Etusivu > Arkisto > Yle Uutiset selkosuomeksi 10.07.2012

Tiistai 10.07.2012


Euromaat sopivat Espanjan tuesta

Kolikko, jossa lukee Espanja.
Espanjan hallitus päättää ehkä tällä viikolla uusista säästöistä.
Kuva: Martin Gerten / EPA

Euromaat ovat sopineet Espanjan auttamisesta. Euromaiden valtiovarainministerit sopivat tiistaiyönä Brysselissä Espanjan tukipaketin ehdoista. Espanja saa heinäkuun loppuun mennessä 30 miljardia euroa kriisipankkien tukemiseen.

Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen sanoo, että Suomi on mukana Espanjan tukipaketissa vain, jos Suomi saa vakuudet. Urpilaisen mukaan neuvottelut vakuuksista ovat jo alkaneet Espanjan kanssa. Suomen eduskunta kutsutaan koolle ehkä jo heinäkuussa Espanjan tuen takia.

Kongolainen sotapäällikkö sai rangaistuksen

Thomas Lubanga.
Thomas Lubanga tuomittiin lapsisotilaiden värväämisestä.
Kuva: Jerry Lampen / EPA

Kongolainen sotapäällikkö on saanut vankeusrangaistuksen lapsisotilaiden värväämisestä. Haagin Kansainvälinen rikostuomioistuin tuomitsi Thomas Lubangan 14 vuoden vankeuteen. Tämä on ensimmäinen (1.) kerta, kun Haagin Kansainvälinen rikostuomioistuin antaa tuomion.

Thomas Lubangan joukot sotivat Kongon demokraattisessa tasavallassa Iturin maakunnassa. Joukot sieppasivat lapsia ja pakottivat heidät taistelemaan. Noin 60 000 ihmistä kuoli konfliktissa, joka kesti viisi (5) vuotta.

Ulkomaiset työntekijät asuvat huonoissa oloissa

Rakennuksia maalla.
Maatiloilla tarvitaan paljon työntekijöitä kesällä.
Kuva: Tuula Nyberg

Monet ulkomaalaiset työntekijät asuvat vaarallisissa rakennuksissa maatiloilla. Työntekijät nukkuvat esimerkiksi konehalleissa tai navetoissa. Rakennukset ovat vaarallisia siksi, että niissä voi esimerkiksi syttyä helposti tulipalo.

Turun seudulla on tehty viime vuosina paljon tarkastuksia tiloille sen jälkeen, kun ukrainalainen marjanpoimija kuoli navetan tulipalossa vuonna 2008. Tarkastusten ansiosta työntekijöiden majoitus on muuttunut paremmaksi.

Yhdellä maatilalla voi olla jopa 100 työntekijää kesällä, kun työtä on paljon.

Taiteilija Helene Schjerfbeckiä juhlitaan

Maalauksia museossa.
Helene Schjerfbeckin töitä on esillä Ateneumissa.
Kuva: Jenni Nurminen / Valtion taidemuseo

Taiteilija Helene Schjerfbeckin syntymästä on kulunut tasan 150 vuotta. Helene Schjerfbeck oli tunnettu suomalainen taidemaalari. Juhlavuoden aikana hänen kunniakseen järjestetään paljon näyttelyitä ja tapahtumia.

Esimerkiksi Helsingissä Ateneumin taidemuseossa on esillä yli 300 Helene Schjerfbeckin maalausta eri aikakausilta. Schjerfbeckin maalauksia on esillä myös Tammisaaressa, jonne hän muutti, että sai maalata rauhassa.

Helene Schjerfbeck on yhä suosittu. Hänet tunnetaan esimerkiksi maalauksista, joissa hän kuvaa itseään.


Radio Suomi

Yle Uutiset selkosuomeksi Radio Suomessa kello 21.30.

Monican blogi

Monica kurssikaveriensa kanssa. Kuva: Julia Chen.Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.

Bahria kertoo

Bahria Bensalem Korpela.Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?

Selkouutisten vieras

Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen. Kuva: YleVieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.

Miksi? Siksi!

Kuvassa Ugaso Isse, Mustapha Kebbeh, Sanna Heliövaara, Fatimah Baig, Hye Min Shim, Bledar Gjata. Kuva: Jyrki Valkama / YLEMiksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.


Muualla Yle.fi:ssä