Maanantai 06.08.2012
Nokia on antanut lisätietoa irtisanomisista
![]() |
| Nokian Salon tehtaalla työntekijät sytyttivät kynttilöitä tehtaan muistolle. Kuva: Roni Lehti / Str / Lehtikuva |
Matkapuhelinyhtiö Nokia on antanut työntekijöille lisätietoa irtisanomisista. Nokia kertoi tarkemmin irtisanomisista työntekijöilleen Espoossa, Salossa, Tampereella ja Oulussa. Nokia kertoi jo kesäkuussa, että se vähentää Suomesta yhteensä 3700 työntekijää.
Nyt Nokia kertoi monille työntekijöilleen, että heidän työnsä loppuvat. Työntekijät saivat samalla tietoa esimerkiksi Nokian tukiohjelmasta. Tukiohjelman avulla työntekijä voi aloittaa opiskelun tai perustaa oman firman, kun hänen työnsä Nokialla loppuu.
Nokian Salon tehtaalla työntekijät sytyttivät kynttilöitä tehtaan muistolle. Työntekijät toivat kynttilöitä tehtaan portille. Melkein 800 työntekijää menettää työnsä, kun Nokia sulkee Salon tehtaan syyskuussa.
Syyrian pääministeri kapinallisten puolelle
![]() |
| Pääministeri Riyad Hijab jätti presidentti Bashar al-Assadin. Kuva: Youssef Badawi / EPA |
Syyrian pääministeri on siirtynyt kapinallisten puolelle. Pääministeri Riyad Hijab matkusti Syyrian naapurimaahan Jordaniaan, jossa hän kertoi päätöksestään. Myös muutama muu Syyrian ministeri on siirtynyt kapinallisten puolelle.
Pääministeri Riyad Hijab kertoo, että hän jätti presidentti Bashar al-Assadin hallituksen, koska se on syyllinen tappamiseen ja terroriin. Presidentti Bashar al-Assadin hallitus ja Syyrian kapinalliset ovat taistelleet vallasta jo kauan, ja taisteluissa on kuollut yli 20 000 ihmistä.
Ampumistapaus yhdysvaltalaisessa sikhitemppelissä
![]() |
| Sikhit odottivat tietoja ampumistapauksesta Milwaukeessa sunnuntaina. Kuva: Tanner Maury / EPA |
Yhdysvalloissa on tapahtunut paha ampumistapaus. Mies tappoi kuusi (6) ihmistä, kun hän ampui sikhitemppelissä Milwaukeen kaupungissa sunnuntaina. Ampuja kuoli myös itse, kun hän ja poliisit ampuivat toisiaan.
Yhdysvaltojen poliisi ei vielä tiedä, miksi mies ampui sikhitemppelissä. Ampuja oli entinen Yhdysvaltojen armeijan sotilas.
Yhdysvalloissa sikhejä vastaan on tehty viime vuosina paljon vihatekoja. Sikhejä asuu Yhdysvalloissa noin 500 000. Sikhejä on yli 20 miljoonaa, ja heistä suurin osa elää Intiassa.
Mönkijä pääsi Marsiin
![]() |
| Mönkijä lähetti kuvia Marsista Maahan. Kuva: NASA / JPL-Caltech |
Yhdysvaltalainen tutkimusmönkijä on laskeutunut Mars-planeetalle. Laskeutuminen onnistui hyvin, vaikka se oli erittäin vaikea operaatio. Mönkijä ei mennyt rikki laskeutumisen aikana.
Mönkijä on jo lähettänyt ensimmäiset kuvat Marsista Maahan. Mönkijän tehtävä on tutkia, onko Marsissa joskus ollut elämää. Mönkijä on oikeastaan laboratorio, ja siinä on myös suomalaisia laitteita, jotka on tehnyt Ilmatieteen laitos.
Yhdysvaltojen avaruushallinto Nasa on maksanut mönkijästä noin kaksi (2) miljardia euroa. Mönkijän matka Marsiin kesti melkein yhdeksän (9) kuukautta.





Tulosta
Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Vieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.