Lauantai 04.08.2012
Perussuomalaisten kannatus on noussut
![]() |
| Suurimmat puolueet ovat kokoomus, SDP, perussuomalaiset ja keskusta. Kuva: Yle Uutisgrafiikka |
Perussuomalaisten kannatus on noussut. Yle Uutisten uusi kysely kertoo, että perussuomalaisten kannatus nousi paljon heinäkuussa. Kysely kertoo myös, että Suomen suurin puolue on edelleen kokoomus.
Kokoomuksen kannatus on nyt 20,8 prosenttia. SDP on toiseksi (2.) suurin puolue, sen kannatus on 20,3 prosenttia. Kokoomus ja SDP eli sosiaalidemokraatit ovat mukana Suomen hallituksessa. Kokoomuksen puheenjohtaja Jyrki Katainen on pääministeri, ja SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen on valtiovarainministeri.
Perussuomalaiset on nyt kolmanneksi (3.) suurin puolue. Sen kannatus on 17,5 prosenttia. Perussuomalaiset ei ole mukana hallituksessa, eli puolue on oppositiossa. Perussuomalaiset on nyt suurin oppositiopuolue.
Keskustan kannatus on vähän laskenut. Keskusta on nyt neljänneksi (4.) suurin puolue, ja sen kannatus on 15,5 prosenttia. Keskusta on oppositiopuolue, sillä ei ole ministereitä hallituksessa.
Syyrian väkivalta jatkuu
![]() |
| Damaskoksessa on taistelujen jälkiä joka puolella. Kuva: AFP / Lehtikuva |
Syyriassa taistelut jatkuvat. Hallituksen sotilaat ja kapinalliset ovat taistelleet esimerkiksi maan pääkaupungissa Damaskoksessa. Kaupungin asukkaiden tilanne on vaikea.
YK:n eli Yhdistyneiden kansakuntien yleiskokous tuomitsi Syyrian väkivallan perjantaina. Kaikki maat eivät kuitenkaan olleet asiasta samaa mieltä. Esimerkiksi Venäjä ja Kiina ovat kritisoineet yleiskokouksen päätöstä.
YK:ssa keskustellaan nyt paljon Syyriasta, koska maan väkivalta on pahentunut. Presidentti Bashar al-Assadin hallitus ja Syyrian kapinalliset ovat taistelleet vallasta jo 17 kuukautta. Taisteluissa on kuollut yli 20 000 ihmistä.
Lonely Planet kirjoittaa Turun saaristosta
![]() |
| Lonely Planetin toimittaja ja valokuvaaja ovat tehneet jutun Suomessa. Kuva: Ari Welling / Yle |
Kuuluisa Lonely Planet on tutustunut Turun saaristoon. Lonely Planet on maailman suurin matkaopaskirjojen ja matkalehtien tekijä. Lonely Planetin toimittaja ja valokuvaaja ovat olleet Turun saaristossa tänä kesänä.
Toimittaja Marcel Theroux ja valokuvaaja James Bedford ovat tyytyväisiä matkaansa. He haluavat tulla joskus takaisin Turun saaristoon yhdessä perheidensä kanssa.
Lonely Planet julkaisee matkaoppaita, lehtiä ja tv-ohjelmia kahdeksalla (8) eri kielellä. Juttu Turun saaristosta tulee ensi kesänä englanninkieliseen Lonely Planet Traveller -lehteen.
Presidentti Halosen Rontti-kissa kuoli
![]() |
| Rontti-kissa presidentin kesäasunnon pihalla vuonna 2010. Kuva: Martti kainulainen / Lehtikuva |
Kerrotaan vielä lopuksi, että presidentti Tarja Halosen Rontti-kissa on kuollut. Rontti oli 18 vuotta vanha tyttökissa. Tarja Halosen toinen kissa, Miska, kuoli viime kesänä.
Presidentti Halonen kertoi Rontti-kissan kuolemasta internetin Twitter-palvelussa.





Tulosta
Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Vieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.