![]() |
| Kuva: Pentti Kallinen |
Laulujoutsen on lintu, jonka voi nähdä eri puolilla Suomea. Näin ei ole ollut aina. Laulujoutsen melkein katosi Suomesta 60 vuotta sitten. Silloin Suomessa oli vain 15 laulujoutsenparia. Laulujoutsenia oli vähän, koska lintuja vainottiin. Laulujoutsenia alettiin kuitenkin suojella ja nyt tilanne on hyvä. Laulujoutsenia elää melkein koko Suomessa. Laulujoutsen on myös Suomen kansallislintu.
Laulujoutsenen erottaa kyhmyjoutsenesta siitä, että laulujoutsenella on keltainen nokka eikä nokassa ole mustaa kyhmyä. Laulujoutsenet elävät veden äärellä. Suomesta laulujoutsenet muuttavat talveksi Itämeren eteläosiin, Pohjanmerelle ja Saksaan. Osa joutsenista jää Suomeen, jos talvi tulee myöhään.
Joutsenten parisuhde kestää koko elämän. Joutsenparit saapuvat pesäpaikkaansa aikaisin keväällä, yleensä maaliskuussa tai huhtikuussa. Ensin ne korjaavat vanhan pesän poikasia varten. Joutsenten pesäpaikan voi nähdä helposti, koska pesä on suuri kumpu ja se sijaitsee avoimella paikalla.
Joutsennaaraat munivat keväällä yleensä neljä tai viisi munaa. Linnut hautovat munia noin viisi viikkoa. Sen jälkeen poikaset kuoriutuvat. Poikasten kehittyminen kestää kauan. Laulujoutsenen poikaset oppivat lentämään vasta monen kuukauden kuluttua. Poikaset kuolevat, jos vesi jäätyy ennen kuin ne oppivat lentämään. Pohjois-Suomessa poikasia kuolee usein, koska vesi jäätyy aikaisin syksyllä.
Laulujoutsen on iso lintu, ja se painaa noin kymmenen (10) kiloa. Laulujoutsenet syövät vain kasveja. Poikaset syövät aluksi myös hyönteisiä, jotka elävät veden pinnalla.


Tulosta
Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Vieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.