Etusivu > Arkisto > Yle Uutiset selkosuomeksi 14.07.2012

Lauantai 14.07.2012


Presidentti uskoo, että Suomi pysyy euroalueessa

Presidentti Sauli Niinistö.
Presidentti Sauli Niinistö kommentoi Euroopan talouskriisiä Kokkolassa.
Kuva: Yle

Presidentti Sauli Niinistö ei usko, että Suomi eroaa euroalueesta. Presidentti kuitenkin ymmärtää, että euroalueen tulevaisuus huolestuttaa suomalaisia. Niinistö kommentoi Euroopan talouskriisiä lauantaina Kokkolassa.

Presidentti Niinistö uskoo, että Euroopan keskuspankin täytyy painaa lisää setelirahaa. Se on Niinistön mielestä ehkä ainoa ratkaisu Euroopan talouskriisiin. Niinistö arvioi, että ratkaisun huono puoli on inflaatio, eli hinnat nousevat, kun setelirahan määrä kasvaa.

Espanjan lainan vakuudet kiinnostavat myös muita

Eero Heinäluoma.
Eero Heinäluoma kertoi muiden maiden kiinnostuksesta.
Kuva: Yle

Suomi ei ehkä ole ainoa maa, joka haluaa vakuudet Espanjan lainalle. Eduskunnan puhemies Eero Heinäluoma sanoo, että Suomen lisäksi ehkä neljä (4) tai viisi (5) maata on kiinnostunut vakuuksista. Heinäluoma kertoi asiasta Aamulehdessä lauantaina.

Hollanti on jo kertonut, että se harkitsee, tarvitseeko se vakuuksia Espanjan lainalle. Heinäluoma sanoo, että on myös muita maita, jotka ovat kiinnostuneita vakuuksista. Heinäluoman mielestä vakuuksien vaatiminen on parantanut Suomen mainetta ulkomailla.

Euromaat ovat sopineet, että ne antavat Espanjalle lainaa sen talousongelmien takia. Espanja tarvitsee rahaa joitakin pankkejaan varten, että ne pystyvät hoitamaan tehtäviään. Suomi antaa Espanjalle lainaa vain, jos Suomi saa lainalle vakuudet. Vakuuksien avulla Suomen hallitus haluaa varmistaa, että Suomi saa takaisin osan rahoistaan, jos Espanja ei pysty maksamaan lainaa takaisin.

Ihmisiä loukkaantui Pamplonan härkäjuoksujuhlassa

Mies makaa kadulla, ja härät juoksevat hänen ylitseen.
Juoksija jää härkien alle Pamplonassa,
Kuva: Josu Santestaban / EPA

Espanjassa yhteensä 38 ihmistä on loukkaantunut Pamplonan härkäjuoksujuhlassa. Viimeinen härkäjuoksu oli lauantaina, ja siinä loukkaantui neljä (4) ihmistä. Härkäjuoksujuhla on kestänyt viikon ajan.

Pamplonan härkäjuoksussa ihmiset juoksevat härkien edellä noin 850 metrin matkan kapeilla ja ahtailla kaduilla. Yleensä ihmiset loukkaantuvat, kun he kaatuvat juoksun aikana. Esimerkiksi tänä vuonna vain neljä (4) miestä sai vammoja härkien sarvista.

Pamplonan härkäjuoksujuhla on jo satoja vuosia vanha perinne.

Ruotsi on juhlinut 35-vuotiasta Victoriaa

Kruununprinsessa Victoria.
Kruununprinsessa Victoria on suosittu Ruotsissa.
Kuva: Maja Suslin / EPA

Ruotsissa on lauantaina juhlittu kruununprinsessa Victorian syntymäpäivää. Kruununprinsessa täytti tänä vuonna 35 vuotta. Victoriasta tulee Ruotsin kuningatar isänsä kuningas Kaarle Kustaan jälkeen.

Päivällä Ruotsin kuningasperhe tervehti ruotsalaisia perheen lomanviettopaikassa Öölannissa. Nyt mukana oli myös Victorian tytär prinsessa Estelle, joka syntyi viime talvena. Kruununprinsessan syntymäpäivän iltana on kansanjuhla, jossa tänä vuonna esiintyy esimerkiksi Ruotsin euroviisuvoittaja Loreen.


Radio Suomi

Yle Uutiset selkosuomeksi Radio Suomessa kello 21.30.

Monican blogi

Monica kurssikaveriensa kanssa. Kuva: Julia Chen.Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.

Bahria kertoo

Bahria Bensalem Korpela.Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?

Selkouutisten vieras

Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen. Kuva: YleVieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.

Miksi? Siksi!

Kuvassa Ugaso Isse, Mustapha Kebbeh, Sanna Heliövaara, Fatimah Baig, Hye Min Shim, Bledar Gjata. Kuva: Jyrki Valkama / YLEMiksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.


Muualla Yle.fi:ssä