Etusivu > Luontoruutu > Karhu on Suomen kansalliseläin

Karhu on Suomen kansalliseläin

Luontoruutu 24.7.2009

Kuva: Pentti Kallinen
Kuva: Pentti Kallinen

Karhu on Suomen suurin petoeläin. Karhua on pelätty ja kunnioitettu Suomessa aina. Yleensä karhu ei ole vaarallinen ihmiselle. Karhu on Suomen kansalliseläin.

Karhulla on paksu ruskea turkki. Karhu voi painaa jopa 300 kiloa. Karhu syö lihaa, mutta se syö myös esimerkiksi marjoja, hunajaa ja kalaa. Kesällä karhu syö paljon, koska se nukkuu talvella. Talviuni kestää noin puoli vuotta. Karhu tekee syksyllä pesän esimerkiksi kuoppaan maahan. Karhu nukkuu koko talven lumen alla. Karhun pennut syntyvät talvella pesään, kun emo nukkuu. Karhulla voi olla jopa neljä (4) pentua.

Suomessa karhuja on noin 800. Karhuja on koko Suomessa paitsi Ahvenanmaalla. Karhuja on paljon Lapissa ja Itä-Suomessa.

Karhulla ei ole luonnossa vihollisia. Ihminen aiheuttaa vahinkoa karhuille, koska ihminen tuhoaa luontoa, jossa karhu voi elää rauhassa. Ihmiset metsästävät karhuja, mutta karhun ampumiseen tarvitaan lupa. Esimerkiksi vuonna 2007 Suomessa metsästettiin noin 80 karhua.

Nykyään karhuja voi nähdä myös kaupunkien lähellä. Karhut ovat oppineet, että esimerkiksi kaatopaikalta voi löytää helposti ruokaa. Tällaisia karhuja sanotaan city-karhuiksi. City-karhutkaan eivät yleensä ole vaarallsia ihmisille, mutta niitä voi pelottaa uudessa ympäristössä. Joskus karhu voi suuttua, jos ihminen on karhun ja sen pentujen välissä. Viimeisen sadan (100) vuoden aikana vain yksi ihminen on kuollut Suomessa karhun takia.

Karhulla on monta nimeä. Esimerkiksi nalle ja otso tarkoittavat karhua. Karhun uusin lempinimi on city-karhu.


Radio Suomi

Yle Uutiset selkosuomeksi Radio Suomessa kello 21.30.

Monican blogi

Monica kurssikaveriensa kanssa. Kuva: Julia Chen.Monica kirjoitttaa taas blogia! Lue mitä Monicalle kuuluu.

Bahria kertoo

Bahria Bensalem Korpela.Algerialainen Bahria kertoo ajatuksia äidiksi tulemisesta. Uusin teksti: Mikä kieli lapselle?

Selkouutisten vieras

Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen. Kuva: YleVieraina Eija Kyllönen-Saarnio ja Jaana Rytkönen Infopankista.

Miksi? Siksi!

Kuvassa Ugaso Isse, Mustapha Kebbeh, Sanna Heliövaara, Fatimah Baig, Hye Min Shim, Bledar Gjata. Kuva: Jyrki Valkama / YLEMiksi? Siksi! -keskusteluja mielenkiintoisista aiheista.


Muualla Yle.fi:ssä