Etusivu > Luontoruutu > Orava on yleinen Suomen metsissä ja puistoissa

Orava on yleinen Suomen metsissä ja puistoissa

Luontoruutu 3.7.2009

Kuva: Jari Flinck
Kuva: Jari Flinck

Orava on yleinen pieni nisäkäs Suomen metsissä ja puistoissa. Vielä sata vuotta sitten oravia oli vähän, koska niitä metsästettiin paljon. Oravan kaunista turkkia myytiin paljon ulkomaille asti vaateteollisuuden käyttöön. Nykyään oravia on Suomessa paljon, koska niitä metsästetään enää hyvin vähän.

Monta sataa vuotta sitten oravan turkkia käytettiin myös rahana. Ihmiset vaihtoivat oravannahkoja esimerkiksi ruokaan ja kotieläimiin. Oravannahkaa käytettiin myös vaatteissa. Oravalla on ollut tärkeä merkitys Suomen historiassa.

Oravan tunnistaa helposti isosta hännästä. Oravan häntä voi olla melkein yhtä pitkä kuin orava itse. Oravan turkki on yleensä ruskea, mutta väri voi vaihdella vähän. Talvella orava on harmaa. Orava on jyrsijä eli se syö esimerkiksi kuusen käpyjä. Kesällä se syö myös hyönteisiä ja jopa linnunmunia. Kesällä orava piilottaa ruokaa maahan talvea varten. Orava liikkuu hyvin puissa, koska sen on helppo pitää tasapaino ison hännän avulla.

Orava tekee pesän korkealle puuhun. Yleensä pesä on pallon muotoinen. Orava voi asua myös linnunpöntössä. Oravat saavat poikasia yleensä monta kertaa kesässä.

Monet oravat ovat tulleet kaupunkeihin asumaan. Kaupungeissa oravat syövät esimerkiksi ruokaa, joka on tarkoitettu linnuille. Joillakin paikoilla oravat ovat niin kesyjä, että ne kerjäävät ruokaa ihmisiltä. Oravat etsivät myös roskalaatikoista itselleen ruokaa. Nyt orava osaa käyttää hyödyksi meitä ihmisiä.

Oravalla on monta nimeä. Esimerkiksi kurre tarkoittaa oravaa.


Illan uutisotsikot

Tulossa klo 20

Metsäyhtiö Stora Enso vähentää 650 työntekijää Suomesta

Lotto siirtyy televisiossa
MTV3-kanavalle

Maahanmuutosta on hyötyä Suomelle

Radio Suomi

Yle Uutiset selkosuomeksi Radio Suomessa kello 21.30.

Selkouutisten vieras

Leena Nissilä. Kuva: OpetushallitusLeena Nissilä kertoo Opetushallituksen uudesta internetpalvelusta suomen kielen opiskelijoille.

Monican blogi

Ensimmäinen kuva Monicasta Suomessa. Kuva: Monican albumi.Monica kirjoittaa, että hän on asunut Suomessa nyt 2 vuotta.

Bahria kertoo

Bahria Bensalem Korpela.Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?

Miksi? Siksi!

Kuvassa Ugaso Isse, Mustapha Kebbeh, Sanna Heliövaara, Fatimah Baig, Hye Min Shim, Bledar Gjata. Kuva: Jyrki Valkama / YLEMiksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.


Muualla Yle.fi:ssä