Etusivu > Arkisto > Yle Uutiset selkosuomeksi 15.07.2012

Sunnuntai 15.07.2012


Pääministeri puolustaa euroa ja euroaluetta

Savon Sanomien sivu, jossa pääministeri Kataisen kirjoitus.
Pääministeri Katainen kertoi arvioistaan Savon Sanomisa.
Kuva: Savon Sanomat / Yle Uutisgrafiikka

Pääministeri Jyrki Katainen puolustaa euroa. Kataisen mielestä Suomen kannattaa pysyä mukana euroalueessa. Pääministeri kertoi arvioistaan sunnuntaina Savon Sanomissa.

Katainen sanoo, että seuraukset ovat huonot, jos Suomi eroaa euroalueesta tai jos euroalue hajoaa. Silloin Suomella ei ole rahaa yhtä hyviin hyvinvointipalveluihin kuin nyt. Lisäksi verot nousevat, pääministeri Katainen arvioi.

Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini sanoo, että pääministeri Katainen pelottelee turhaan euroalueen hajoamisella. Soini on Kataisen kanssa eri mieltä eurokriisin ratkaisemisesta. Soinin mielestä kriisi ratkeaa vain, jos heikot maat lähtevät pois euroalueesta..

YK pelkää, että Syyrian hätäapu ei riitä

Joukko ihmisiä keskustelemassa.
YK:lla on tarkkailijoita Syyriassa.
Kuva: Lehtikuva / D. Leal Olivas / AFP

YK eli Yhdistyneet kansakunnat on huolissaan Syyrian hätäavusta. YK pelkää, että se ei voi antaa tarpeeksi apua syyrialaisille, jos se ei saa lisää rahaa apua varten. Sveitsissä on maanantaina kansainvälinen kokous Syyrian auttamisesta.

Syyriassa tarvitaan koko ajan lisää apua. Huhtikuussa YK auttoi 200 000 syyrialaista, mutta heinäkuussa YK antaa apua jo 850 000 syyrialaiselle. Nyt YK tarvitsee lisää rahaa, että se voi antaa apua kaikille, jotka sitä tarvitsevat. Ihmisiä kuolee Syyriassa, jos he eivät saa esimerkiksi ruoka-apua.

Syyrian tilanne on vaikea, koska presidentti Bashar al-Assadin hallitus ja Syyrian oppositio taistelevat väkivaltaisesti. Taistelut ovat jatkuneet jo reilusti yli vuoden. Yli 17 000 ihmistä on kuollut, ja monet syyrialaiset ovat paenneet Syyrian naapurimaihin.

Myrskyt ovat tehneet vahinkoa Puolassa

Pyörremyrsky.
Puolassa oli trombeja eli pyörremyrskyjä.

Puolassa on ollut pahoja myrskyjä. Trombit eli pyörremyrskyt tekivät vahinkoa Pommerin alueella. Ainakin yksi ihminen on kuollut ja kymmenen loukkaantunut myrskyjen takia.

Myrskyt tuhosivat rakennuksia, ja monet puolalaiset ovat menettäneet kotinsa. Lisäksi myrskyt kaatoivat puita. Alueella on 1200 pelastustyöntekijää siivoamassa myrskyjen jälkiä.

Trombit eivät ole harvinaisia Puolassa, mutta tällä kertaa vahingot olivat tavallista suuremmat.

Pekka Mikkola on uusi tangokuningas

Pekka Mikkola.
Yli miljoona ihmistä seurasi tv:stä, kun Mikkolasta tuli tangokuningas.
Kuva: Martti kainulainen / Lehtikuva

Seinäjoen Tangomarkkinoiden tangolaulukilpailulla oli suuri yleisö lauantai-iltana. Kilpailu lähetettiin radiossa ja televisiossa. Esimerkiksi tv-lähetyksellä oli yli miljoona katsojaa.

Tangolaulukilpailun voittaja oli Pekka Mikkola. Hän on uusi tangokuningas. Pekka Mikkola on 25-vuotias, ja hän on kotoisin Oulusta. Hän opiskelee musiikkikasvatusta Oulun yliopistossa.

Presidentti Sauli Niinistö ja hänen vaimonsa Jenni Haukio olivat katsomassa kilpailua Seinäjoella.


Radio Suomi

Yle Uutiset selkosuomeksi Radio Suomessa kello 21.30.

Monican blogi

Monica kurssikaveriensa kanssa. Kuva: Julia Chen.Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.

Bahria kertoo

Bahria Bensalem Korpela.Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?

Selkouutisten vieras

Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen. Kuva: YleVieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.

Miksi? Siksi!

Kuvassa Ugaso Isse, Mustapha Kebbeh, Sanna Heliövaara, Fatimah Baig, Hye Min Shim, Bledar Gjata. Kuva: Jyrki Valkama / YLEMiksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.


Muualla Yle.fi:ssä