Etusivu > Arkisto > Yle Uutiset selkosuomeksi 30.06.2012

Lauantai 30.06.2012


Suomi vaatii vakuuksia Espanjalta

Jutta Urpilainen.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen kertoi Suomen vaatimuksista.
Kuva: Yle

Suomi haluaa vakuudet Espanjan lainalle. Espanja saa muilta Euroopan unionin mailta lainaa talousongelmiensa takia. EU-maat sopivat asiasta tällä viikolla kokouksessaan Brysselissä.

Espanja saa lainaa Euroopan kriisirahastosta, jossa myös Suomi on mukana. Vakuuksien avulla Suomi haluaa varmistaa, että se saa myöhemmin takaisin ne rahat, jotka se lainaa Espanjalle. Suomen valtiovarainministeri Jutta Urpilainen sanoo, että hän ehkä aloittaa neuvottelut vakuuksista Espanjan kanssa ensi viikolla.

Espanja tarvitsee tukea maan pankkeja varten. EU-maat sopivat Brysselin kokouksessa, että tulevaisuudessa myös pankit voivat saada tukea Euroopan kriisirahastosta. Ennen kuin EU-maat antavat kriisirahaston tukea suoraan pankeille, ne perustavat viraston, joka valvoo pankkeja.

Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen muistuttaa, että jokainen maa on itse vastuussa omista veloistaan. Asia ei muutu sen takia, että muut maat voivat antaa tukea suoraan kriisimaiden pankeille.

Pride-kulkue Helsingissä

Suuri joukko ihmisiä.
Pride-kulkueen osallistujat kokoontuivat Senaatintorilla.
Kuva: Yle

Helsingissä on lauantaina ollut Pride-kulkue. Pride-kulkueen osallistujat haluavat parantaa seksuaalivähemmistöjen asemaa. Kulkueessa oli tänä vuonna mukana yli 8000 ihmistä.

Pride-kulkuetta häirittiin myös tänä vuonna, kun nuori mies heitti kulkueen osallistujia kananmunilla. Kaksi (2) vuotta sitten Pride-kulkueen osallistujien päälle suihkutettiin kaasua. Teon takia kolme (3) miestä sai ehdollisen vankeusrangaistuksen.

Pride-kulkue oli Helsinki Pride -viikon viimeinen tapahtuma. Pääkaupunkiseudulla on viikon aikana ollut monia eri tapahtumia, joissa on puhuttu homoseksuaalien ja muiden seksuaalivähemmistöjen tilanteesta. Pride-viikko järjestetään joka vuosi.

Sekunti lisää aikaa

Tämä viikonloppu on tavallista pitempi. Lauantain ja sunnuntain välinen yö kestää sekunnin kauemmin kuin muut yöt. Ylimääräinen sekunti eli karkaussekunti pitää huolen siitä, että maapallo ja kello ovat samassa tahdissa.

Karkaussekunti on aina joskus tarpeen, koska maapallon pyöriminen hidastuu. Edellisen kerran karkaussekunti oli käytössä neljä (4) vuotta sitten.

Karkaussekunti tuo myös ongelmia modernin tekniikan takia. Se vaikuttaa esimerkiksi internetiin, pankkien tietokoneisiin ja lentojärjestelmiin. Kansainvälisissä kokouksissa ei ole kuitenkaan pystytty sopimaan siitä, miten karkaussekunnista voidaan luopua.

Sunnuntai on lämmin päivä Etelä-Suomessa

Pilvinen taivas.
Sunnuntaina saadaan vain lyhyitä sadekuuroja, jatkuvat sateet loppuvat.
Kuva: Jari Flinck / Yle

Sää lämpenee sunnuntaina Etelä-Suomessa. Lämpötila voi olla yli 20 astetta. Pohjois-Suomessa on kylmempää. Sää muuttuu myös kuivemmaksi koko Suomessa, ja vesisateet loppuvat.


Radio Suomi

Yle Uutiset selkosuomeksi Radio Suomessa kello 21.30.

Selkouutisten vieras

Leena Nissilä. Kuva: OpetushallitusLeena Nissilä kertoo Opetushallituksen uudesta internetpalvelusta suomen kielen opiskelijoille.

Monican blogi

Ensimmäinen kuva Monicasta Suomessa. Kuva: Monican albumi.Monica kirjoittaa, että hän on asunut Suomessa nyt 2 vuotta.

Bahria kertoo

Bahria Bensalem Korpela.Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?

Miksi? Siksi!

Kuvassa Ugaso Isse, Mustapha Kebbeh, Sanna Heliövaara, Fatimah Baig, Hye Min Shim, Bledar Gjata. Kuva: Jyrki Valkama / YLEMiksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.


Muualla Yle.fi:ssä