Torstai 23.05.2013


Aikuiset saavat ehkä korvauksia narkolepsian takia

Sikainfluenssarokote laitetaan ihmisen käsivarteen.
Sikainfluenssarokote voi aiheuttaa narkolepsiaa myös aikuisille.
Kuva: Raine Martikainen / Yle

Aikuisten narkolepsiatapauksia aletaan tutkia Suomessa. Terveyden ja hyvinvoinninlaitos THL sanoo, että sikainfluenssarokotus voi aiheuttaa narkolepsiaa myös aikuisille. Terveysviranomaiset ovat ajatelleet tähän asti, että rokotuksesta voi narkolepsia tulla vai lapsille.

Jotkut nuoret aikuiset ovat vaatineet korvauksia narkolepsian takia. Viranomaiset eivät ole maksaneet korvauksia, koska he ovat ajatelleet, että rokotus ei ole aiheuttanut sairautta. Nyt viranomaisten täytyy miettiä, maksetaanko myös nuorille aikuisille korvauksia. Nuorten aikuisten tapaukset käsitellään uudelleen, koska THL:n mielestä narkolepsia voi johtua rokotteesta. Lapsille on maksettu korvauksia narkolepsian takia.

Suomalaiset saivat ottaa sikainfluenssarokotuksen vuonna 2010. Rokotetta annettiin ihmisille, koska maailmassa oli paljon sikainfluenssaa. Tutkijat saivat myöhemmin selville, että rokote voi aiheuttaa narkolepsiaa eli sairautta, jossa ihminen voi nukahtaa milloin tahansa.

Monet yritykset ovat tehneet tappiota viime vuonna

Seteli ihmisen kädessä.
Pienillä yrityksillä on ollut viime vuonna vaikeaa.
Kuva: Yle

Moni suomalainen yritys on tehnyt tappiota viime vuonna. Noin 25 prosenttia yrityksistä on tehnyt tappiota. Asiasta kertoo Yrittäjäsanomat-lehti.

Tappiollisten yritysten määrä on kasvanut 6 prosenttia vuodesta 2011. Pienillä yrityksillä on ollut vaikeaa. Pienien yritysten liiketulos putosi noin 12 prosenttia.

Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Timo Lindholm sanoo, että tänä vuonna yrityksillä on vaikeampaa kuin viime vuonna. Lindholm sanoo, että tämän vuoden lopussa yrityksillä menee ehkä paremmin.

Nissan tarkastaa autoja kaikissa maanosissa

Auton ratti.
Autojen ratteja tarkastetaan vikojen takia.
Kuva: Yle

Japanilainen autojen valmistaja Nissan joutuu tarkastamaan paljon autoja, joissa on ehkä valmistusvika. Japanin toiseksi suurin autonvalmistaja Nissan Motor kutsuu tarkastukseen noin 840 000 autoa. Kutsuja tarkastukseen lähetetään kaikkiin maanosiin.

Nissan kutsuu autoja tarkastukseen, koska autojen ratissa voi olla vikaa. Pultti, joka pitää kiinni auton rattia, voi olla löysällä. Sen takia autojen ohjaus ei toimi kunnolla. Yhtään onnettomuutta ei ole vielä tapahtunut valmistusvikojen takia.

Suomessa kutsutaan tarkastukseen ehkä yli 3 500 autoa. Autot, jotka kutsutaan tarkastukseen, ovat Nissan Micra-malleja. Autot on valmistettu vuosien 2002 ja 2006 välillä Englannissa.


Radio Suomi

Yle Uutiset selkosuomeksi Radio Suomessa kello 21.30.

Monican blogi

Monica kurssikaveriensa kanssa. Kuva: Julia Chen.Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.

Bahria kertoo

Bahria Bensalem Korpela.Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?

Selkouutisten vieras

Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen. Kuva: YleVieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.

Miksi? Siksi!

Kuvassa Ugaso Isse, Mustapha Kebbeh, Sanna Heliövaara, Fatimah Baig, Hye Min Shim, Bledar Gjata. Kuva: Jyrki Valkama / YLEMiksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.


Muualla Yle.fi:ssä