Etusivu > Arkisto > Yle Uutiset selkosuomeksi 01.07.2012

Sunnuntai 01.07.2012


Puolueiden kannatuksessa ei suuria muutoksia

Graafinen esitys puolueiden kannatuksesta.
Kokoomus, SDP, keskusta ja perussuomalaiset ovat suurimmat puolueet.
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Poliittisten puolueiden kannatuksessa ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Yle Uutisten kannatusmittaus kertoo, että muutokset puolueiden kannatusluvuissa olivat kesäkuussa hyvin pieniä.

Hallituksen suuret puolueet kokoomus ja SDP ovat edelleen Suomen suurimmat puolueet. Kokoomuksen kannatus on yli 21 prosenttia. SDP:n eli sosiaalidemokraattien kannatus on vähän alle 21 prosenttia.

Oppositiopuolueet saavat vähemmän kannatusta kuin suuret hallituspuolueet. Hallituksen ulkopuolella eli oppositiossa ovat keskusta ja perussuomalaiset. Keskustan kannatus on yli 16 prosenttia, ja perussuomalaisten kannatus on yli 15 prosenttia.

Taloustutkimus mittasi puolueiden kannatuksen Yle Uutisille kesäkuussa.

Ólafur Ragnar Grímsson jatkaa Islannin presidenttinä

Ihmisiä äänestyspaikalla.
Ólafur Ragnar Grímsson kävi äänestämässä yhdessä vaimonsa kanssa.
Kuva: Thorvaldur Orn Kristmundsson / EPA

Islannissa Ólafur Ragnar Grímsson jatkaa maan presidenttinä. Ólafur voitti presidentinvaalit, jotka järjestettiin Islannissa viikonloppuna.

Ólafur Ragnar Grímsson on 69-vuotias. Hän ollut Islannin presidentti jo vuodesta 1996 lähtien. Islannissa presidentillä ei ole paljon poliittista valtaa.

Islanti on pienin Pohjoismaa. Maassa on vähän yli 300 000 asukasta.

Vähemmistöasiain neuvottelukunta aloittaa

Eva Biaudet.
Eva Biaudet on vähemmistöasiain neuvottelukunnan puheenjohtaja.
Kuva: Yle

Uusi vähemmistöasiain neuvottelukunta on aloittanut työnsä. Neuvottelukunnan tehtävä on ehkäistä etnistä syrjintää Suomessa. Ryhmä on saanut tehtävänsä Suomen hallitukselta.

Vähemmistöasiain neuvottelukunta voi tehdä ehdotuksia esimerkiksi siitä, miten ulkomaalaisten oikeudet turvataan Suomessa. Neuvottelukunta parantaa myös viranomaisten ja järjestöjen yhteistyötä.

Vähemmistöasiain neuvottelukunnassa on mukana ihmisiä esimerkiksi Suomen etnisistä ja uskonnollisista vähemmistöistä. Neuvottelukunnan puheenjohtaja on vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet.

Helsingin EM-kilpailut ovat loppuneet

Kolme urheilijaa mitalit kaulassa.
Ari Mannio (oikealla) sai keihäänheiton pronssimitalin.
Kuva: Tomi Hänninen

Helsingin EM-kilpailut ovat loppuneet sunnuntaina. Euroopan mestaruuskilpailut kestivät viisi (5) päivää. Yleisurheilijat kilpailivat Helsingin olympiastadionilla.

Paras suomalaisurheilija näissä kilpailuissa oli Ari Mannio. Ari Mannio sai pronssimitalin, kun hän oli kolmas (3.) miesten keihäänheitossa. Keihäänheitto on laji, jossa suomalaiset urheilijat ovat perinteisesti menestyneet hyvin.

Yleisurheilun EM-kilpailut järjestettiin ensimmäisen kerran jo 78 vuotta sitten, silloin kilpailut olivat Italian Torinossa. Aikaisemmin EM-kilpailut olivat neljän (4) vuoden välein, mutta nyt kilpailut ovat joka toinen (2.) vuosi. Helsinki on järjestänyt yleisurheilun EM-kilpailut jo kolme (3) kertaa.

Seuraavan kerran yleisurheilun EM-kilpailut ovat Sveitsin Zürichissä vuonna 2014.


Radio Suomi

Yle Uutiset selkosuomeksi Radio Suomessa kello 21.30.

Selkouutisten vieras

Leena Nissilä. Kuva: OpetushallitusLeena Nissilä kertoo Opetushallituksen uudesta internetpalvelusta suomen kielen opiskelijoille.

Monican blogi

Ensimmäinen kuva Monicasta Suomessa. Kuva: Monican albumi.Monica kirjoittaa, että hän on asunut Suomessa nyt 2 vuotta.

Bahria kertoo

Bahria Bensalem Korpela.Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?

Miksi? Siksi!

Kuvassa Ugaso Isse, Mustapha Kebbeh, Sanna Heliövaara, Fatimah Baig, Hye Min Shim, Bledar Gjata. Kuva: Jyrki Valkama / YLEMiksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.


Muualla Yle.fi:ssä