, Bledar Gjata. Kuva: Jyrki Valkama / YLEMiksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.


Muualla Yle.fi:ssä