Etusivu > Arkisto > Yle Uutiset selkosuomeksi 05.08.2012

Sunnuntai 05.08.2012


Valtiovarainministeriö tekee ensi vuoden budjettia

Ministereitä pöydän äärellä.
Hallitus päätti jo viime talvena vähentää valtion menoja.
Kuva: Yle

Valtiovarainministeriö on aloittamassa budjetin tekemistä. Ministeriö aloittaa maanantaina neuvottelut siitä, miten Suomen valtion tulot ja menot hoidetaan vuonna 2013. Valtiovarainministeriö kertoo keskiviikkona, millaista budjettia se ehdottaa ensi vuodelle.

Suuret hallituspuolueet kokoomus ja SDP uskovat, että budjetti syntyy melko helposti. Hallitus päätti jo viime talvena nostaa veroja ja vähentää valtion menoja. Siksi hallituspuolueet eivät usko, että budjetista syntyy suuria riitoja.

Hallitus yrittää saada budjetin valmiiksi elokuun loppuun mennessä. Syyskuussa eduskunta aloittaa budjetin käsittelemisen.

Syyriassa on siepattu iranilaisia

Ihmisjoukko televisiokuvassa.
Tv-kanava Al Arabiya näytti videon, jossa iranilaiset ehkä näkyvät.
Kuva: APTN

Syyriassa on siepattu iranilaisia. Syyrian kapinalliset ottivat kiinni noin 50 iranilaista pyhiinvaeltajaa. Sieppaus tapahtui Syyrian pääkaupungissa Damaskoksessa lauantaina.

Syyrian kapinalliset sanovat, että iranilaiset pyhiinvaeltajat ovat sotilaita, jotka tulivat Syyriaan keräämään tietoja. Iran on kannattanut Syyrian presidentti Bashar al-Assadia, jota vastaan Syyrian kapinalliset taistelevat.

Iran toivoo, että Turkki ja Qatar voivat auttaa iranilaisten vapauttamisessa. Mailla on hyvät suhteet Syyrian kapinallisiin, koska ne ovat tukeneet kapinallisia Syyrian kriisin aikana.

Tulva pahentaa Pohjois-Korean ruokapulaa

Pohjois-Koreassa on pahoja tulvia. Melkein 200 ihmistä on kuollut tulvien takia, ja yli 200 000 ihmisen on täytynyt lähteä tulvia pakoon. Tulvien syy on rankkasade.

Tulvat pahentavat myös Pohjois-Korean ruokapulaa. YK eli Yhdistyneet kansakunnat arvioi jo ennen tulvia, että noin 60 prosentilla pohjoiskorealaisista on liian vähän ruokaa. Nyt määrä nousee, koska tulvavedet ovat aiheuttaneet vahinkoa esimerkiksi riisipelloille. Viikonloppuna YK aloitti apukuljetukset Pohjois-Koreaan.

Vietnamissa seksuaalivähemmistöjen Pride-kulkue

Ihmisiä, joilla on sateenkaarilippu.
Vietnamin ensimmäinen Pride-kulkue sujui rauhallisesti.
Kuva: Hoang Dinh Nam / AFP / Lehtikuva

Vietnamissa on ollut ensimmäinen homoseksuaalien ja muiden seksuaalivähemmistöjen Pride-kulkue. Kulkue oli maan pääkaupungissa Hanoissa, ja se sujui rauhallisesti. Kulkueessa oli mukana noin sata (100) osallistujaa.

Pride-kulkueella ei ollut virallista lupaa, mutta Vietnamin viranomaiset eivät yrittäneet estää sitä. Homoseksuaalisuus ei ole Vietnamissa enää niin paha asia kuin ennen.

Heinäkuussa Vietnamin oikeusministeri sanoi, että on aika harkita homoliittojen laillistamista. Jos ehdotuksesta tulee totta, Vietnamista tulee ensimmäinen Aasian maa, jossa homoliitot ovat laillisia.


Radio Suomi

Yle Uutiset selkosuomeksi Radio Suomessa kello 21.30.

Selkouutisten vieras

Leena Nissilä. Kuva: OpetushallitusLeena Nissilä kertoo Opetushallituksen uudesta internetpalvelusta suomen kielen opiskelijoille.

Monican blogi

Ensimmäinen kuva Monicasta Suomessa. Kuva: Monican albumi.Monica kirjoittaa, että hän on asunut Suomessa nyt 2 vuotta.

Bahria kertoo

Bahria Bensalem Korpela.Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?

Miksi? Siksi!

Kuvassa Ugaso Isse, Mustapha Kebbeh, Sanna Heliövaara, Fatimah Baig, Hye Min Shim, Bledar Gjata. Kuva: Jyrki Valkama / YLEMiksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.


Muualla Yle.fi:ssä