Maanantai 23.07.2012
Niinistö toivoo selvitystä Espanjan tukipaketista
![]() |
| Presidentti Niinistö on huolestunut EU:n epäselvien päätösten takia. |
Presidentti Sauli Niinistö haluaa lisätietoja Espanjan tukipaketista. Niinistö haluaa tietää, mitä kaikkea euromaat ovat sopineet Espanjan auttamiseksi. Presidentti haluaa selkokielisen ja perusteellisen selvityksen tukipaketista.
Euromaat ovat päättäneet, että ne lainaavat espanjalaisille jopa sata (100) miljardia euroa. Espanja tarvitsee apua, koska sen pankit ovat huonossa kunnossa. Eduskunta äänesti tukipaketista viime viikolla.
Suomessa on ihmetelty Espanjan tukipaketin ehtoja. Komission varapuheenjohtaja Olli Rehn on yrittänyt kertoa, millaisia päätöksiä euromaat ovat yhdessä tehneet. Presidentti Sauli Niinistön mielestä epäselvyys kertoo huonosta yhteistyöstä EU:ssa.
Maanantai oli väkivaltainen päivä Irakissa
![]() |
| Väkivaltaisia iskuja oli ainakin 13 kaupungissa eri puolilla Irakia. Kuva: Marwan Ibrahim / AFP / Lehtikuva |
Irakissa viikko on alkanut väkivaltaisesti. Maanantaina yli sata (100) ihmistä kuoli pommi-iskujen ja muun väkivallan takia. Lisäksi yli 200 ihmistä loukkaantui.
Iskut tapahtuivat sen jälkeen, kun al-Qaidan johtaja puhui uudesta hyökkäyksestä. Al-Qaida aikoo päästä alueille, joilta Yhdysvaltain joukot lähtivät pois joulukuussa.
Maastopalo on tappanut neljä ihmistä Espanjassa
![]() |
| Maastopalot ovat Kataloniassa, lähellä Espanjan ja Ranskan rajaa. Kuva: Remy Gabalda / AFP / Lehtikuva |
Espanjassa on pahoja maastopaloja. Maastopalojen takia on kuollut neljä (4) ihmistä. Lisäksi yli 20 ihmistä on loukkantunut.
Maastopalot ovat Katalonian alueella, Ranskan lähellä. Maastopalot ovat pysäyttäneet liikenteen Ranskan ja Espanjan rajalla.
Espanjalaiset ja ranskalaiset ovat taistelleet yhdessä liekkejä vastaan. Palomiehet kertovat, että maastopalo on nyt hallinnassa.
Vammaiset lapset kohtaavat usein hyväksikäyttöä
![]() |
| Lapset kärsivät myös laiminlyönneistä eli heistä ei pidetä huolta. Kuva: Ed Oudenaarden / EPA |
Vammaiset lapset kokevat enemmän väkivaltaa ja hyväksikäyttöä kuin tavalliset lapset. Uusi selvitys kertoo, että yli 25 prosenttia vammaisista lapsista on kärsinyt esimerkiksi väkivallan tai seksuaalisen hyväksikäytön takia. Selvitys on julkaistu brittiläisessä Lancet-lehdessä, joka on kuuluisa tiedelehti.
Vammaiset lapset kärsivät väkivallasta ja hyväksikäytöstä neljä (4) kertaa useammin kuin tavalliset lapset. Esimerkiksi älyllisesti kehitysvammaisia käytetään usein seksuaalisesti hyväksi. Lasta voidaan myös laiminlyödä, eli hän jää ilman tukea ja apua.
Risto Burman Kehitysvammaisten Tukiyhdistyksestä sanoo, että ongelma on vakava ja laaja. Vammaiset lapset tarvitsevat paljon apua, ja he ovat riippuvaisia toisista ihmisistä. Usein pahoinpitelijä on ihminen, joka auttaa vammaista lasta.





Tulosta
Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Vieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.