Maanantai 30.07.2012
Syyrian pakolaisten määrä kasvaa
![]() |
| Jordaniassa on telttaleirejä Syyrian pakolaisia varten. Kuva: Jamal Nasrallah / EPA |
Syyrian pakolaisten määrä kasvaa. Ihmisiä pakenee nyt paljon Aleppon kaupungista, jossa Syyrian armeija ja kapinalliset taistelevat. YK eli Yhdistyneet kansakunnat kertoo, että noin 200 000 ihmistä on paennut Alepposta viime päivinä.
Taistelujen takia Aleppon asukkaiden tilanne on vaikea. Heillä ei ole tarpeeksi vettä ja ruokaa. Monet kaupungin asukkaat ovat hakeneet suojaa esimerkiksi kouluista.
Viime päivinä kymmenet tuhannet ihmiset ovat paenneet Syyriasta sen naapurimaihin. Esimerkiksi Jordaniassa on jo 130 000 syyrialaista pakolaista, ja pakolaisia tulee lisää koko ajan. Sunnuntaina Jordania avasi suuren telttaleirin, jossa on 2000 telttaa pakolaisia varten.
Punkbändi oikeudessa Venäjällä
![]() |
| Pussy Riot teki musiikki-iskun kirkkoon helmikuussa. Kuva: Pussy Riot Group |
Venäjällä on alkanut kuuluisan punkbändin oikeudenkäynti. Pussy Riot -punkyhtyeen jäsenistä kolme (3) naista on nyt oikeudessa. Naiset voivat joutua jopa seitsemäksi (7) vuodeksi vankilaan, koska heitä syytetään huliganismista.
Viime helmikuussa punkbändin naiset lauloivat ortodoksisessa kirkossa laulun, jossa he arvostelivat Venäjän johtajaa Vladimir Putinia. Laulussa naiset pyysivät, että Neitsyt Maria ajaa Putinin pois. He arvostelivat myös sitä, että Venäjän johtajien ja ortodoksikirkon suhteet ovat liian läheiset.
Naiset itse sanovat, että he eivät ole tehneet rikosta. He pyysivät oikeudessa anteeksi, jos he ovat loukanneet uskovaisia. He sanovat, että heidän tekonsa oli vain poliittinen ja taiteellinen.
Naiset vangittiin viime maaliskuussa. Monet venäläiset ja ulkomaalaiset taiteilijat ovat vaatineet, että naiset pääsevät vapaiksi. Monien mielestä punkbändin oikeudenkäynti on poliittinen tapahtuma.
Yhdeksän kuoli liikenneonnettomuudessa Puolassa
Puolassa on tapahtunut paha liikenneonnettomuus. Yhdeksän (9) ihmistä kuoli, kun juna ja bussi törmäsivät toisiinsa. Onnettomuus tapahtui Lodzin kaupungin lähellä maanantaina.
Suurin osa onnettomuuden uhreista oli ukrainalaisia työntekijöitä. He olivat matkalla töihin elintarviketehtaalle. He matkustivat pikkubussilla, joka jäi risteyksessä junan alle.
Junan matkustajat eivät loukkaantuneet onnettomuudessa.
Kesän lämpöennätys on 31 astetta
![]() |
| Ukkosmyrsky kaatoi kalamajoja Huovarin saaressa. Kuva: Rajavartiolaitos |
Kuuma sää on jatkunut. Maanantaina on mitattu kesän uusi lämpöennätys. Itä-Suomessa Lieksassa lämpöä oli 31 astetta.
Maanantaina on ollut myös ukkosmyrskyjä. Pohjois-Suomessa Oulussa ukkosmyrsky aiheutti tulvia, ja vettä pääsi myös monien rakennusten sisään. Virolahdella ukkosmyrsky kaatoi pieniä rakennuksia eli kalamajoja Huovarin saaressa.




Tulosta
Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Vieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.