Tiistai 03.07.2012
Espoossa räjähdysonnettomuus rakennustyömaalla
![]() |
| Ihmiset loukkaantuivat, kun rakennustyömaalta lensi kiviä. Kuva: Yle |
Espoossa on sattunut räjähdysonnettomuus rakennustyömaalla. Seitsemän (7) ihmistä loukkaantui onnettomuudessa, joka sattui päivällä Espoon Matinkylässä. Yksi ihminen loukkaantui vakavasti, ja hänet vietiin sairaalaan.
Ihmiset loukkaantuivat, kun rakennustyömaalta lensi kiviä. Pelastuslaitos kertoo, että rakennustyömaalla tehtiin räjäytystöitä. Onnettomuus tapahtui ehkä siksi, että räjäytystöitä ei peitetty tarpeeksi hyvin.
Myös kauppakeskus Iso Omena evakuoitiin, koska kiviä lensi kauppakeskuksen seinälasien läpi ja sen katolle. Kukaan ei loukkaantunut vakavasti kauppakeskuksessa.
Syyrian vankiloissa kidutetaan ihmisiä
![]() |
| YK:n erityisedustaja Kofi Annan on keskustellut Syyrian tilanteesta monta kertaa. Kuva: EPA |
Ihmisoikeusjärjestö kertoo, että Syyrian vankiloissa kidutetaan ihmisiä. Human Rights Watch -järjestön mukaan Syyrian johtajat ovat vastuussa siitä, että vankiloissa tehdään rikoksia ihmisyyttä vastaan. Järjestö vaatii, että YK eli Yhdistyneet kansakunnat vie Syyrian rikokset Kansainväliseen rikostuomioistuimeen.
Human Rights Watch haastatteli yli 200 entistä poliittista vankia ja ihmistä, jotka ovat paenneet Syyriasta. Järjestö kertoo, että Syyriassa on ainakin 27 pidätyskeskusta, joissa vankeja kidutetaan.
Suomalaiset arvostavat kehitysyhteistyötä
![]() |
| Suomi on tehnyt kehitysyhteistyötä esimerkiksi Nepalin kanssa. Kuva: Ensio Karjalainen / Yle |
Monet suomalaiset suhtautuvat positiivisesti Suomen kehitysyhteistyöhön, vaikka taloustilanne on huono. Näin kertoo kysely, jonka Taloustutkimus on tehnyt ulkoministeriölle. 80 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että kehitysyhteistyö on erittäin tärkeää tai melko tärkeää.
Vajaa 20 prosenttia suomalaisista haluaa lisää rahaa kehitysyhteistyöhön. 14 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että kehitysyhteistyön rahoja voi vähentää.
Suomi on luvannut pitää kiinni EU:n tavoitteesta, jonka mukaan EU-maat antavat kehitysyhteistyöhön vähintään 0,7 prosenttia bruttokansantuotteesta vuoteen 2015 mennessä.
Keski-Euroopassa ukkosmyrskyjä
![]() |
| Keski-Euroopassa on satanut myös rakeita. Kuva: Walter Sieri / EPA |
Keski-Euroopassa on ollut voimakkaita ukkosmyrskyjä. Myrskyt ovat aiheuttaneet tuhoja suurella alueella Pohjois-Italiasta Baltiaan asti. Myrsky on esimerkiksi kaatanut puita ja aiheuttanut tulvia maanteillä. Eniten vahinkoja on tullut tietoon Puolassa ja Itävallassa.
Esimerkiksi Itävallassa ja Unkarissa lämpötila on noussut 35 asteeseen. Voimakkaat ukkoset ja sateet syntyvät, kun kylmä ja kuuma ilma kohtaavat.





Tulosta
Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Vieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.