Tiistai 07.08.2012
Valtiovarainministeriön budjettiesitys valmistui
![]() |
| Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen kertoi budjettineuvotteluiden tuloksista tiistaina. Kuva: Yle |
Valtiovarainministeriö on saanut valmiiksi ehdotuksen ensi vuoden budjetista. Budjettiehdotus valmistui tiistaina. Ministeriö neuvotteli kaksi (2) päivää siitä, miten Suomen valtion tulot ja menot hoidetaan vuonna 2013.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen sanoi tiedotustilaisuudessa, että verotulot ovat tärkeät vuoden 2013 budjetissa. Verojen korotuksilla aiotaan saada valtiolle rahaa 1,3 miljardia euroa. Säästöistä valtio saa rahaa 400 miljoonaa. Vuoden 2013 budjetti on yhteensä noin 54 miljardia euroa.
Ministeri Urpilainen sanoi, että maailmantalouden huono tilanne vaikuttaa myös Suomen talouden tulevaisuuteen.
Koko hallitus päättää budjettiesityksestä tämän kuun lopulla. Sen jälkeen eduskunta aloittaa budjetin käsittelemisen.
Italian pääministeri arvosteli Suomea
![]() |
| Pääministeri Mario Monti oli viime viikolla Suomessa pääministeri Jyrki Kataisen vieraana. Kuva: Yle |
Italian pääministeri Mario Monti on jälleen arvostellut Suomea. Hän arvosteli Suomea saksalaisessa Der Spiegel -lehdessä. Pääministeri Monti sanoi lehdessä, että Suomi ei pidä kiinni asioista, jotka on sovittu EU:n huippukokouksissa. Suomi muuttaa mielensä pian kokouksien jälkeen.
Pääministeri Jyrki Katainen pahoittelee Italian pääministerin Mario Montin lausuntoja. Katainen ei hyväksy sitä, miten Monti puhuu Suomesta EU:n velkakriisin hoidossa. Katainen on sitä mieltä, että Montin puheet aiheuttavat turhia riitoja EU:ssa.
Filippiineillä rankkasateet jatkuvat
![]() |
| Manilan asukkaat kuivaavat vaatteita katolla myrskyn jälkeen. Kuva: Frederic Bermas PAF / EPA |
Filippiineillä on suuria tulvia vesisateiden takia. Puolet maan pääkaupungista Manilasta on tulvaveden alla. Viranomaiset sanovat, että ainakin yhdeksän (9) ihmistä on kuollut tulvissa Manilan alueella.
Rankkasateet ovat jatkuneet Filippiineillä jo kymmenen (10) päivää. Tulvissa ja sateissa on kuollut yli 50 ihmistä. Noin 270 000 ihmistä on lähtenyt pois kodeistaan tulvien takia.
Suomi sai hopeaa olympialaisissa
![]() |
| Purjelautailija Tuuli Petäjä purjehti vauhdilla toiseksi olympiakisoissa. Kuva: Yle |
Suomi on saanut ensimmäisen mitalin Lontoon olympialaisissa. Tuuli Petäjä oli toinen ja sai hopeamitalin purjelautailussa. Kilpailun voitti Espanjan Marina Alabau Neira.
Kilpapurjehtija Tuuli Petäjä on aiemmin tänä vuonna saanut pronssimitalin EM-kisoissa ja hän oli 11. MM-kisoissa.





Tulosta
Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Vieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.