![]() |
| Kuva: Jari Flinck |
Suomen luonnossa elää yksi myrkyllinen käärme. Myrkyllinen käärme on kyy. Kyy elää koko Suomessa.
Suomen luonnossa elää kolme käärmettä. Käärmeiden nimet ovat rantakäärme, kangaskäärme ja kyy. Rantakäärme ja kangaskäärme ovat vaarattomia. Ne eivät ole myrkyllisiä.
Kyyn tunnistaa kuviosta, joka sillä on selässä. Kyyn selässä on kuvio, joka on sahalaitainen. Kuviossa voi olla tummanharmaata tai ruskeaa. Muuten kyy on väriltään harmaa tai musta. Kyyn vartalo on melko paksu ja pää on litteä. Kyy on yli puoli metriä pitkä.
Kyy elää kesällä maassa heinien ja pensaiden suojassa. Kyy pitää paikoista, jotka ovat lämpimiä ja aurinkoisia. Talvella kyyt menevät pesään, jossa voi olla paljon käärmeitä. Samasta pesästä on joskus löydetty satoja kyykäärmeitä. Pesät ovat maan alla tai kivenkoloissa.
Kyy synnyttää eläviä poikasia. Käärmeillä on munia. Myös kyy munii munia. Se hautoo ne sisällään. Siksi se synnyttää eläviä poikasia. Poikaset syntyvät yleensä elokuussa. Kyy voi synnyttää jopa kaksikymmentä (20) poikasta.
Kyyt syövät hiiriä ja myyriä. Ne syövät myös linnunpoikasia ja linnunmunia. Kyy käyttää myrkkyä, kun se pyydystää ruokaa itselleen.
Suomesta kyyt ovat vähentyneet. Jotkut ihmiset tappavat kyykäärmeitä. Ihmiset pelkäävät kyykäärmeitä, koska ne ovat myrkyllisiä. Kyyn myrkky on vaarallista ihmisille, esimerkiksi lapsille. Aikuisille ihmisille myrkky ei ole kovin vaarallista. Lääkäriin kannattaa kuitenkin mennä, jos kyy puree.
Kyy on yleinen koko Euroopassa. Se on rauhoitettu suuressa osassa Eurooppaa. Rauhoitettuja eläimiä ei saa vahingoittaa. Suomessa kyy ei ole rauhoitettu.


Tulosta
Leena Nissilä kertoo Opetushallituksen uudesta internetpalvelusta suomen kielen opiskelijoille.
Monica kirjoittaa, että hän on asunut Suomessa nyt 2 vuotta.
Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?
Miksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.