Etusivu > Vieras

Vieras

Sarjassa tapaamme mielenkiintoisia ihmisiä.


Infopankki 28.4.2013

Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen.
Infopankin Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen.
Kuva: Yle

Selkouutisten vieraina ovat Infopankin päätoimittaja Eija Kyllönen-Saarnio ja tiedottaja Jaana Rytkönen. He kertovat Infopankin uusista internet-sivuista, joilla on paljon tärkeää tietoa maahanmuuttajille.


Luetaan yhdessä -verkosto 19.3.2013

Ana-Libia Eerikäinen, Liisa Tommila ja Henna-Maija Syrjälä.
Luetaan yhdessä -verkoston naisia.
Kuva: Yle

Selkouutisten vieraina on Luetaan yhdessä -verkoston naisia. Ana-Libia Eerikäinen, Liisa Tommila ja Henna-Maija Syrjälä kertovat verkostosta. Luetaan yhdessä -ryhmissä suomen opiskelu on hauskaa.


Hannu Virtanen 9.1.2013

Hannu Virtanen.
Hannu Virtanen
Kuva: Petri Kiuttu

Selkouutisten vieras on tällä kertaa Hannu Virtanen. Virtanen on Selkosanomien päätoimittaja ja Selkokeskuksen johtaja. Hänen mielestään myös viranomaisten täytyy käyttää helppoa kieltä.


Tarja Dejanova 21.10.2012

Tarja Dejanova.
Tarja Dejanova.
Kuva: Monica Vasku / Yle

Selkouutisten vieras on Tarja Dejanova. Hän on suomen kielen opettaja ja maahanmuuttajien kouluttaja Luksiassa. Selkouutisten toimituksessa Tarja Dejanova teki kahden viikon ajan toimittajan työtä.


Tanja Hallenberg 19.3.2012

Tanja Hallenberg.
Tanja Hallenberg.
Kuva: Yle

Selkouutisten vieras on tällä kertaa Tanja Hallenberg. Hän on suomen kielen kouluttaja. Tanja Hallenberg laatii Selkosanomien tehtäviä internetiin.


Irma Asikainen ja Talibuya Conteh 26.2.2012

Talibuya Conteh ja Irma Asikainen.
Talibuya Conteh ja Irma Asikainen.
Kuva: YLE

Selkouutisten vieraina ovat Talibuya Conteh ja Irma Asikainen. He ovat olleet mukana tekemässä videoita, jotka kertovat maahanmuuttajille suomalaisesta työelämästä. Videot ovat osa Aimo-hanketta.


Cecilie Ravik 21.11.2011

Cecilie Ravik.
Cecilie Ravik.
Kuva: YLE

Selkouutisten vieras on Cecilie Ravik. Hän oli Selkouutisten vieras myös viime vuonna, kun hän oli harjoittelijana Suomessa. Nyt Cecilien maisterintyö on valmis, ja hän tietää, mitä tanskalaiset ajattelevat Suomesta.


Magdalena Brzozowska 10.11.2011

Magdalena Brzozowska.
Magdalena Brzozowska.
Kuva: YLE

Selkouutisten vieras on tällä kertaa Magdalena Brzozowska. Puolalainen Brzozowska on saksan kielen opettaja. Magdalena Brzozowskan mielestä suomalainen koulujärjestelmä on hyvä.


Alexandra Salmela 25.10.2011

Alexandra Salmela ja Ksenia Kononova Selkouutisten studiossa.
Alexandra Salmela ja Ksenia Kononova.
Kuva: YLE

Selkouutisten vieras on tällä kertaa Alexandra Salmela. Salmela on kuuluisa kirjailija. Hänen äidinkielensä on slovakki, mutta hän kirjoittaa suomeksi. Alexandra Salmelaa haastattelee Selkouutisten kuuntelija Ksenia Kononova.


Masoud Eshaghi 13.10.2011

Selkouutisten vieras on tällä kertaa Masoud Eshaghi. Eshaghi valmistuu pian lähihoitajaksi, ja hän on tehnyt työtä Kaunialan sotavammasairaalassa. Masoud Eshaghin mielestä työ potilaiden kanssa tuo hänelle suuren perheen myös Suomessa.


Maurizio Sajeva 2.9.2011

Tulevaisuuden tutkija Maurizio Sajeva.
Maurizio Sajeva.
Kuva: YLE

Selkouutisten vieras on tällä kertaa Maurizio Sajeva. Sajeva on tulevaisuuden tutkija. Hän uskoo, että Suomeen tulee lisää maahanmuuttajia. Hän toivoo, että maahanmuuttajat yrittävät sopeutua Suomeen ja että Suomi on hyvinvointivaltio myös tulevaisuudessa.


Mustafa Hisham Muhammed 17.6.2011

Irakilainen Mustafa ja hänen suomen opettajansa.
Mustafa Hisham Muhammed ja Eila Tuisku-Niukkala.
Kuva: YLE

Selkouutisten vieras on tällä kertaa Mustafa Hisham Muhammed. Mustafa pakeni yksin Irakista Suomeen kaksi vuotta sitten. Nyt hän opiskelee Rovaniemellä Opin Aika –projektissa. Hänen opettajansa Eila Tuisku-Niukkalan mielestä Mustafa on opppinut hyvin suomea.


Jyrki Sipilä 27.5.2011

Koulutuspäällikkö Jyrki Sipilä.
Jyrki Sipilä.
Kuva: YLE

Selkouutisten vieras on tällä kertaa Jyrki Sipilä. Sipilä on maahanmuuttajien kouluttaja. Jyrki Sipilän mielestä maahanmuuttajien koulutukseen tarvitaan muutakin materiaalia kuin suomen kielen kirjoja.


Pertti Rajala 12.5.2011

Selkokirjailija Pertti Rajala.
Pertti Rajala.
Kuva: YLE

Selkouutisten vieras on tällä kertaa Pertti Rajala. Rajala on Suomen tunnetuin selkokirjailija. Pertti Rajalan mielestä selkokirjat ovat tärkeitä tasa-arvon takia.


Cecilie Ravik 9.9.2010

Nuori nainen kesällä Suomessa.
Cecilie Ravik.
Kuva: Pertti Seppä / YLE

Selkouutisten vieras on tällä kertaa Cecilie Ravik. Cecilie on Tanskasta ja hän on kiinnostunut muista pohjoismaista. Cecilien mielestä Suomi on erilainen pohjoismaa, jossa puhutaan mielenkiintoista kieltä.


Miia Piironen ja Leo Rekiaro 29.7.2010

Nuori nainen ja nuori mies kesämaisemassa.
Miia Piironen ja Leo Rekiaro.
Kuva: Pertti Seppä / YLE

Selkouutisten vieraat ovat tällä kertaa Miia Piironen ja Leo Rekiaro. Miia ja Leo ovat nuoria ulkosuomalaisia. Miia on Kanadasta ja Leo Englannista. Miian ja Leon mielestä suomen kielen opiskelu on hyvä tapa viettää kesälomaa.


Ari Sainio 24.3.2010

Selkokirjoittaja Ari Sainio
Ari Sainio.
Kuva: Pertti Seppä / YLE

Selkouutisten vieras on tällä kertaa Ari Sainio. Hän on kirjoittanut Kelan uudet selkoesitteet, jotka tulevat Kelan toimistoihin tänä keväänä. Ari Sainion mielestä selkoesitteistä on hyötyä kaikille, joille Kelan muut esitteet ovat vaikeita.


Eva Rönkkö ja Tiina Rajala 5.2.2010

Eva Rönkkö ja Tiina Rajala Eläkeläiset ry:n toimistossa.
Eva Rönkkö ja Tiina Rajala.
Kuva: Pertti Seppä / YLE

Selkouutisten vieraat ovat tällä kertaa Eva Rönkkö ja Tiina Rajala. He tekevät työtä järjestössä, jonka nimi on Eläkeläiset ry. Eva Rönkön ja Tiina Rajalan mielestä suomalaiset eläkeläiset ja maahanmuuttajaeläkeläiset tulevat hyvin toimeen toistensa kanssa.


Helja Kirber 7.12.2009

Helja Kirber
Helja Kirber.
Kuva: Pertti Seppä / YLE

Selkouutisten vieras on tällä kertaa Helja Kirber. Helja on virolainen suomen kielen opettaja. Helja Kirberin mielestä virolainen työntekijä viihtyy Suomessa paremmin, jos myös hänen perheensä asuu Suomessa.


Mihhail Lindeburg ja Shkelqim Skendaj 6.10.2009

Mihhail Lindeburg eli Misha ja Shkelqim Skendaj eli Jimmy
Misha ja Jimmy.
Kuva: Pertti Seppä / YLE

Selkouutisten vieraat ovat tällä kertaa Shkelqim Skendaj ja Mihhail Lindeburg. Shkelqim eli Jimmy on Albaniasta, Mihhail eli Misha on Virosta. Jimmyn ja Mishan mielestä Suomesta löytyy työtä, jos sitä etsii aktiivisesti.


Asko Hauta-aho 21.8.2009

Asko Hauta-aho
Asko Hauta-aho.
Kuva: YLE

Selkouutisten vieras on tällä kertaa Asko Hauta-aho. Asko on tehnyt luonto-ohjelmia YLEssä jo kauan. Asko Hauta-ahon mielestä kaikki voivat kuunnella luonto-ohjelmia.


Piia Helminen 26.6.2009

Piia Helminen
Piia Helminen.
Kuva: Pertti Seppä / YLE

Selkouutisten vieras on tällä kertaa Piia Helminen. Piian harrastuksena ovat eläimet, erityisesti liskot. Piia Helmisen mielestä eläimestäkin täytyy puhua sanalla hän.


Kyle Eyvindson 29.4.2009

Kyle Eyvindson
Kyle Eyvindson.
Kuva: Pertti Seppä / YLE

Selkouutisten vieras on tällä kertaa Kyle Eyvindson. Kanadalainen Kyle on opiskellut metsätiedettä Suomessa. Kyle Eyvindsonin mielestä metsätieteen taso on Suomessa erittäin hyvä.


Pentti Arajärvi 6.3.2009

Pentti Arajärvi
Pentti Arajärvi.
Kuva: YLE

Ensimmäinen vieras on oikeustieteen tohtori Pentti Arajärvi. Hän sanoo, että maahanmuuttajien kannattaa aktiivisesti tutustua suomalaiseen yhteiskuntaan. Tohtori Pentti Arajärvi on presidentti Tarja Halosen aviomies.


Illan uutisotsikot

Tulossa klo 18.00

Hallituksen uudet ministerit ovat aloittaneet työnsä tänään

Väkivaltaiset levottomuudet jatkuvat Tukholmassa

Englanti on suosituin vieras kieli Suomen kouluissa

Radio Suomi

Yle Uutiset selkosuomeksi Radio Suomessa kello 21.30.

Monican blogi

Monica kurssikaveriensa kanssa. Kuva: Julia Chen.Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.

Bahria kertoo

Bahria Bensalem Korpela.Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?

Selkouutisten vieras

Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen. Kuva: YleVieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.

Miksi? Siksi!

Kuvassa Ugaso Isse, Mustapha Kebbeh, Sanna Heliövaara, Fatimah Baig, Hye Min Shim, Bledar Gjata. Kuva: Jyrki Valkama / YLEMiksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.


Muualla Yle.fi:ssä