Torstai 28.06.2012
EU-johtajat koolla Brysselissä
![]() |
| EU-johtajat puhuvat esimerkiksi Espanjan tilanteesta. Kuva: EPA |
EU:n johtajat ovat taas koolla Brysselissä eurokriisin takia. Kokouksessa puhutaan esimerkiksi työttömyyden vähentämisestä ja euron tulevaisuudesta. Brysselissä ovat koolla aluksi kaikki EU-maat ja perjantaina on vuorossa euromaiden kokous. Pääministeri Jyrki Katainen edustaa Suomea kokouksessa.
EU:n huippukokouksessa puhutaan myös Espanjan ja Kyproksen tilanteesta. Molemmat maat ovat pyytäneet apua pankkiensa pelastamiseksi. Kypros tarvitsee apua myös valtiontalouden hoitamiseen.
Kofi Annan esittää Syyriaan uutta hallintoa
![]() |
| Kofi Annan on YK:n erityisedustaja. Kuva: Nabil Mounzer / EPA |
YK:n erityisedustaja Kofi Annan esittää Syyriaan väliaikaista hallintoa. Annan teki esityksensä sen jälkeen, kun YK:n tutkijaryhmä julkisti raporttinsa Syyrian väkivaltaisuuksista. Tutkijaryhmä vieraili Syyriassa.
Kofi Annan esittää, että Syyrian väliaikaiseen hallintoon tulee mukaan nykyhallinnon jäseniä ja kapinallisten edustajia. Syyrian oppositio vastustaa suunnitelmaa, jos presidentti Bashar al-Assad pysyy vallassa. YK:n turvallisuusneuvosto käsittelee Kofi Annanin esitystä lauantaina Sveitsissä Genevessä.
Väkivalta on jatkunut Syyriassa jo yli vuoden. Presidentti Bashar al-Assad sanoi tiistaina, että maa on sotatilassa.
Obaman terveydenhuoltouudistus hyväksyttiin
![]() |
| Barack Obama haluaa jatkaa presidenttinä toisen kauden. Kuva: Martin H. Simon / EPA |
Yhdysvalloissa korkein oikeus on hyväksynyt uuden terveydenhuoltolain. Terveydenhuollon uudistus on ollut tärkeä asia presidentti Barack Obamalle. Siksi korkeimman oikeuden päätös on poliittinen voitto presidentti Obamalle.
Uusi terveydenhuoltolaki määrää, että kaikilla yhdysvaltalaisilla täytyy olla sairausvakuutus vuoteen 2014 mennessä. Lain avulla yli 30 miljoonalle yhdysvaltalaiselle halutaan saada oikeus terveydenhuoltoon.
Yhdysvalloissa republikaanit ovat uhanneet perua lain, jos heidän ehdokkaansa voittaa seuraavat vaalit.
Itä-Lapissa satoi räntää
![]() |
| Saariselällä maa oli valkoinen torstaiaamuna. Kuva: Liikennevirasto |
Itä-Lapissa satoi torstaiyönä räntää. Ilmatieteen laitos kertoo, että Inarin Saariselällä satoi aamulla myös lunta ja lämpötila laski lähelle nollaa. Lapissa ei yleensä ole näin kylmää kesäkuussa.
Säät lämpenevät vähän koko Suomessa. Pohjois-Lapissa lämpötila on perjantaina alle 10 astetta, mutta muualla Pohjois-Suomessa on melkein 15 lämpöastetta. Länsi-Suomessa lämpötila nousee 20 asteeseen, muualla Etelä-Suomessa on vähän kylmempää.





Tulosta
Leena Nissilä kertoo Opetushallituksen uudesta internetpalvelusta suomen kielen opiskelijoille.
Monica kirjoittaa, että hän on asunut Suomessa nyt 2 vuotta.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.